fredag 26. juli 2013

Om bloggbilder og en ny flott turguide om Jotunheimen

For noen måneder siden fikk jeg en e-post fra Frank Ivar Hansen som jobbet med å skrive en ny turguide for Jotunheimen. Han hadde kommet over min gamle blogg på vgb, hvor jeg har laget mange bildereportasjer, deriblant fra flere fjellturer blant annet i Jotunheimen. Han ønsket å bruke et par av bildene mine fra en brevandring fra Svellnosbreen i boka, og spurte pent om jeg hadde originalene, noe jeg heldigvis har tatt vare på.  I sommer kom boka ut, og foruten at det er blitt en utrolig fin bok, så synes jeg er det er kjempeartig å få mine bilder på trykk.


Bildene mine på trykk.

Forfatter Frank Ivar Hansen har gått veldig mye i Jotunheimen gjennom mange år. Han er naturfotograf og medlem i Biofoto, og tidligere gitt ut en bok om Rondane.

Boka beskriver via bilder, tekst og kart 50 av hans turer i Jotunheimen. På en lettfattelig og oversiktlig måte kan du få tips til lette, vanskelige, middels krevende turer, toppturer, hytte-til-hytte-turer og familievennlige turer.  Med mer..

 Jotunheimen er et utrolig flott fjellområde. Jeg har gått flere turer det, blant annet fra hytte-til-hytte Sognefjellshytta- Skogadalsbøen-Fanaråken-Sognefjellshytta, samt dagsturer over Besseggen og området rundt, Galdhøpiggen et par ganger, og Svellsnosbreen.

Flere innlegg er slettet fra Vgb.no, siden VG Media har lagt ned bloggportalen, men dette fant jeg igjen:
Galdhøpiggen

Jeg har opplevd å bli kontaktet flere ganger av folk som har sett bloggen min på vgb.no som har ønsket å bruke bildene mine. En gang var det Levende Historie som tok kontakt fordi  skulle skrive en reportasje om statsmann Ole Richter fra Rostad på Inderøy. Jeg hadde vært der og tatt noen bilder, og de ønsket å bruke et av dem, noe de selvsagt fikk. Som betaling valgte jeg bøker. Det gjorde jeg også ift Turguide i Jotunheimen. Det er faste takster for honorering av fotos, og noen ganger vil det lønne seg å ta det ut i bøker istedet, slik jeg har forstått det.

Andre ganger har folk tatt kontakt fordi de ønsker å bruke bildene mine i oppgaver, på hjemmesider eller lignende. Det har jeg som regel sagt ja til , så lenge jeg blir kreditert for bildene med navn.
Jeg synes det er veldig hyggelig at noen ønsker å bruke mine bilder, og jeg setter selvsagt pris på at folk spør om lov, og ikke stjeler dem.

Vil dere lese mer om boka Turguide i Jotunheimen kan dere ta en titt inn til Vigmostad og Bjørke HER




Jeg har kost meg skikkelig med denne boka, og er oversugen på fjellturer i området. Heldigvis bor jeg ikke mer en et par timer i bil fra Valdresflya for tiden, så det skal nok la seg gjøre å ta dagsturer med en overnatting eller to, i alle fall i løpet av snart.

10 kommentarer:

  1. Så utrolig stilig! Grattis som illustratør :o) Flotte bilder (har lurt litt i gammel-bloggen din også). Jeg hadde også en fotoblogg tidligere, men det ble for tidkrevende å holde ved like. Altfor mange hobbyer og altfor kort tid.. Jeg har vært en gang og gått i Jotunheimen. Det var del av bryllupsreisen min faktisk! Nydelig!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Marianne.:) Ja, det tar tid å holde en fotoblogg vedlike-- Det har blitt mye mindre av fotoblogging for meg også de siste par årene... Enklere å legge inn bilder på facebook,men det blir jo ikke det samme. Kjenner til det der..hvordan rekke over alt. Velger man å lese mye å blogge om det, blir det mindre tid til fotblogging og vise versa..
      Herlig å gå i Jotunheimen.:)

      Slett
  2. Denne boken er midt i blinken for meg. Vi kjørte over Sognefjellet på vei til Snåsa i går, og var utrolig misunnelig på de som hadde parkert og var på vei opp på en topp.
    Utrolig gøy at du ble spurt om bildene dine, alltid gøy å få dem på trykk. Takk for tipset. I dag kjører vi videre nordover for å gå på 4 kommunetopper som en annen fjellbok har inspirert til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oj, helt til Snåsa! Det er et stykke det..
      Skjønner godt du fikk lyst til å stoppe ved Sognefjellet...og gå på en topp!
      Ja, det er artig å få bilder på trykk, ja.
      Ha det fint i Snåsa da.:)

      Slett
  3. Flotte bilete, flott landskap og ei flott bok. Denne skal eg ta ein nærare titt på.

    SvarSlett
  4. Gratulerer med bilder på trykk :)

    SvarSlett
  5. Flotte bilder. Håper du er sprekkeferdig av stolthet. Kunne egentlig tenkt meg ei slik bok selv, virker passende for en hundeeier med flyskrekk, og null fjellvett.
    Gratulerer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Ingalill! Ja, jeg er litt stolt vet du, ikke hverdagskost for meg dette.;)
      Bare gå å kjøpe deg sånn bok da vel.:) (vet ikke om fjellvettreglene står der, men de finner du vel annet sted...;) feks denne: Gå aldri alene, det er ingen skam å snu- ta med hunden (sistnevet la jeg til for anledningen)

      Slett