lørdag 21. september 2013

PRAHA (2) : Kafka, Mucha, Dali & more

Tredje dag i Praha. Jeg kom ned til frokost fem over halv ti i dag også, og ble kjeftet huden full av den gale kjøkkendama, som så ut som en vill furie med sine store øyne og fektende armer. Jeg tuslet ut med kaffen igjen, same prosedyre as last...gikk i resepsjonen der damen i alle fall var hyggelig. Men jeg som tenkte å blogge og lese på rommet før jeg sjekket ut, fikk en overraskelse- det var utsjekking halv elleve. Oj, det var tidlig det- enda bra jeg sto opp i rett tid. Det orket jeg ikke i går. I dag tenkte jeg bare å ta det med ro, taxien går kl.17.00 fra hotellet, men jeg måtte til byen for å poste boka jeg ble ble ferdig med i går. Jeg synes min datter født i 1982 må få lese den, Tørk aldri tårer av Jonas Gardell, utrolig sterk bok.  Det ble trikk og metro til hovedpostkontoret i nybyen, som  er åpen nesten alltid. De små er ikke åpen på lørdager. Det kostet bare ca 40 kr å sende boka hjem, pluss en konvolutt til noen få kroner.  Så jeg håper hun blir glad.:)


Gardell er nok en mer optimistisk og glad fyr enn denne karen...

Vel, det var gårdsdagens opplevelser jeg skulle skrive om i dag da. Min plan var å besøke Kafkamuseet, gå litt i Mala Strana (den lille bydelen), samt besøke Det jødiske kvarter for å se på gravene. Jeg tok trikken, som havnet et sted bortover Mala Strana, og da fant jeg det best å hoppe av. Det gikk opp for meg at jeg faktisk var i nærheten av John Lennonmuren og da beveget jeg meg ditover. Jeg spiste litt på en bistro, og drakk to kaffe siden jeg ikke rakk frokosten på hotellet. Samme det, for det var ingen frokost å skryte av der akkurat.  Lillebyen er et hyggelig strøk, mange fine bygninger, ambassader, i den danske tonet det vakker pianomusikk ut fra et åpent vindu og folk sto utenfor og lyttet. 



Fra John Lennonmuren



Ved John Lennonmuren sto en fyr og spilte vakre sanger av The Beatles og han fortjente noen kroner i hatten sin. Stemningsfullt var det. Grafittien av John Lennon var ment som en protest en gang, og det ble fjernet, men noen har malt på nytt og på nytt...og nå er det en turistattraksjon.


Masse rart å se hvor enn du går. her Hengelåser på den lille broen i strøket mot Karlsbroa.


I dette området ligger mange fine puber, kafeer og restauranter, blant annet John Lennon Pub. Jeg avsluttet dagen der i går kveld. Stemningsfullt med Beatlesmusikk og bilder, og en halvliter til 12,70 nkr.



Denne spanske restauranten har jeg lest om i Gyldendals ti på topp guide. Rakk ikke å spise der i går, for man må jo spise der man er når man blir sulten, så det matchet rett og slett ikke. Kanskje en liten lunsj der i dag før jeg drar hvis jeg rekker det.

Under broa like ved kom jeg frem til Franz Kafka museum. Dette var en spesiell opplevelse og jeg brukte lang tid her til å lese på plakatene, kikke i bøkene, brevene, se på installasjonene. Det var skremmende ekle installasjoner både knyttet til Slottet, Prosessen og The Penal Colony, med mer.. Man fikk skikkelig følelsen av å ane hvordan han følte det og tenkte da han skrev disse kjente bøkene. Kafka kom seg visst aldri fra Praha, og han slet med konflikter i forhold til sin svært autoritær far, og en splittelse mellom å delta i samfunnet og ikke føle tilhørighet der. Kafka var utdannet som jurist, og en ser mye av dette brukt i bøkene. Han døde av tuberkolose ca 40 år gammel.




Fra det jødekvarteret hvor jeg ønsket å se gravplassen, som var stengt på grunn av sabbater disse dagene, gikk jeg bortover Pariseravenyen og kom rett til gamletorget igjen. Her var det mye underholdning, blant annet av en ung mann fra Belfast som hadde et spennende og tøfft show. Han fortjente også kronene han fikk i koppen sin.


Den jødiske gravlunden, kjent for sin spesielle stil. Men som sagt, stengt, så jeg knipset gjennom gjerdet.


Flott aveny, velholdt og vakker. Synagoger overalt. Her har nok jødene gode kår for tiden. I Budapest var jødekvartalet mye mer slitt og virket fattigere.


En av disse fantastiske englestatuene utenfor musikk-operaen ved den store broa der trikkene går. Beklager jeg har ikke guideboka her så jeg kan skrive navnene rett, og det er ikke lett å lære seg utenatt på tjekkisk. Guideboka ligger igjen på hotellet. Jeg er litt distre, når det er mye å huske så glipper det litt her og der. Jeg har fått flere signaler på å skjerpe meg, siden jeg har mistet og glemt flere ting her og der de siste dagene. Så jeg er ekstra oppmerksom på penger, pass, kort og mobiltelefon. Men de andre tingene kan også glippe, men det er ikke så farlig tross alt.


Etter en liten cæsarsalat og øl på Caffe Italia på det gamle bytorget, gikk jeg rett forbi museet til Mucha og Dali, og da tok jeg likeså godt en tur innom. For begge utstillingene kostet det ca 80 nkr. Verdt det! Alphonso Mucha er kjent for sine bilder i Art Nouveau stil- og de er meget vakre. Salvador Dalis tilknytning til Praha er jeg enda litt usikker på, men en som fikk fotografere ham, Chocolada (eller noe sånt), er fra Praha. Hans vakre portretter av Dali henger i museet, samt massevis av Dalis flotte og spesielle arbeider. Det som fenget meg mest var bildene fra Dantes Den gudommelige komedie, hvor han har malt og tegnet hver eneste Canto. Veldig spesielt.


