tirsdag 1. oktober 2013

Oppsummering september 2013

Enn at det allerede er oktober. Rart å tenke på. September var for meg en veldig annerledes måned. Jeg slutta i jobben min i Valdres, der hvor jeg hadde en interessant, men travel og krevende jobb, og en meget rolig fritid, slik at jeg fikk lest veldig mye blant annet. Jeg har permisjon fra jobben min i Trondheim ut året, og planen er å reise ut året. Og reist har jeg gjort hele september, i Bosnia, Dubrovnik, Oslo, Praha, Trondheim , og så nå på andre uka i Buenos Aires på kurs for å lære spank og tango. Det blir ikke så mye lesing av slikt. Men jeg har vært på Bokbloggertreff, Oslo Bokfestival og mange bokhandlere. En kjapp oppsummering skal jeg dog få skrevet ned.




LEST SEPTEMBER:

Pergamentet av Gert Nygårdshaug - krim, leseeksemplar, Italia, Mexico, USA, England -5

Over det kinesiske hav av Gaute Heivoll - Norge, leseeksemplar - 5

Tørk aldri tårer uten hansker av Jonas Gardell - Sverige, leseeksemplar fra Bokbloggertreffet - 6

Jordtårer av Frode Eie Larsen - krim, leseeksemplar - 4

Fugletribunalet av Agnes Ravatn - leseeksemplar, nynorsk - 5

Se, døden på deg venter av Maria Lang - krim, leseeksemplar, Sverige - 5

Totalt:
6 bøker
- hvorav 3 er krim
- alle er leseeks
- 4 er norske, 2 svenske

Jeg likte alle bøkene veldig godt, og de har fått høy score.


Den bokas som har gjort størst inntrykk i september er Jonas Gardells Tørk aldri tårer..
Ravatns Fugletribunalet gjorde også sterkt inntrykk og vil nok stå sterkt i nominasjonen til Bokbloggerprisen.

Reiseinnlegg
Jeg har også ambisjoner om å blogge fra reisingen min, og har så langt skrevet 2 innlegg fra Praha og 2 fra Buenos Aires. Har planer om å komme med noe fra Bosnia og Dubrovnik også, men jeg må nok bli ferdig med skolen denne uka først tenker jeg, før jeg får mer tid til det.


Månedens litterære høydepunkt
var nok årets Bokbloggertreff med besøk i den nye bokhandelen Eldorado.

Derfra kom jeg hjem til Trondheim med mange nye bøker... Jeg kjøpte også fire selv. Ellers har jeg holdt kjøpinga på ganske lavt nivå i september. Jeg har jo så mye og siden jeg er ute og reiser så trenger jeg ikke hamstre så mye... Jeg har likevel klart å kjøpe 6 bøker på reisen, 5 i Sarajevo og en i dag i Buenos Aires. De fra Bosnia var jeg hjemom og fikk lagt fra meg, heldigvis. Noen bøker er det svært vanskelig å gå forbi. Jeg tenker at jeg kan kjøpe dem på nettet senere, men det er ikke alltid sikkert det er mulig.. So. Det kan jo bli jeg kjøper flere engelske pockets underveis, eller norske e-bøker, når de jeg har i kofferten er ferdiglest.

Selv om det ble lite lest i september, så var opplevelsene mange. Jeg håper å få tid til å lese mer etter hvert på reisen.

Nå leser jeg:
Bad times in Buenos Aires av Miranda France
Det usynlige fjellet av Carolina de Roberts (fra Uruguay og Argentina)
Spark your dreams av Candelaria and Hermann Zapp (kjøpt i dag, reiseskildring fra Argentina, Sør-Amerika, USA til Alaska med bil)
Harens år av Arto Paasalinna (lydbok)
The world of the Maya av Sam  Osmanagich  (kjøpt i Bosnia, leses ifb Mexicotur i slutten av måneden)

Får jeg lest ferdig disse bøkene, så har jeg holdt målet mitt angående antall engelske bøker dette året i alle fall:)


6 kommentarer:

  1. For en flott oppsummering. Du har det så travelt at jeg blir helt svett. (Men litt misunnelig også) Hverdagen innhenter deg tidsnok, så det er om å gjøre å gjøre det meste utav friheten.

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha Tine.:) Travelt ja hehe.. men det skal man vel ha noen ganger;)

    SvarSlett
  3. Du har hatt mange fine leseopplevelser og andre opplevelser denne måneden ser jeg :)

    SvarSlett
  4. Jeg følger med på både facebook, instagram og her og det virker som om du har det helt fantastisk spennende! Du er så tøff!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Solgunn. Så artig at du følger med..) Ja det er jo spennende,,,mange utfordringer å prøve seg på, språk, stor ny, fremmend land og kontinent.. men gøy!

      Slett