søndag 2. desember 2012

Smakebit på en søndag (9 ) + omtale av Himmelens fange

Min smakebit i dag er fra, og samtidig en omtale av Carlos Ruiz Zafons siste roman Himmelens fange. Jeg har ikke vært i stand til så mye mer enn å lese i dag, da jeg er i en elendig form. Jeg startet så vidt på Himmelens fange på pdf på laptopen i går, og ble fristet til å fortsette i dag.





Boken ble nesten umulig å legge fra seg. Jeg trodde det skulle bli slitsomt å lese på skjerm, men det var det faktisk ikke. Skriften kan forstørres, og det virker også som jeg leser fortere på skjerm enn i papirbok. Eller så er det bare det at det er så mye luft i denne boken at sidene flyr unna?

For den som har lest Vindens skygge eller Engelens spill, er forfatteren og hovedpersonene kjent. I Himmelens fange møter vi Daniel, Bea, herr Sempere og Fermino igjen. Vi møter dem i bokhandelen i Barcelona ved juletider i 1957. En dag kommer det en haltende mystisk person innom butikken og kjøper en veldig dyr versjon av Greven av Monte Cristo. Det er noe merkelig med hele fyren, så Daniel faller for fristelsen til å følge etter ham gjennom Barcelonas gater. Vel tilbake i butikken igjen forteller han Fermin om mannen, og det viser seg at Fermin kjenner ham fra sin fortid som fange på borgen Montjuïc rundt 1940.

Fermin forteller sin historie til Daniel, og grusomme sannheter kommer frem.



Salgado trodde et øyeblikk at han var blitt bønnhørt, 
og at Fermín skulle føres bort for å henrettes. 
– Friskt mot, Fermín, sa han med et oppmuntrende 
smil. – Å dø for Gud og Spania, det er det vakreste her 
i verden. 
De to vaktene tok tak i Fermín, lenket ham på hen- 
der og føtter og slepte ham med seg foran hele gangens 
forpinte blikk og den gapskrattende Salgado. 
– Dette kan du ikke fise deg fra, sa kameraten 
lattermildt.  (s 129)


Boken er veldig spennende og historien er godt fortalt med et frodig spansk språk. Det er også en del humoristiske innslag, samt mye å bli berørt av. 



Den januarmåneden kom ikledd krystallklare him- 

ler og et iskaldt lys som blåste snøfjon over hustakene. 

Solen skinte hver dag og tegnet geometriske mønstre 

av glitter og skygge på husveggene i et gjennomsiktig 

Barcelona hvor toetasjes busser kjørte rundt med tom 
annenetasje og trikkene etterlot en glorie av damp over 
skinnene der de kom kjørende. (s 295) 


Jeg leste Vindens skygge for noen år siden, og likte den også godt. Jeg har også Engelens spill liggende, og ble fristet til å gyve løs på den straks.


Vil du se flere søndagsmakebiter kan du titte inn til Mari i Flukten fra virkeligheten.

Takk til Gyldendal for leseeksemplaret.




Carlos Ruiz Zafon    (foto: Gyldendal.no)


Carlos Ruiz Zafon: Himmelens fange, 384 s

Gyldendal 2012

30 kommentarer:

  1. Jeg har lest "Vindens skygge"(og to ungdomsbøker av Zafon), den syntes jeg var veldig treg i en start, men historien kom seg veldig.

    Jeg har "Engelens spill" liggende her på lydbok, men er "Himmelens fange" først i rekkefølgen så tør jeg ikke å begynne på den enda.

    Riktig god bedring, og god natt, Anita :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror du kan lese bøkene uavhengig av hverandre. De henger labyrintisk sammen i fire bøker (den fjerde jobber han med).
      Takk skal du ha og fin kveld.:)

      Slett
  2. Jeg kom aldri skikkelig i gang med "Vindens skygge", men nå ble jeg fristet til å gi den et nytt forsøk. Takk for smakebiten og god bedring. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig og takk!:)
      Ja, den er nok verdt et nytt forsøk.

      Slett
  3. Jag har ett flertal gånger kikat på den här boken, jag tycker den låter fantastisk. Men är detta alltså en serie? Är det Vindens skugga som är först?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en serie på fire bøker. Den fjerde jobber han med. Vindens skygge kom først ja.

