søndag 17. februar 2013

Oslotur og nye bøker

I går kom jeg til Oslo. Jeg hadde et lite mål angående ærend. Jeg ville skaffe meg Storm i juni med Irene Nemirovsky. Men tror du det ble med det? Nei da.. Fredagen stakk jeg innom Sandvika Storsenter og fant en Norlibutikk med stort utvalg. Stabler med klargjorte Mammutbøker lå på bordene til mandag. Men der har jeg jo bestillt noen bøker på nett, som om ikke det var nok. Ved disken sto nye ferske eksemplarer av pocketutgaven til Leo Tolstojs Anna Karenina, i forbindelse med filmen som kommer på kino 22.februar. Rose-Marie har skrevet et flott innlegg om den HER.

Anna Karenina




 I en stabel av pocketbøker et annet sted i butikken lå den fristende trilogien av Britt Karin Larsen som jeg har så lyst til å lese. Ja, så ble de med meg hjem da; to store mursteiner.



I går da jeg gikk opp Karl Johans gate på vei til hotellet i Øvre Slottsgate dukket det opp et storsalg på Boklageret, som jeg ikke greide å gå forbi. Der inne hadde de en drøss med pocketbøker blant annet, som kostet 150,- for tre stykker. Jeg greide å begrense meg til tre bøker, selv om jeg siklet på mer enn det dobbelte. Jeg tok fornuften fatt, fordi jeg enda hadde Storm i juni tilgode å kjøpe. Slike boksalg er livsfarlige for oss bokmaniacs.

Jeg som egentlig hadde planlagt at kofferten skulle være lett å dra med hjem, siden jeg fikk lesset ut et par bøker jeg skulle gi til 60-årsjubilanten som var den egentlige grunnen for mitt Oslobesøk. Men nei..

Fangsten fra Oslo


Så var det inn på hotellet for å sjekke inn. Jeg har bodd på Perminalen i natt. Billig, greit og bra frokost til 380, - i 4-sengsrom.  Og veldig sentralt og nært til Egertorget.  Etterpå gikk jeg og gjorde mine ærend og jeg trengte ikke gå lenger enn rundt Egertorget. Der lå blant annet ARK. WoW for et utvalg i den butikken. De har forresten stor åpning av Mammutsalget tidlig i morgen med et par forfattere tilstede. Der fikk jeg lyst til å jobbe, tenkte jeg. Storm i juni fantes i tre eks, og et ble med meg igjen. Nå håper jeg at jeg kan delta i Lines Lesesirkel med denne boka, selv om det er en uke til fristen for lesing utgår, men det skal jeg greie. 
Masse bøker av Michel Houellebecq lå også der og fristet, men nå måtte jeg være hard.



Slik var det i Oslo i går og i dag er det enda gråere, regnet høljer ned. Nå er det på tide å dra tilbake til Drammen for å hente bilen og kjøre hjem til Valdres. Da skal jeg høre videre på Hypnotisøren på lydbok, som jeg nok er ferdig med i kveld.

Ha en fin søndag dere.:)

12 kommentarer:

  1. Fine innkjøp :) Norli-butikken du var innom er den jeg jobber i :) Hvis det var den som lå i den nye delen av senteret og var på to etasjer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk.:) Norli jeg var i lå i enden der Thon hotel ligger, og var på to etasjer tror jeg. Vet ikke om det er ny eller gammel del. Var bare innom der på vei til Drammen..

      Slett
    2. Det var det nye delen hvor jeg jobber :) Jeg regnet med det siden du beskrev Anna Karenina stående ved disken ;) Var innom for kort tid siden og kjøpte samme bok, og da sto den nettopp ved disken :)

      Slett
    3. Ok. Så artig da.:) Jobber du ofte der?

      Slett
  2. Så bra at du fikk tak i Storm i juni og er med på samlesingen :)
    Anna Karenina har jeg allerede, men ikke en slik fin utgave som du har fått tak i. Gleder meg til å se filmen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant.. Gleder meg til det, (samlesing ) samtidig som jeg lurer på når jeg skal rekke å lese Anna Karenina. Det er mye påskekrim som må lese nå- etter Storm i juni - så det spørs om det blir Tolstoj etter påske da.

      Slett
    2. Litt kort tid, ja, men du har i alle fall boken og kan lese den når du får anledning. Anna Karenina likte jeg godt!

      Slett
    3. Jeg har fri på fredag og ingen andre planer ellers i helga, så da skal jeg vel greie det, såfremt boken er fengende...:)

      Slett
    4. Mja, den er treg i starten, men med forfatterens historie i bakhodet er historien fengende nok :)

      Slett
    5. Kjekt å vite. Leste to-tre kapitler i går på senga, men var nok for trøtt...

      Slett
  3. Farlig med slike turer og falle for fristelsene.. hi,hi.. Kos deg med lesingen..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant.... Takk.:) Fin uke til deg Eva.:)

      Slett