søndag 12. august 2012

Ari Behns bøker passer for lydbok, også Vivian Seving etc

Dette er den andre boken jeg hører av Ari Behn. Vivian Seving etc er en roman, som gjennom skuespiller Anne Ryg, ble en interessant lytteopplevelse.





Vivian Seving etc. - Ari Behn Anne Ryg


Det er ikke mange dager siden jeg lyttet meg gjennom Talent for lykke, som jeg også likte. Korte tekster egner seg godt under bilkjøring. Lange bøker gjør det absolutt ikke bestandig. Jeg har så lett for å bli trøtt.

Vivian Seving etc, fungerte bra i mindre porsjoner. Det er en bok med mye handling og overdrivelser. Ari Behn smører tykt på, og maler med bred pensel. Men det er kanskje nødvendig for å forstå galskapen i den mediastyrte verden kjendiser og kongelige lever i?

Ari Behn har selv god innsikt i kongeliges omgang med media, og har nok opplevd mye av det han tar opp i boken nært på kroppen.

Vivian Seving er prinsesse, inngiftet i et tysk kongehus med arveprins Frans. Vivian er en kjent skuespillerinne og får merke pressens harde og brutale omgang med henne. Enkelte går inn for å knekke henne. Det viser seg også at en kjendisblogger som virkelig er ute etter å ta henne, har hatt et nært forhold til hennes mann Frans, som nå er død.

Etter en del episoder opplever Vivian sitt værste mareritt, og velger å reise hjem til Norge. Der går hun heller ikke fri for medias oppmerksomhet, og blir til slutt med på en realityTv-serie sammen med en felespiller. Sammen skal de lete opp Vivians far, som hun mistet kontakt med for mange år siden. Dette danner opptakten til nye brutale møter med en kynisk mediabransje og folk som er ute etter å tjene mest mulig penger. De finner faren i bygda Bule. Men han har problemer med å akseptere  henne. Hun blir til slutt reddet av bygdas ordfører Eva Kringen og hennes far krigshelten Eivind Kringen. Tror hun..

Boken er full av ekstreme varianter av menneskeheten, og Behn er innom problemstillinger rundt fordommer, kjønnskifte, HIV/Aids, asylpolitikk, konflikten i Midt-Østen med mer.  Ja, det er nesten så det blir så alt for mye av det gode. Men samtidig gjør det boka interessant på en måte, fordi det utfordrer tanken. Dette er en annerledes bok. Ikke så likt mye av andre ting jeg vanligvis leser. Det er overdrevet, burlesk, brutalt, sårt til tider, ja, jeg tar meg i å undres om det hele er en parodi. Og Vivian, får jeg egentlig tak på henne? Tja, nei...

Underveis velger jeg bare å ta boken som den er, men om den virker overdrevet, så er det mye å kjenne igjen her av kynisk medievirkelighet for den som har sett  filmen eller lest boken "En vanlig dag på jobben" av Se og Hør-journalisten Håvard Melnæs, eller den gamle "Katharina Blums tapte ære" av Heinrich Bøll.




Ari Behn: Vivian Seving etc

Lydbokforlaget 2009





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar