lørdag 16. november 2013

ITALIA (2): Firenze og skrivekurs

Jeg har vært over en uke i Firenze. Anledningen var at jeg meldte meg på et skrivekurs med Bernt Roald Nilsen og Torkil Damhaug som jeg ikke kunne si nei til, og så klaffet det veldig bra med at jeg returnerte fra Mexico da.
Firenze, Italia- jeg har alltid hatt et sterk dragning mot Italia. Jeg har vært i det mangfoldige landet tre ganger før, men aldri i Toscana . Selv om jeg har ønsket, spesielt på grunn av de gode Chianti-vinene. Men nu altså, den 7 november  landet jeg på den lille flyplassen i denne vakre delen av Italia. Her kommer en liten rapport fra disse dagene. 9 dager ble det på meg i Firenze siden jeg stadig trengte flere dager der etter at kurset var ferdig mandag. Og jeg kan fortsatt ikke si at jeg er ferdig med Firenze..


Duomoen by night




Jeg hadde ikke særlig kjennskap til Firenze fra før, annet enn at det er en meget berømt by med mye renessansekunst og vakker arkitektur. Og så har jeg lest Dan Browns Inferno og Mariana Fioratos Botticellis hemmelighet, og fått litt innføring.  Spesielt Botticelli ble jeg nysjerrig på etter å ha lest den boka. Det kommer jeg tilbake til senere her..
På bildet over er jeg ute og vandrer den første kvelden  i Firenze. I mørket. Hvorfor ankommer jeg alltid nye steder i mørket? Si det du..
San Lorenzokatedralen er også nevnt i Inferno, og er Medicienes egen sognekirke. Mee spesielt fin er den ikke.





Dagen etter min ankomst, med jetlag , møtte jeg disse herlige kurslederne på velkomstmøte og deretter middag. Torkil Damhaug (forfatter), Torill Berg (praktisk arrangør og Toscanakjenner) og Bernt Roald Nilsen (journalist og tekstforfatter) viste seg å være en meget hyggelig, flink og sosial gjeng. Dagene var lagt opp med faglig stoff, litt skriveverktøy å ta med seg, oppgaver å gjøre , og gjennomgang av tekster i gruppe etterpå. Om kvelden var det sosialt samvær og middager rundt omkring.



Dette måltidet inntok jeg i forbindelse med min første skriveøkt. En kafe i nærheten var perfekt til formålet, ekte italiensk, enkelt og stemningsfullt, i nærheten av Piazza Independicia. Jeg var dere flere ganger, og fikk næret både min mage og fantasi.



Lørdagen reiste vi med tog tre stopp til en familiedrevet toscansk gård, hvor vi spiste flere retters gourmetmiddag i dette fantastiske huset. De har samlinger i mange rom, og vi fikk en omvisning. De dyrker oliven og mye annet økologisk. Maten lages her på kjøkkenet.
Jeg husker dessverre ikke navnet på gården, men navnet på datteren som kurslederne har kontakt med heter Constanza. Hun  er sammen med en norsk mann som heter Knut, og de var der begge som vertskap den hyggelige kvelden.


Når vi kom til hovedretten var jeg passe mett, men det var så nydelig at jeg fikk da ned litt kalv og kylling marinert i vin og bakte blomkål og urtepoteteer. Mmmmm... Med husets egen rødvin gikk det så det suste. Litt allsang ble det også.. Bella Ciao!



Ute igjen, gjennom disse gatene vi vandret så mange ganger. Duomoen er fantastisk vakker , på utsiden i alle fall, og kan beundres fra mange kanter. Ja, jeg sa, den første kvelden. at denne kan konkurrere med Nidarosdomen. Hehe..

Firenze er er på mange måter en rotete by, som kan virke uoversiktlig, men man finner raskt frem til et eller annet landemerke. Det er korte avstander. Et godt bykart er dog nødvendig de første dagene.



Villsvinet, the wild boar- er et kjent symbol i Firenze, og Toscana, som man finner mange steder. Hvis du putter en mynt på denne her, og stryker den pent, kan det vente deg lykke.;)¨




En av kursagene hadde vi byvandring da vi var ferdig med skriving og sånn, og Elena var innleid som guide. Hun var kjempeflink og levende. Her utenfor vårt eminente hotell. Hun kan mye om Mediciene, som har et så sterkt historiegrep om Firenze. De var maktfolk med samlerinteresse og eide mye kunst.