Dere som har fulgt meg på instagram (@artemisia60) og facebook, har kanskje lagt merke til alle brudeparene jeg har knipset. Her er enda ett. Jeg tror det er det fjerde eller femte brudeparet jeg har sett disse to dagene. Praha er nok en populær by å gifte seg i, eller så er det bare at utendørsfotografering i bybildet er så populært.


Da tenker jeg at jeg takker for meg i denne omgang med et kveldsbilde fra Karlsbroa i går kveld. Bildene her er snapshots fra mobilen, og noen er de samme som jeg har lagt ut få instagram og face, men ikke alle. Jeg har ikke hatt tid til å legge inn bildene fra hybridkameraet mitt, må finne ut av det med ekstern harddisk etc- men jeg får nok bedre tid når jeg komme til Argentina for da skal jeg være i ro på samme sted i alle fall i to uker. Jeg håper virkelig det trådløse nettet funker i leiligheten min i San Telmo, Buenos Aires.

Jeg kjenner jeg har kjempereisefeber nå. Flyturen til Buenos Aires over Atlanteren tar i alt 19 timer via Zurich og Sao Paulo i Brasil. Jeg er egentlig skitnervøs  for jeg har aldri reist så langt før alene. Jeg blir heldigvis hentet på flyplassen.

Det blir mer innlegg etterhvert.. følg med på instagram og facebook også dere.

Og takk til vakre Praha- jeg kommer igjen.:)

Skrevet på Starbucks, som har deilig kaffe og wifi som funke også til blogging.:)


Innlegg 1, fra min første dag i Praha HER

12 kommentarer:

  1. Du får ta meg med neste gang du skal til Praha. Du har fått mye mer ut av besøket ditt enn jeg fikk den gangen jeg var der. Spennende med bildene av Dantes Inferno, siden jeg akkurat har hørt hele sulamitten på lydbok. Fassinerende greier!
    God tur videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Tine. Ja vi får dra sammen neste gang. Jeg får med meg mye når jeg drar alene ...og er målbevisst på hva jeg vil se.
      PLuss ta det som dukker opp underveis.. Dantes .. må jeg også få lest en dag.
      God helg.:)

      Slett
  2. Flott innlegg, og enda mer Praha-fristende! Gleder meg til fortsettelsen fra Argentina - Sør Amerika er den verdensdelen jeg ikke har besøkt ennå, og jeg kjenner jeg er supermisunnelig på deg som nå skal nedover. Kommer til å lese hvert blogginnlegg på din vei og nyte bildene med lupe :) HAVE FUN! God tur videre! All is well that ends well! (et av mine favorittsitat - Shakespeare)

    SvarSlett
    Svar
    1. takk Marianne. Blir vel stamgjest på Starbucks her jeg hvis jeg ike får wifi i leiligheten opp å gå, sammen med strømmen som gikk..

      Slett
  3. Så artig å lese dine betraktninger og opplevelser i Praha. Jeg har vært bortom John Lennon Wall og hengelåsene og det strøket et par ganger, det er roligere der og mange hyggelige spisesteder. Det er i grunnen stemningsfullt overalt i Praha, men jeg har nok ferdes mest rundt Karlsbroen og rådhusplassen på kveldstid, da jeg alltid har bodd i nærheten. Tror jeg har vært der 6 ganger og det er like hyggelig hver gang og man opplever det forskjellig fra gang til gang.

    Skal du virkelig helt til Argentina, det høres utrolig spennende ut. En så lang tur har jeg heller aldri tatt og jeg kvier meg litt, men det er vel bare å våge seg utpå. Ønsker deg en riktig god tur og nå skal jeg da sannelig følge med deg litt her også og ikke bare i "de andre" mediene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Eva. Ja Praha skal jeg definitivt besøke igjen.:)
      Argentina, Buenos Aires, er utrolig pulserende... har vært her noen timer og tråkka i strøket San telmo der jeg bor..
      Snart kveld her nå, og hjemme natt???
      19 timers reise var det fra Praha, via Zurich og Sao Paulo og en helsikes turbulent flytur fra Sao Paolo til Buenos Aires.

      Slett
  4. Du reiser & opplever mye, Anita. Praha har jeg til gode, men dette var inspirasjon til å reise!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå har jeg tatt meg en pause fra hverdagen og resier ut året Mette.:) Takk skal du ha.:)

      Slett
  5. Flott blogg og inspirere lesning. Ser fram til å følge med på bloggen fremover ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Steinar! Hyggelig å få kommentar fra deg.:)

      Slett
  6. Åh, for eit stemningsfullt innlegg om ein nydeleg by! Vi var tre dagar i Praha, sommaren for to år sidan. Det var altfor lite tid i ein slik by. Men eg fekk med meg Kafka-museet og ein kjøleskapsmagnet med Kafka sjølv på, som heng saman med Strindberg på kjøleskapet mitt. Eg la òg merke til brudepara. Eg trur det er populært å ta bilete i byen, i alle fall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det..
      Ja to-tre dager er bare en smakebit, men jeg skal også tilbake igjen. Vet du, jeg kjøpte også en kjøleskapmagnet i den gyldne gate, men glemte den et sted på en kafe eller lignende.. så da får jeg kjøpe ny neste gang.;)

      Slett