fredag 10. mai 2013

Uhyggelig spenning av Kepler med Sandmannen

Noen bøker er bare så skrekkelig uhyggelig spennende at du leser til det føles som du har masse sand i øynene, og burde ha sovet for lenge siden. (Går slik lesing utover synet mon tro? ) Sandmannen , svenske Keplers fjerde krim, er en slik bok. Det føles som om Sandmannen tok meg i besittelse og strødde masse sand i øynenen mine på slutten. Likevel greide jeg ikke å slutte å lese i bokas siste del i går.


Bokas første halvdel leste jeg kvelden før, men da greide jeg å holde meg hard, slik at jeg la meg i tide. Opp om morran må jeg jo en del dager, så da kan jeg ikke lese utover natta. Den tid er forbi.

Nå trenger jeg vel egentlig ikke å skrive mer, siden du sikkert skjønner at dette er en en mektig krim for den som liker slikt. Men det ville blitt et kjedelig innlegg, synes du ikke?
Mangt og mye er skrevet om boka, så jeg mener seriøst at jeg ikke trenger noe stort til handlingsreferat her, men noe må jeg si:

Sandmannen hentyder til en tysk Ole-Lukkeøye/Jon Blund-figur, som strør sand i øynene på barna om kvelden slik at de sovner. Mor til Mikael og Felicia som forsvinner sporløst i denne boka, fortalte dette godnatteventyret til sine barn da de var små. Mor tok livet sitt en stund etter da hun ikke greide å leve med tapet. Barna ble erklært døde. Barnas mann Reidar er forfatter og har drukket siden. Mange andre forsvinninger har også skjedd i området. En dag kommer en av dem tilrette. En mann blir tatt på fersken da han forsøker å dytte en kvinne ned i en åpen grav. Han har holdt kvinnen der i lang tid, men åpnet kisten for å gi henne mat og drikke. Mannen heter Walter Jurek. Han ble dømt for flere drap og kidnappinger og sitter innesperret på en lukket sikkerhetsavdeling på rettpsykiatrisk.

En dag kommer en ung mann gående på en togskinne. Han er i dårlig forfatning og har legionærsyken. Hans navn er Mikael, og viser seg å være den forsvunne Mikael, sønn av Reidar. Den gamle saken mot Walter Jurek må gjenopptas. Dette er en opptakten til en utrolig spennende thriller.
Mye av handlingen befinner seg på rettpsykatrisk hvor Walter Jurek er innesperret. Han er svært vanskelig å forholde seg til, alle er redde for ham da han manipulerer seg inn i hodet på folk.  Politiet med Joona Linna i spissen forsøker å legge en plan, samt at de har grunn til å tro at også søsteren til Mikael enda er i live. Jakten er i gang...

Jeg leste Hypnotisøren av samme forfatterektepar Kepler, og synes den var heseblesende og slitsomt spennende. Den hadde også en del grove makabre voldsscener som jeg synes var for mye av det gode, selv om jeg synes boka var spennende. Jeg synes ikke Sandmannen er like makaber, i alle fall ikke i starten, selv om den har sine grusomme handlinger på slutten av boka. Men det er nesten som å se en horrorfilm for sitt indre, så ille er akurat det.

Sandmannen er en bok jeg likte svært godt i forhold til spenning og handling. Jeg aner ikke hva som skulle vært annerledes i denne boka, da den er så perfekt som den kan være. Handlingen er interessant, kan være tatt fra virkeligheten (jfr de siste dagers hendelser med Cleveland-saken og de tre kvinnene som greide å bli fri etter ti års fangenskap av Ariel Castro i en kjeller ), den er godt skrevet, gode karakterer, hyperspennende, korte kapitler, susende driv etc etc. Hvis denne ikke blir filmet så vet ikke jeg. Men hvem skal da spille Saga, når Noomi Rapace er oppbrukt?
Angående den brutale behandlingen og maktmisbruket på en sikkerhetspsykiatrisk avdeling så er jeg usikker på om dette kan skje i dag, selv om jeg vet at hvis noen virkelig går inn for å misbruke sin makt og er utspekulert nok, så er det vel mulig. Vanlig tror jeg neppe det er. Det er meget strenge krav til kontroll og rapportering av  medisinbruk blant annet.

Jeg fikk også en creepy Hannibal Lecter-følelse (Nattsvermeren) av å lese om Walter Jurek.
At Kepler ser mye film som inspirerer dem tror jeg nok.

Relevansen til virkeligheten med slike galninger, ser vi jo gjennom den omtalte Clevelandsaken , Fritzl-saken, Kampush-saken med flere. Bare det gjør det ekstra uhyggelig.

Ok.
Oppsummert så mener jeg suksessen til Kepler er vel fortjent, og jeg skjønner meget godt at Sandmannen topper bestselgerlistene. Jeg ser virkelig frem til neste bok av det svenske forfatterparet. For den kommer helt sikkert.
Jeg ga Sandmannen terningkast 6 på bokelskere.no i går. Jeg står fortsatt ved dette.

Andre som har blogget om boka:
Marianne i ebokhylla mi var vill av begeistring
Tine som også ga den terningkast 6
Berit ga den også 6
Bok-karete kaller den en skikkelig sidevender
Rita-leser som også likte den meget godt


Boka er lånt på Sør-Aurdal bibliotek i Hedalen.


Nice couple.;) bildet er lånt fra denne bloggen


Lars Kepler: Sandmannen, 485s

Cappelen Damm 2013

10 kommentarer:

  1. Kjekt å se at det ikke bare var jeg som fikk store søvnproblemer av denne boka (ikke tid å sove - bare lese - søvnmangel ;) Fantastisk bra bok!

    SvarSlett
  2. Bra du likte boka. Eg føler meg liksom litt ansvarleg, sidan eg har anbefalt denne så veldig..

    At det som skjer i verkelegheita overgår all fantasi, har me på nytt fått ei stadfesting på; denne gongen saka i Cleveland. DET er uhyggeleg, det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, boka var topp. Blir en av mine krimfavoritter dette. Nei,ansvarlig trenger du ikke å føle deg;) Hadde bestemt meg for å lese denne og Ildvitnet etter at jeg leste Hypnotisøren.
      JA, Clevelandsaken paralellt nå, er spooky!

      Slett
  3. Denne er på planleggingsstadiet, men bestiller den når jeg kommer hjem i fra ferie... Elsker thrillere...Men den saken i USA er rett ut sagt grusomt..

    Ha en fin helg Anita og dette er en flott anmeldelse av boken..

    SvarSlett
    Svar
    1. Da vil du elske denne Eva!
      Ja, saken i USA er forferdelig. Umulig å forstå, men det skjer..
      Flott helg til deg og Eva og takk for ros.:)

      Slett
  4. Boken er kommet, så gleder meg til å lese...

    SvarSlett
  5. Jeg synes boka var kjempespennende og helt klart den beste i serien. Jeg gleder meg veldig til fortsettelsen! Den kommer også til å bli en super film, så lenge det ikke er samme produsent som lagde Hypnotisøren. Den filmen er en stor skuffelse i forhold til boka.

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir det film? Det blir noe å se frem til...

      Slett