torsdag 21. mars 2013

Fantastiske Anna Karenina (filmen).

I går fikk jeg omsider sett filmen Anna Karenina med Keira Knightley og Jude Law m.fl, på Trondheim kino, NOVA. Jeg gikk med min gode kinovenn og kollega Pål, og på sedvane vis dro vi på Tulla Fischer etterpå og snakket om filmopplevelsen med mer.





wikipedia står dette om Leo Tolstojs klassiske roman:

Romanen har to parallelle historier: overklassefruen Annas forelskelse i offiseren Vronskij fører til utroskap og oppløsning av ekteskap og familie, mens godseieren Levins forelskelse i den unge Katerina (Kitty) fører til familielykke og glede over det enkle og arbeidsomme gårdslivet.[1]

Jeg har så vidt startet på boka, som jeg hadde håpet å få lest før filmen, men alle krimbøkene kom i veien. Sånn er nå det. Men filmen ville jeg se nå da jeg er i Trondheim på en liten førpåskeferie.

Jeg likte filmen veldig godt. Jeg synes løsningene med kulisser, en blanding av teater og film var vellykket, og utrolig fascinerende, noen ganger også utrolig effektfull og sterk, sammen med den fantastiske musikken.  Spillet til Keira Knightley, Jude Law, Aaron Taylor-Johnson og de andre var det heller ingen ting å si på. De er fantastiske skuespillere. 

Historien om Levin og Kitty fikk liten plass i filmen, og egentlig synes jeg den var litt malplassert da jeg ikke helt skjønte hvilken relevans den hadde til dramaet til Anna Karenina. Bortsett fra at Vronskij i starten egentlig  gjorde kur til Kitty.  Her hadde det nok vært en fordel å ha lest boka for å få mer kjøtt på historien.

Filmen var all over gripende og klumpen i halsen kom på slutten. Jeg kjedet meg ikke et sekund. Anna Karenina var en estestisk nytelse og en sterk historie som jeg kan tenke meg å se igjen.


En trailer fra filmen.




                                                Anna og Vronskij danser Mazurka



Bilde: Lærern har en frikveld med Keira:)

Pål er veldig begeistret for Keira.


Andre bloggere som har skrevet om filmen er:

10 kommentarer:

  1. Så fint at du fikk sett denne filmen. Storslått og bra. Og bare det å gå på kino er en bra opplevelse, syns jeg. Særlig når du har noen å diskutere med etterpå. God natt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Ja jeg liker veldig godt å gå på kino.:) Kan tenke meg å se The Master også, men tviler på at jeg rekker det denne gangen. Natta du også.:)

      Slett
  2. Film er best på kino, og Anna Karenina var intet unntak! Kjekt å ha en kinovenn å dele opplevelsen med. Jeg synes også dette var en fantastisk film, og likte godt blandingen teater/film. Fikk lyst til å lese boken igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt.:) Det er noe med stemningen på en kino som man ikke får hjemme uansett hvor stor skjerm man har..
      Jeg ser frem til å fordype meg i boka. Må ta noen slike fordypningsbøker/mursteiner etter påske. Kjøpte forresten Jane Eyre i pocket i dag til 69,-. Kunne ikke dy meg..har blitt så påvirket av dine skriverier hehe.;)

      Slett
    2. Det er sant, og jeg ser en del filmer her hjemme i stuen men synes uansett kino er best. Så gøy at du har latt deg inspirere av mine Jane Eyre innlegg, gleder meg til å høre hva du synes når du får startet på den :)

      Slett
    3. Ja, ikke sant..
      ang Jane Eyre så skal du får høre. Blir vel en stund til jeg får begynt på den.:)

      Slett
    4. Det er forståelig, bare se hvor lenge jeg har holdt på med den boken...og med en lang leseliste spørs det når en får prioritert bøker som kommer til etterhvert!

      Slett
    5. Så sant så sant.... men nå ønsker jeg snart å lese noen tykkere bøker, å fordype meg mer...som feks Anna Karenina..eller Nattens skygge.

      Slett
    6. Ja, jeg føler jeg har et spesielt forhold til Jane Eyre etter å ha gått i dybden, og jeg er sikker på at det vil bli slik også med Anna Karenina om jeg leste den om igjen.

      Nattens skygge...av Deborah Harkness? Den høres veldig spennende ut!

      Slett
    7. Ja, Deborah Harkness ja..Leste Alle sjelers natt, og likte den veldig godt.:) Har Nattens skygge liggende....

      Ofte spesielt å gå slik i dybden som du har gjort med JE. Blir mye bedre kjent med forfatter og romanfigurer slik.:)

      Slett