søndag 4. november 2012

Cornelis (filmen) : Gripende!

Endelig fikk jeg sett filmen Cornelis, om artisten og trubaduren Cornelis Vreeswijk. Etter at jeg leste boken HANK om Hans-Erik Dyvik Husby, som spiller Cornelis i filmen, ble jeg påminnet at jeg måtte få tak i DVDn. Den fant jeg på Platekompaniet i går til 99,-.

0
















Filmen tar for seg Cornelis`liv fra sine barnedager i Nederland hvor han blir tatt bort fra hjemmet av soldater og livet som voksen i Sverige. Den viser hans to ekteskap med Ingalill og Bim, turbulente artistkarierre, alkohol og rusavhengighet, pengeproblemer og forhold til sin sønn. Musikken hans går som en rød tråd gjennom filmen, likedan pressens skandaleoppslag over alt han foretar seg av negative ting.

Hans-Erik Dyvik Husby gjør en strålende tolkning av Cornelis, og jeg tenker omtrent ikke på at det er han som spiller den folkekjære trubaduren. Selv om jeg noen ganger tar meg i å se paraleller mellom Cornelis`og Hank`s eget liv, slik jeg nettopp leste om det i biografien. Kankje  fordi han selv har opplevd så mye av rusmisbruk og ups and downs i sitt eget liv, kunne han spille akkurat denne rollen så godt. Imponerende er det uansett.

Filmen ender trist, og jeg husket faktisk ikke når han døde og hvorfor, så filmen var en grei oppfrisking av kunnskap også. Hans comeback på Roskilde i 1987 som han ikke fikk nyte fruktene av, var en av mange gripende episoder. Sangene, imidlertid, er fortsatt til glede for oss , udødelige og en del av vår skandinaviske folkesjel.

Har du ikke sett filmen, så anbefales den herved. Gripende, sterk og veldig godt laget, om enn noe kort for å kunne romme et så innholdsrikt liv. Terningkast fem!




Rose-Marie har også blogget om denne filmen.

Cornelis 2010.











4 kommentarer:

  1. Jeg gir faktisk terningkast 6 til filmen!

    Har vært fan av Cornelis Vreeswijk siden 1965 (bevares, er jeg SÅ gammel?). Jeg glemte at det var Hans-Erik som spilte rollen, så mye minnet han meg om Mester Cees!

    En utrolig livshistorie Cornelis hadde og ja; en trist ende på livet. Har også stor sans for hans sønn Jack.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randi! Ja jeg vinglet litt på sekseren, men jeg synes den var litt for treg til å begynne med, og den kunne vært lengre, gått litt dypere kanskje..

      Slett
  2. Denne filmen har jeg ikke hørt om, fikk veldig lyst til å se den nå!

    SvarSlett