      Slett
  4. Tack för smakbitarna. Har stått och bläddrat i hans böcker i bokhandeln men ännu inte läst något.
    Krya på dig!

    SvarSlett
  5. Nydelig smakebit, jeg er også nyfrelst "lesebrett-leser" og syns det går mye lettere enn jeg fryktet :) God søndag og god bedring, klem fra Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Anette, god søndag tilbake..:)

      Slett
  6. Vindens skygge ble min favorittbok, og er det fremdeles. Da jeg leste Engelens spill ble det en gedigen nedtur, så da jeg kjøpte Himmelens fange var forventningene så som så. Heldigvis leste jeg Engelens spill om igjen før jeg leste den tredje boken, og jeg fikk et mye bedre inntrykk denne gangen. Himmelens fange likte jeg veldig godt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, har hørt at folk mener forskjellig om bøkene etter Vindens skygge..

      Slett
  7. Fin smakebit:-) Denne boken har jeg på vent,men ikke de foregående bøkene så de må jeg få tak i. Jeg har endel bøker som er lastet ned på pc,men jeg har fått det for meg at det blir tungvint å lese på den måten men det skal jeg jammen prøve meg på. Tusen takk for tips! Ha en fin søndag og masse god bedring til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. JA, det er lettere enn du tror å lese på data, hvertfall var det det for meg. Men det kommer sikkert an på maskina og skjermen også..:) Takk og god søndag tilbake.:)

      Slett
  8. Takk for smakebiten : ) Har lest Vindens skygge, men nå husker jeg ikke så mye av den, bare at jeg likte den. Pussig.

    Kommer nok til å lese de øvrige bøkene i serien - takk for påminnelsen ; )

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig, fin søndag tilbake..:) Ikke så mye jeg husker selv av Vindens skygge, så jge måtte skumme litt i den..og husket mer når jeg leste Himmelens fange. Den kom jo i 2004..

      Slett
  9. Kan skrive under på anbefalingen din. Både Vindens skygge, Engelens spill og Himmelens fange er fantastiske bøker!

    SvarSlett
  10. Virker som en bok som er verdt å lese. Og bøker som også har humoristiske innslag liker jeg. Godt å kunne le litt innimellom. Takk for smakebiten og god bedring til deg. Når det gjelder sykdom kom jeg til å tenke på Ludvig som sier så vakkert til Solan som ligger syk i senga; det er vondt å itte ha det godt når'n itte er riktig frisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe *ler til LUdvig* Ja, det er en fin bok å lese.:) Takk skal du ha..:)

      Slett
  11. Som flere over her, har jeg lest det to første bøkene; likte Vindens skygge innmari godt, Engelens spill ikke fullt så begeistra, men jeg er veldig nysgjerrig på denne nye!
    Jeg så de hadde den på biblioteket, så da får den nok en sjanse den også, bare jeg får lest meg litt nedover i bunken som allerede ligger her!!
    Takk for en fin smakebit ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Engelens spill startet jeg å høre på lydbok, men det falt ikke i smak da, må nok lese den i papir.

      Slett
  12. herlig ! vindens skygge er en av mine aller største favoritter :)
    har engelens spill, men ikkje lest enda. må bare lese himmelens fange også skjønner eg :D tusen takk for smakebit :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må du vet du..:) Bare hyggelig.

      Slett
  13. Jag tyckte väldigt mycket om "Vindens skugga", jag tyckte staden i boken var vackrare än Barcelona i verkligheten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jøss, ja jeg har Barcelona tilgode jeg da.:)

      Slett
  14. Så flotte smakebiter:) Skal virkelig titte på disse bøkene, tror jeg har en av de liggende i bokhyllen min:) Ha en en riktig god bedring og en fin kveld!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du synes det::) Takk skal du ha og fin kveld tilbake.:)

      Slett
  15. Forfatteren har jeg hørt om og har et positivt inntrykk, så jeg kan godt tenke meg å lese bøkene.

    Håper formen er bedre i dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det:) rimelig skral i dag og, men d blir vel likar.

      Slett