torsdag 13. september 2012

Tore Strømøy går i andre spor i romandebuten Isprinsessen.


Tore på Sporet av noe veldig interessant.

(dette innlegget skrev jeg på den nå nedlagte Forfatterbloggen. )
Isprinsessen er Tore Strømøys første skjønnlitterære bok. Boka er egentlig en barne-  og ungdomsroman, men jeg hadde ingen problemer som voksen 40 pluss å la meg fenge av denne historien.
Isprinsessen - Tore Strømøy 

Strømøy tar oss med i en fiktiv historie med Trondheim som utgangspunkt og vår lokale historie forankret i Olav Tryggvasson, Leiv Eriksson og vikinger på tokt.
Den unge arkeologen Rebecca Vibe oppdager mystiske ting på Munkholmen, og får en ide om at det ligger viktige ting begravet under holmen. Kanskje er det kongegrav der fra vikingetiden? Rebecca får med seg den meget skeptiske, men anerkjente arkeologen Frank Grip på jakten etter mystiske funn. Hans sønn Daniel får også en viktig plass i historien etterhvert. 
Historien skrider fremover i korte kapitler, og jeg blir fort grepet.  Det gjør det ekstra spennende selvsagt, at handlingen ligger til mine nære omgivelser, da jeg selv bor i Trondheim, og kjenner godt til Munkholmen, Kjeglekroa og andre steder som nevnes og fotgåes i boka.  At det sitter skurker på Kjeglekroa for eksempel, har jeg aldri tenkt på før, men det kan hende jeg kikker meg rundt en ekstra gang neste gang jeg drar dit for å ta en øl.
Måten boka skrives på, minner meg om svunne leseår, med Bobseybarna, Hardyguttene og Frøken Detektiv. Den gangen jeg dukket ned i fantastiske eventyr, som pirret både fantastien, eventyrlysten og spenningsbehovet. De bøkene som ga meg leselysten for alltid. Jeg må huske at dette er en barne – og ungdomsroman, og denne påminnelsen er viktig å ha i hodet.  Språket er enkelt, og skal være det.  Boka er lettlest.  Jeg leste den i ett strekk, da jeg ikke greide å legge den fra meg.
Boka veksler mellom to paralelle historier. Det er jakten på kongegraven og viktige funn i vår tid, med en kynisk skurk med i jakten. Det er også en historie paralellt tilbake til Leiv Eirikssons tid før og etter år 1000. Vi får bli med tilbake til hans barndom på Island, oppdagelsen av Grønland, tilbakekomsten til Norge og oppdagelsen av Amerika. Disse delene av boka er utrolig godt skrevet, og berører meg slik at jeg ønsker å lese mer av dette.
Strømøy sier han jobber med oppfølgeren, så vi får håpe det blir mer av denne tidens historie å få der. 
ROMANDEBUTANT: Tore Strømøy lykkes ikke helt med sin debutroman, mener Dagbladets anmelder.

Tore Strømøy: Isprinsessen, 2008, Gyldendal

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar