fredag 24. mai 2013

Farvel Fredric Drum! (Gert Nygårdshaug)

Rødsonen. Fredric Drum ligger i koma på sykehus og behandles av dr.Sachmuld. Håpet er å redde ham med hypnoterapi, etter at han ble syk i en grotte på jakt etter onkelen Skarphedin Olsen. De var på etterforskingstur i Indonesia, og avsluttet med en liten ferie på Ny Guinea for å lete etter oldefaren til Fredric, med samme navn. Han forsvant der i en grotte for mange mange år siden. Mens dr.Sachmuld jobber febrilsk for å vekke Drum til live på en forsvarlig måte, får vi tilbakeblikk på reisen. Og mysteriet som skal oppklares.


En norsk representant for Regnskogfondet blir funnet drept og hodeløs i Tanjung. Like etter blir etterforsker Ungbeldt som blir sendt nedover også funnet i samme tilstand. Kripos-sjef Krondahl vil nå sende sin dyktigste etterforsker nedover. Skarphedin Olsen krever at nevøen Fredric Drum skal bli med, for å ta oppdraget. Det er høyst kontroversielt, men Olsen får viljen sin. Sammen reiser de til Indonesia og Ny Guinea, til en heseblesende og farlig jakt på mordere, korrupte forretningsmenn og svar. Hva skjedde? Hva var motivet? Hvem var gjerningsmennene? Urbefolkningen? Noen som hadde noe å skjule? Det virker opplagt at det er noen som vil skjule ulovlig tømmerdrift og rovdrift på Regnskogen, men er det så enkelt? Den som leser får se.  Olsen får god hjelp av en lokal politimann for å greie å håndtere myndigheter og selv berge livet.

Dette er en siste boka om Fredric Drum og Skarphedin Olsen, slik det var tenkt. (Nygårshaug har dog røpet at det kommer en ny bok om Skarphedin Olsen til høsten), og det er selvsagt litt vemodig å bla forbi siste side i denne lengste boka i krimserien.  Denne serien har vært fornøyelig, lærerik og spennende. Her har jeg fått reist til mange spennende steder, besøkt gamle kulturer og humret mye.
Så også i denne siste boka, Rødsonen. Dette er også en veldig god bok, og ringen er sluttet. Eller er den det?

I etterordet skriver Gert Nygårdshaug at han hadde en ide om å bygge inn et metaaspekt, et slags Møbius-bånd, som kan gi lesere som følger alle bøkene noe ekstra å gruble over. Hvem var egentlig Frerdric Drum? Var det Skarphedin Olsen som virkelig var Fredric Drum? Eller var Drum sin egen oldefar? osv.. Hva er tid og bevissthet? Dette kan man fortsatt gruble over etter å ha lest alle bøkene.. hm. Bøkene kan leses frittstående, mener  Nygårdshaug, man kan godt starte med nr 10 og fortsette med nr 1 ; Honningkrukken for eksempel..

Nygårdshaug skriver også i denne boka om noe som engasjerer ham sterkt; bevaring av Regnskogen, Han har flettet inn Sara Enghall i denne romanen, som sier:

" Det er snakk om den største miljøkatastrofen i verden. Vår teknologi kan reparere et ødelagt ozonlag, vi kan bekjempe CO2-forurensingen, ja, om vi ønsker det kan vi gjenplante Europa med planter, busker og trær nøyaktig slik det var for tusen år siden, men en ødelagt regnskog kan aldri repareres, den er unik, det har tatt over tre millioner å skape en slik artsrikdom en regnskog er. " (s335)

Farvel Fredric Drum. Hvem vet om vi treffes igjen.;)

Omtaler av de tidligere bøkene kan du finne HER (se flere linker nederst i omtalen av Alle orkaners mor)

Bøkene er kjøpt.




Gert Nygårdshaug: Rødsonen 335 s

Cappelen Damm 2006

4 kommentarer:

  1. En vemodig omtale siden det (tilsynelatende?) er siste boken i en krimserie du liker så godt. Jeg har jo lyst til å lese disse bøkene, og skal starte med Honningkrukken (jeg er litt pedantisk og må starte med den første, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig). Det er spennende at bøkene har et til ettertanke potensiale, og det med regnskoger er høyaktuelt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant..man har jo blitt så kjent med disse gutta- men Nygårdshaug har jo heldigvis mange andre bøker på lager som jeg enda ikke har lest, samt boka med Skarphedin Olsen som kommer til høsten.
      Regskogproblemet er absolutt aktuelt.:)

      Slett
  2. Har begynt å lese meg gjennom anmeldelsene dine, og skjønner at dette er en forfatter jeg må lese. Jeg elsker å lese om gamle kulturer, så bare det er et buzzord for meg. Og maya-indianerne har jeg vært opptatt av lenge. I tillegg stort pluss at han er glad i god mat og vin, det er jeg også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, da har du mye å glede deg til her! :)
      Boka "Alle orkaners mor" som handler om mayakultur og Mexico, var den jeg likte aller best av de ti Drumbøkene. Jeg skal til Yucatan i oktober/november- gjett om jeg gleder meg!

      Slett