tirsdag 15. januar 2013

Om Nettdating, forbruk av sex, besettelse: Elsk meg; avlogget av Gunn-Helen Øye

Det måtte jo bare komme en bok om nettdating også, som har blitt ganske utbredt og stuerent her til lands de siste årene. Mange ønsker seg kjæreste, så hvorfor ikke unngå alle mellomledd og heller finne en på nett som matcher dine ønsker, behov og interesser? Andre ønsker seg bare litt kos av ymse slag, noen å date for en kveld, en natt eller to. Sosialantropolog og trendanalytiker Gunn-Helen Øye har skrevet en roman om fenomenet, tydeligvis basert på egne erfaringer.


Elsk meg; avlogget - Gunn-Helen Øye


Elsk meg; avlogget  handler om Helena som etter et trasig brudd fra sin ektemann over flere år, går inn i en dyp sorg. Hun finner etterhvert ut at hun ikke ønsker å fortsette å være alene, og får et tips av en venninne om å prøve å finne noen på en side for nettdating. Hun bestemmer seg for å prøve dette, og oppretter profil på Møteplassen, etterhvert også på Sukker.

Boka følger Helena gjennom hennes år som nettdater, med utallige dater med forskjellige menn, som ikke blir til noe annet enn en kaffekopp, noen one-nightstands og noen kortere affærer. Hver gang tror Helena at hun endelig har truffet noen og hun bygger opp store forventinger som veldig ofte faller i grus ved det første treffet. Hun ufordrer seg stadig vekk og tøyer sine egne grenser for hva hun blir med på.

Hovedpersonens følelser og personlige prosess beskrives ganske inngående, samt at det er flere refleksjoner om hva nettdatingen gjør med henne og andre. Helena blir gradvis ganske avhengig av dette og må logge seg inn for å se om hun har fått meldinger fra potensielle beilere. Det blir som en slags rus som tar det meste av plassen i hennes hverdag.

Dette er forsåvidt et spennende prosjekt å skrive om, siden det er et ganske utbredet fenomen i dag. Det er absolutt verdt å reflektere over, slik hun gjør i denne boka. Likevel synes jeg ikke dette er en spesielt god bok som roman. Til det er språket til tider for reflekterende/intellektuelt, samt at noen av dialogene også er det. Snakker de slik i virkeligheten slik som Helena og Eirik snakker på slutten av boka, som for eksempel:

"... For meg var det å opprette profil noe impulsivt , men handlingen er grunnet i en dypere lengsel.... Men likevel har jeg et sug etter inderlighet...." (s 253) (Dette er en lang dialog)

Sier en 27 år gammel mannlig medisinerstudent dette? Ja i boka gjør han det..

Boka er også ganske detaljert og beskrivende om fenomenet nettdating, noe som passer fint i en oppgave, eller en artikkel, men i en roman? Jeg synes også at hun til tider bikker over i noe som jeg stusser på, som virker litt for personlig- privat. Akkurat som hun har skrevet dagbok dette året, og har tatt ut en del av notatene og flettet inn i denne boka. Det er liksom ingen tvil om at hun baserer historien på egne erfaringer, noe jeg etter jeg var ferdig med boka også leste meg frem til på nett i et intervju med henne. Å omdanne "feltarbeidet" til en roman er nok ikke enkel kunst, men dette kunne en konsulent sikkert ha hjulpet bedre til med.

Dette er en bok jeg kan anbefale for de som interesser seg for fenomenet nettdating, og for de som selv har drevet med deg eller gjør det, for det er mye man kan kjenne seg igjen. Som roman derimot er den ikke spesielt god. Det skinner for mye sosialantropolog gjennom her. Boka er forøvrig veldig fort og lett lest. (dog med noen irritasjonsmomenter, som nevnt)

Boka er lånt på Sør-Aurdal bibliotek.

Andre som har blogget om boka:
Med Bok og Palett
Ritaleser
Betraktinger
Zeldajenta

Anmeldelser:
Dagbladet
Aftenbladet


DSC_0121
Foto lånt fra Juritzen forlags hjemmeside


Gunn-Helen Øye: Elsk meg; avlogget , 272 s

Juritzen 2012





4 kommentarer:

  1. Nei dette hørtes ikke ut som boken for meg, spesielt siden jeg ikke er noe interessert i nettdating. Og som jeg skjønner får man høre mye om fenomenet her:) Takk for tips og ligge unna en bok!:) Flott og ærlig anmeldelse, var godt skrevet!:)

    Ps: Tror ingen snakker slik!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant, det er kjekt å viet hva man skal styre unna? Tviler på at du får noe ut av denne boka hvis du ikke er interessert i fenomenet..

      Ellers takk for ros, og ok at du er enig, så føler jeg meg ikke helt på jordet angående hvordan det er vanlig å snakke..

      Slett
  2. Interessant tema ettersom det er blitt så utbredt og stuerent, men kanskje heller som en artikkel eller en oppgave som du sier. Godt skrevet :)

    SvarSlett