fredag 28. desember 2012

Lesemål 2013

I det siste har jeg sett mange bloggere som har satt opp mål for 2013. Alt fra hvor mange bøker de skal lese, hvilke klassikere de skal lese til hvilke hyllebøker de skal gå løs på. Jeg tenkte først at jeg ikke vil ha noen mål, som jeg bare blir stressa av, hvis lystene mine drar andre veier. Men i nattens søvløse tilstand liggende å høre på stormkastene utenfor, tenker jeg ut mine mål likevel. Mål må ikke være for store, for mange, for uoverkommelige, - har jeg lært. Hensikten med dem er at de er realiserbare blant annet. Mål og planer er noe vi har drevet med på jobben i årevis, så kanskje derfor har jeg litt sånn avsmak for det. Likevel mener jeg det er viktig å sette seg personlige mål. Uten det hadde jeg hverken klart å slutte å røyke, gå ned i vekt, begynne å trene eller ta videreutdanninger, for eksempel..


Målet mitt er ikke å drive opplesninger på folkebiblioteker i 2013, men forsette å gå på andres.
Det gir meg stor glede. Her fra høstopplesninger Bokibyen, Trondheim folkebibliotek 2011.

Nuvel, her kommer mine konkrete mål som jeg har ligget og tenkt på:

Antall bøker: 100

Siden jeg er så godt i gang med virkelig å prioritere å lese igjen, er dette fullt mulig. Ca 2 pr uke i snitt må da gå an.

Antall hyllebøker: 20

Jeg som mange andre har flust av uleste bøker i hylla, som  er kjøpt, fått, ikke rukket å lest. Jeg tenker med uleste bøker i hylla, at de skal være eldre enn 2012. Jeg har en del bøker fra 2012 liggende som jeg tenker å lese snart, så de tar jeg derfor ikke med her.

Antall engelske bøker: 2

Jeg har lenge hatt ambisjoner om å lese engelspråklig skjønnlitteratur. Jeg har da lest noe fag, og det går, men det går tregere. Jeg har Just Kids av Patti Smith liggende og den får bli den første i år.

1001 books you need to read before you die: 20

Jepp, da er også jeg med på denne karusellen, siden jeg ønsket meg og fikk denne til jul. Det er skikkelig kos for en bokelsker, og jeg har funnet ut at jeg mange av disse i hylla og en del er lest. Jeg bør lese 33 i året hvis jeg skal lese så lenge synet forhåpentligvis holder, men jeg har jo som sagt, lest en del allerede. Gjelder det å ha sett filmer av bøkene? Da blir det flere..


Bilde: Tusen takk for flott gave Nettemor og Erlend:)





Bøker av Sigrid Undset: 2

Jeg ble inspirert av en annen blogger å sette meg dette målet, siden jeg også har mange bøker i hylla av henne, og har lenge hatt lyst å lese mer av henne. Jeg har vært på museet , hjemmet hennes på Bjørkebæk på Lillehammer og ble så betatt. Tidligere har jeg lest biografien Menneskenes hjerter av Tordis Ørjaseter. Da satt jeg hjemme hos mine foreldre og forstyrret min familie med høytopplesinger og små oppsummeringer når jeg synes noe var gripende.


Noe jeg skal skjerpe meg på:

*Å stå imot fristelsen til å be om og ta imot så mange leseeksemplarer fra forlag, da jeg ikke rekker å lese alle mens de er aktuelle.

* Å stå imot fristelsen ved å gå amok ved boksalg på nett og i butikk. 

* Låne mer på biblioteket.




De fleste her er nå lest med unntak av de to nederste.


Fem her står på leselista for 2013. Fra bokbloggertreffet 2012, som jeg håper gjentas 2013.


Da gjenstår det å si GOD NATT, god morgen, alt ettersom. Kommer jeg på nye mål, føyer jeg de til lista etterhvert. 

