søndag 23. september 2012

Smakebit på søndag: Når tiden er inne er det alltid for seint

Forleden fikk jeg en interessant ønsket bok i posten fra forlaget med små tekster og aforismer. Den handler om samtiden, og byr på "kvasse provokasjoner og frydefulle tankevekkere" ifølge omslaget.

Boken heter "Når tiden er inne, er det alltid for seint" og er skrevet av Helge Iberg.


Når tiden er inne, er det alltid for seint - Helge Iberg


Han har samlet mange skriblerier i en stor søppelsekk over tid og resultatet er denne boken, som har som undertekst "Nidord om samtiden".


Jeg har kost meg med en del av teksten i formiddag, og kommet meg gjennom del 1, Skikk og Bruk.

Her er noen smakebiter:


besvimt
Da ungjentene rev seg i håret og besvimte i ekstase på en The Beatles- konsert, var det visstnok rocka og frigjørende ( kanskje til og med en eller form for sosial eller seksuell revolusjon).
Hvis folk roper over seg og besvimer for Jesus Kristus og hans amerikanske managere, er det dypt fornedrende, regressivt og farlig.

Det er klart at det er forskjell på besvimelser. Kan det være noe biologisk? ( s 22)

..

forfatter
Det er vanskleig å være dønn ærlig i dag uten å bruke ordet fitte. (s.23)

..

til pass for de hippe
Provinsen er det nye sentrum.  Det vil si, slik har det altid vært. Kreativitetens opphav er det individuelle, det lokale og det som er annerledes. " Det nye" er som regel bare drøvtygget massekonfeskjon. Akurat til pass for de hippe. ( s 26)

....

Vel bekomme!
Jeg gleder meg til å lese videre og reflektere over tekstene...


God søndag med smakebiten, og andre smakebiter som dere finner i Maris blogg Flukten fra virkeligheten. 




14 kommentarer:

  1. Ha-ha-ha, dette virker som en bok som absolutt bør leses av meg. Særlig det du skriver om rock/jesus likte jeg. Det er jo mye sant i det da.

    Har ikke hørt om hverken forfatteren eller boken tidligere, så tusen takk for smakebiten og tipset!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takk, så hyggelig.. Jeg har heller ikke hørt om han før. Han er visst musiker og komponist egentlig, og har skrevet en bok før.. Fikk vite om boken gjennom et nyhetsbrev fra forlaget, og jeg ble interessert med en gang..

      Slett
  2. Hehe.. denne fikk jeg lyst til å lese, så denne må noteres ned:-) Tusen takk for smakebiter og tips! Har heller ikke hørt om verken bok eller forfatter.

    Kos deg videre med boken og ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja den er morsom å lese i,. Fin å ta litt av gangen og tenke over..

      Fin dag til deg også.:)

      Slett
  3. Hehe, morsom bok du har funnet deg:) Flotte smakebiter:)

    Ha en fin søndag!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er ganske fornøyelig å lese i. Takk i lige så med søndagen.:) Finvær nå. ut å lese litt mer på verandaen.:)

      Slett
  4. "Det er vanskleig å være dønn ærlig i dag uten å bruke ordet fitte" Der måtte jeg le høyt! Det er sant, jeg hører det hele tiden i lokaler når jeg er ute på byen. Ikke at jeg blir kalt det så klart. Jeg leste innlegget din om din 'bloggreise' også, interessant. Når jeg leser om dere som har holdt på en stund og prøvd mye forskjellige sider så føler jeg med ganske uvitende. Jeg tror alt annet en blogspot er for vanskelig for meg. Enda.

    Klem Heidi.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar Heidi.:) Ja, det er noen sylskarpe kommentarer i den boken. *humrer* Artig at du leste om blogglivet mitt også.. Mye å sette seg inn i på en bloggportatl, sånn teknisk ja.. Har mye å lære om blogspot enda, jeg..

      Slett
  5. En del sanningar tror jag minsann :) Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, absolutt.. Og takk for besøket på bloggen min.:)

      Slett
  6. Hehe, denne høres morsom ut! Takk for smakebiten. :D

    SvarSlett
  7. Dette hørtes ut som en bok som både er artig og kanskje et veldig ærlig blikk på vår tid. Noe enhver kanskje hadde hatt godt av å reflektere litt over? Tusen takk for de fornøyelige smakebitene, Anita :)

    Ønsker deg en riktig fin uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør godt å ta seg tid til det.. synes jeg.:) Og så kan man humre litt også..og nikke til seg selv, eller lese det opp på jobben eller i vennegjengen- Takk for hyggelig kommentar Mari, og fin uke tildeg også.:)

      Slett