torsdag 14. mars 2013

Vellykket debut fra Frits de Bourg: En kald død

Jeg har bestemt meg for å lese noen av de nye krimdebutantene i år. Norske Frits de Bourg er en av dem. Han har gitt ut "En kald død" med handling fra Oslo og Drammen på femtitallet. Boka tok seg veldig opp etterhvert. Starten var litt treg, men det kan ha med at dette var en helt annerledes bok enn de andre jeg har lest i det siste. Det er kanskje urettferdig å lese en norsk debutant etter Flynn og Brekke. Eller kanskje ikke, siden de kun har skrevet tre bøker hver. Men stilen er uansett annerledes..



I En kald død møter vi journalist Nikolay Wolff  i det litt lurvete Krimmagasinet. Han blir en dag oppsøkt av en frue som ønsker at han skal skrive om sin bror, en tidligere bokser som tok sitt eget liv på en isete Drammenselv, ved å gå ut i råken.  Wolff synes ikke dette er en sak i utgangspunktet men går med på å skrive en trivelig sak om en gammel bokser. Ganske snart får han flere hint om at noen tok livet av bokseren. Wolff blir veldig nyskjerrig og begynner sin egen etterforsking som får katastrofale følger for flere enn ham. Noen har noe å skjule , og vil ha stoppet denne etterforskingen for enhver pris. Bokseren var del av en motstandsgjeng under krigen, og mange spor fører tilbake hit.

Jeg synes dette er en hederlig og vellykket debut. Som sagt synes jeg i starten den var litt traust og treg. Språket er jordnært og nøkternt, dog med en del fin humor som jeg humret over. Det er mange personer og navn som involveres før jeg får helt tak på karakterene, men etterhvert går det lettere. Det er også interessant å lese om problemstillingen motstandsfolk- nazister, krigshelter og de fordømte, som fikk det skikkelig vanskelig etter krigen. Selv om det kunne være temmelig tilfeldig hvem som havnet på hvilken side tidlig i krigen, var det ikke rom for nyanser i etterkrigstiden.

Boka tok skikkelig av etterhvert og løsningen på krimgåten øynet i hvertfall ikke jeg å se før til siste slutt. Slik var dette en vellykket krim. Jeg kan også tenke meg at dette er en bok som de som er opptatt av krigen og etterkrigstiden kan like, såfremt de liker krim og spenning.  Vi får også et fint tidsbilde fra den gang man måtte stå i ventekø for å få installert hustelefon og det var lov å røyke overalt.  Å ta seg en øl før man kjørte bil var visst heller ingen sak. Ang det med røyking og litt alkohol før kjøring er det ikke så lenge siden det var lov til, men telefonproblemet hører en mer forgangen tid til.

Frits de Bourg (er han i slekt med Chris, mon tro ; ?) er født 1946. Det blir spennende å se hva han kommer med neste gang.

Takk til Vigmostad & Bjørke for leseeksemplaret.




Frits de Bourg: Kald som døden, 317 s

Vigmostad & Bjørke 2013




8 kommentarer:

  1. Interessant! Takk for tipset :)

    SvarSlett
  2. Fint med nye krimforfattere. Noterer meg denne.

    SvarSlett
  3. Hmm.. Den boka gav jeg bort.. Etterpåklokskap er en fin ting ;-)

    SvarSlett
  4. Pleier også å gjøre som deg og bare scrolle fort gjennom dersom det er bøker jeg ønsker å lese, og denne skal jeg absolutt lese. Pirrer leselysten at noe av temaet er fra 2.verdenskrig. At du skriver at den er vellykket, gjør at boken rykker fremover i lesekøen! Alltid spennende med nye forfattere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du ble pirret. Enig med deg at nye forfattere en spennende.:) De fortjener jo å bli lest, så får man se om de treffer nok til at man vil følge dem videre.:)

      Slett