tirsdag 14. august 2012

Kampen mot al-Qaidas ragnarok i Rikard Spets velskrevne debutroman Allahs tårer

Allahs tårer - Rikard Spets




Kveldsnytt ruller over skjermen med nyheter om nye selvmordsaksjoner i Afghanistan, og andre alvorlige uroligheter i Midt-Østen. Det er en skremmende og dyster fortsettelse av tematikken i Rikard Spets debutroman "Allahs tårer".







Forlaget presenterer boken slik:
"Den norske marinejegeren Angus Storm blir håndplukket som teamleder i Herkules, en internasjonal elitestyrke med mandat til å eliminere de forbryterne rettsstaten ikke kan nå. De afghanske fjellene skjuler en arkeologisk hemmelighet som vil ryste tre verdensreligioner, føre til et skifte i maktbalansen i Midtøsten og fremkalle den største politiske krisen i moderne tid. Osama bin-Laden er ikke død. Iscenesettelsen er et ledd i et terrorangrep av apokalyptiske dimensjoner. Et knusende slag som vil legge den vestlige sivilisasjon øde og etablere en ny verdensorden. Det blir et kappløp gjennom fire kontinenter for å forhindre et komplett ragnarok."

Jeg har hørt mye positivt om denne boken, at det var en skikkelig pageturner. Etter å ha lest den kan jeg skjønne at noen synes det. Jeg likte de første sidene. Fortid fra gammelbibelsk tid blir knyttet sammen med moderne tid i Midt-Østen. Presentasjon av marinejeger Angus Storm og utvalget av elitegruppen Hercules drev også handlingen fremover. men så ble det for mye skyting, våpendetaljer, kamper, blod og tortur for meg. Det er uten tvil mye grusom vold og bestialske  overgrep utført i krig, og det å lese nærgående skildringer av massevoldtekter av jenter og kvinner smertet. At Rikard Spets kan skrive troverdige skildringer er det ingen tvil om. 

Og en av grunnene til at jeg fortsatte å lese på tross av flere hundre sider med mye skyting, amerikansk preget action, det var nettopp det at han skriver veldig bra. Det er ikke forfatterens skyld at jeg ikke er så glad i slik litteratur, det er bare det at jeg ikke liker det spesielt godt, like lite som jeg er glad i actionfilmer med mye skyting og vold.

En annen grunn er at jeg interesserer meg for temaet internasjonal terrorisme. Kombinert med spenningen knyttet til hvorvidt al-Qaida vil lykkes i sine planer om et altomfattende vestlig ragnarokk, ble det en bok jeg hadde lyst å lese. Selv om jeg vet at de ikke vil lykkes. Det er også flere ting å undre seg over, i boken. Hva skaper en terrorist? Joda, vi har selv fått det nært inn på oss det siste året. Tankegangen, mentaliteten som er knyttet til en hellig overbevisning om noe  som er større enn en selv. Her; Allah, Koranens profetier som skal følges, og alle tegn på at endetiden er nær samt at Messias er her i skikkelse av Osama bin Laden. Utbrytere fra amerikansk ingeniørvesen som hopper over til sine muslimske brødre med kunnskap som blir livsfarlig i deres hender. Alt kan skje, og man vet ikke hva som kan skje i det virkelige livet heller.

De siste hundre sidene var imidlertid veldig spennende. Kan de unngå katastrofen? Storm og teamet jobber for harde livet over flere kontinenter. Disse sidene fløy avgårde.

Allahs tårer er en bok jeg vil anbefale til de som liker action og spenning med bilder av våpen, skyting og rå vold. 

Jeg selv trenger nå å lese en feelgoodbok.


Rikard Spets.Adresseavisa foto v Vegard Eggen (må opplyses ved trykk)
Foto tatt av Vegard Eggen Adresseavisen. Lånt fra Juritzens hjemmside.

Rikard Spets: Allahs tårer, 602 sider

Juritzen forlag, 2011.

6 kommentarer:

  1. Fant omtalen din :o) Ser at vi liker forskjellig typer bøker ja, for dette var midt i min gate. Innimellom 1001-bøker og sci-fi/fantasy så syns jeg slike action thrillere er rett og slett herlig å slappe av med. Jepp - jeg slapper av med slike, for her slipper man å tenke stort. Alt blir servert på et digert sølvfat, stykke for stykke (i motsetning til eks. Murakami's Kafka ;o)
    En flott bokomtale, Anita!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for ros.:)
      JA, det er sant.:) Kafta på stranden er mer brysom for hjernen ja, fordi den er tptalt surrealistisk.. Fant ut at det ikke var noen vits i å lete etter noen mening i mye i den boka, bare ta det som det det var-- en merkelig, både vond og morsom historie.

      Apropos Allahs Tårer- jeg synes det er veldig interessant å lese om terorisme--En annen bok å anbefale er Tore Rokstedt s Et spørsmål om beskyttelse.

      Slett
  2. Takk for fin kommentar til omtalen min om boken, jeg antok du hadde skrevet om den. Innledningen din viser hvor aktuell historien fremdeles er, jeg leste for eksempel hin dagen om tortur opplevd nå nylig. Grusomme sannheter og virkelighet for mange.

    Du anbefaler boken "til de som liker action og spenning med bilder av våpen, skyting og rå vold", det høres litt avstumpet ut...hehe, men jeg liker en god actionfilm og følte dette på mange måter var å lese en. Jeg noterer meg Et spørsmål om beskyttelse :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Rart hva man husker i ettertid..Nå er det ikke bildene av rå vold, skyting og grove voldtekter som sitter igjen- men minnene om en spennende thriller med hellig krig og Terrormål i Yellowstone som sitter igjen..
      Oopss... bombetrussel mot Eiffeltårnet i kveld sa de akkurat på Kveldsnytt..

      God søndag til deg.:)

      Slett
    2. Det er sant, det er historien med hellig krig og den verdensomspennende ødeleggelsen, samt bibelske oldtidsgåter. Huff, den bombetrusselen fikk jeg ikke med meg, skummelt!

      Slett
    3. Ja, ekkelt med slike trusler....

      Slett