10 kommentarer:

  1. Lesemål er noe nytt for meg som er så ny i denne bokbloggverden. Er litt redd det blir bare stress;bøker er på en måte et fristed for meg. For som du skriver, på jobben hører man ikke om noe annet enn mål. Og dessverre, mål som ofte er uoppnåelige. Samtidig virker det veldig gøy. Jobber med å lage en egen bokblogg. Så hvem vet, kanskje jeg kaster meg inn i det når det er på plass.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er viktig at det ikke bli stress. Ønsker deg lykke til med ny blogg.:)

      Slett
  2. Eg òg puslar med ein bloggpost om leseplanar for neste år, og det er inspirerande å sjå kva tankar andre bokbloggarar har om dette temaet.
    Det ser ut til at du har mål som passar for deg sjølv, og det er det viktigaste. Eg synes det er greitt å ha noko "å strekke seg etter", men lesing bør fyrst og fremst vere lystbetont.

    Ha eit godt leseår i 2013!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir mer system over lesinga ved å ha en slags plan, og det kan være greit å utfordre seg selv også. Er enig i at det skal være lystbetont, elelr kan man jo få lesinga i vrangstrupen, og stress må det ikke bli. Ønsker også deg et godt leseår.:)

      Slett
  3. Eg er enig med beroene her, som seier at lesing først og fremst skal vera lystbetont. Sjølvsagt skal den det, men eg tenker at lesemål og handler om å ha noko å strekke seg etter. Viss du har som mål at alle skal vera fullførte er du omtrent dømt til å mislykkes. Eg skriver lesemål for gleden si skuld, og for at lesinga blir litt strukturert. Fullfører eg ikkje, så gjer det ingenting. Eg tviler på at eg klarer 10+ Dickens-bøker i 2013:-P

    Gode mål, Anita! Eg har og lest Ørjasæters bok om Undset, og det var meget fin lesing. Den gong lånte eg den av mi tante, men i ettertid har eg skaffa meg den sjølv og kan godt tenke meg å lese den igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Er enig med deg i dette. Om man ikke greier det, så er det ingen stor sak. Det er vel like mye for å ha noe å strekke seg mot, samt ha en slags plan..
      Ønsker deg godt nytt leseår Elida.:)

      Slett
  4. Leseplanene mine lager seg selv, utifra hvilke bøker som fatter min interesser gjennom året, og hvilken rekkefølge jeg får dem fra biblioteket. Synes det er greit med en kavalkade på slutten av året om hva som faktisk skjedde, uten å ha alt for mange konkrete mål på forhånd. Jeg vil lære meg å ta meg bedre tid med hver bok, og har derfor mål om færre bøker for 2013. Har også som mål å høre forfattere "live", noe jeg har gjort i år og synes er veldig kjekt. Takk for det gamle, jeg ser frem til å følge deg videre i den nye leseåret :)

    SvarSlett
  5. Men da har jo du et stort mål, som du sier, å lese færre bøker. Det er jo mer enn greit nok.:) Samt noen andre mål.. Ja, bibliteket styrer også mitt lesevalg noe, siden de må tas der og da, ellers blir de levert ulest tilbake..

    Takk selv for det gamle året og i lige så angående å følge deg videre.:)

    SvarSlett
  6. Jeg har ingen store lesemål for 2013. Leser så mye jeg har tid og lyst til. Slang meg med på en lese utfordring hvor jeg planla å lese 5 bøker som står på vent i bokhylla. Det skal det vel være mulig å få til. Elles så må jeg jo og skvise inn pedagogiske bøker og siden yrket mitt krever det. Takk for kommentarene du legger igjen på bloggen min.
    Ha en godt nytt år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Viktig å lese det man har lyst til så det ikke blir press. Men jeg vil også lese bøker far hylla, før det blir altfor mange uleste der.. de roper jo etter å bli lest.

      Godt nytt år til deg også.:)

      Slett