tirsdag 11. september 2012

Boken på vent: Herbjørg Wassmos Hundre år

Beathe i Beathesbokhylle har en fast tirsdagsspalte i bloggen sin som heter Boken på vent.



Det hun sier om spalten er: "Hver Tirsdag kommer jeg til å poste et innlegg her på bloggen min hvor jeg skal skrive om en bok jeg har veldig lyst til å lese og som har vært  meningen å lese en stund. Dette er for det meste bøker som har blitt stående i bokhyllen  en god stund, men ikke nødvendigvis. Det kan være en bok som ble kjøpt for mange år siden eller kanskje i forrige uke. Du må gjerne være med om du har en bok på vent du også." Jeg kan ikke si det bedre, så derfor siterer jeg henne og deltar i utfordringen og legger inn min bok på vent.

Jeg har veldig mange bøker på vent, og en som har ventet skikkelig lenge er Herbjørg Wassmos "Hundre år" .

Hundre år - Herbjørg Wassmo

Jeg har alltid likt Wassmo og lest de fleste av hennes tidlige bøker som trilogien om Tora og bøkene om Dina og Karna. Hun er en fantastisk  forfatter.

I Hundre år kommer temaet om seksuelle overgrep som vi leste om i bøkene om Tora opp igjen, og her har hun sagt i intervjuer da boken kom ut at det har hun opplevd selv. Boken handler om kvinner i  tre generasjoner, og mye er her selvopplevd fra hennes oppvekst fra Nord-Norge. Hun forteller om sin oldemor, mormor og mor. Boken fortjener å bli lest snart, men tiden er knapp og mange bøker skal leses, så det spørs om det blir på denne siden av året.

Har du en bok på vent du gjerne vil fortelle om? Meld deg gjerne på Beathes utfordring og legg inn link på bloggen hennes.


10 kommentarer:

  1. Så kjekt at du ble med Anita:-)En fin bok å ha på vent. Denne boken kunne jeg svært gjerne tenkt meg og har hatt den på ønskelisten min i en hel evighet! Ser frem til å høre hva du syntes om den når du har lest den. Ellers har jeg første del av triologien om Tora liggende men ikke lest enda.Var du på bokmøte i går eller tidligere? Det var veldig kjekt å få lov til å være med!
    Ønsker deg en fin ettermiddag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Jeg leste Torabøkene når de kom. Tror det var noe av det første jeg leste om overgrep i romans form. Ikke vanlig at det ble skrevet om det den gangen. Mye har skjedd siden da, kan man si.
      Jeg var på bokmøte forrige uke, tirsdag den 4 i Trondheim. Ja, det var kjempekos.
      Fin kveld til deg også.:)

      Slett
  2. Flott bok du har på vent:) Kunne tenkt meg å lese denne selv også:) Spennende forfatter å lese om!:) Tror jeg også må ta en titt på flere av hennes bøker for det er ikke mange jeg har lest. Takk for tips og ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Wassmo er en av våre beste norske kvinnelige forfattere mener jeg. Artig at du ble inspirert. Fin kveld til deg og.:)

      Slett
  3. Åh, denne boken er utrolig bra! Du har virkelig noe å glede deg til :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha. Ja, jeg gleder meg- spørs om jeg nå har fremskyndet den i lesekøa mi, siden jeg og dere ga den oppmerksomhet . Fortjent antar jeg..:)

      Slett
  4. Ikke lest noe av Wassmo. Det må jeg nok gjøre noe med. Takk for tipset

    SvarSlett
  5. Bare hyggelig! Ja, hun er en av våre store norske.:)

    SvarSlett
  6. Den boka der har jeg også stående på vent i hylla mi - kanskje på tide å plukke den fram igjen! :)

    SvarSlett