Etter vandringen i kveldens mulm og mørke, endte vi opp på den andre siden av Arno og i et lite vannhull hvor vi fikk vin og snitter. Utenfra var det umulig å se at dette lille lokalet hadde mange rom og flere etasjer, men slik er det mange steder i disse gamle byene.



Under vandringen kikket vi også på kopien av Michelangelos  David utenfor Palazzo Vecchio. David så jeg originalen av på gallerie Accademia forleden, og reagerte på at han har så store hender. Nå ble jeg fortalt at det handler om at han var så heroisk, det var for å vise hans kraft. Han sloss jo tross alt med Goliat.



Machiavelli er også en meget kjent florentiner. Fysten, say no more..



En kveld spiste vi på det moderen Obioka. God mat, men lang ventetid på maten. Det er mye god mat å få i Firenze, men ikke på alle steder. Dit kurslederne tok oss med var det bra. De har gjort grundig research på det med mat, det er sikkert.




Forretten er dag var dette... Var det alt? - tenkte vi... brød og vin, ja Jesus levde vel av det han og.






Et ganske vanlig bybilde i Firenze. En by med mange lekre motebutikker, mye folk, mye turister, mange attraksjoner, fine torg/piazzaer som åpner seg etter noen kvarter med trange middelaldergater.



Kurset er over, og bevis deles ut. Dette var veldig bra og det blir forhåpentligvis en videreføring om et par år. Å dra på skrivekurs i Firenze er absolutt å anbefale med denne gjengen. Rammene er fabelaktige, de har gjort god research og legger også opp til å være sosiale når dagen er over. Man får i alle fall mange fine opplevelser og artige dager ut av det. Og jeg har lært litt mer om å skrive krim..



Et torg , et marked med bøker. Det er mange bokhandlere  i Firenze. Selv om billedkunst og arkitektur står sterkest, har nok også litteraturen  stor plass. Jeg velger å se Firenze også som en litterær by, som tross alt har fostret Dante, Macciavelli og Carravagio. (? Decamerone) Mange har blitt inspirert til å skive herfra i moderne tid, som feks Dan Brown.




Man kan godt ha Firenze som base og reise andre steder. Med toget kommer man til Pisa på en time. En fra kurset og jeg dro dit onsdag. Pisa var en åpnere by, en mer rolig by, og fin på sin måte.



Inne i katedralen, siden det var med i inngansbilletten til tårnet.  Nakne damer , greskinspirert? Hva har disse i en katolsk kirke å gjøre? Hm..




Det skjeve tårnet i Pisa, absolutt fabolous. Vakker, velholdt, og det holder seg støtt enda. Det er skjevere i virkeligheten enn det ser ut på bilder.



Jeg var også på toppen av tårnet, ca 50 meter, mange skritt, og det var spesielt å gå, siden det var så skjevt. Jeg var i litt bakrus etter avslutningkvelden kvelden før, og det ble vel ekstra utfordrende på grunn av det, litt ekstra sjøgang kan du si.



Fine Arno , bruer og hus i Pisa. Eirik skuer utover og mimrer over gamle dager da han bodde her en stund.



Så  er vi tilbake til Firenze, med et boktelt i sikte. Må se...






Da alle hadde dratt hjem var jeg fortsatt i Firenze. I går fikk jeg med meg mye, blant annet museet der Dante Alighieri kanskje har bodd. Det koster ikke så mye å komme inn, 6 euro tror jeg.



Dante skrev ikke bare Den gudommelige komedie, men var også urte- og medisinkyndig og alkymist. Det var mat for mor å oppdage det.





Dantes Inferno går som en tråd gjennom Dan Browns bok med samme navn. Artig  å se de originale 
bøkene i virkeligheten.





Her ser dere noen av de vakre stauene utenfor Palazzo Vecchio i dagslys.
Det er så mye å se. Hele Firenze er som en eneste kunstutstilling.
Jeg hadde håpet å se Medusa her, men hun  er under restaurering, dessverre.



Å se Ponto Vecchia i dagslys når himmelen er blå og sola skinner er vakkert.
Her ligger også Vasarikorridoren som var Medicienes hemmelige gang og som  er preget av mye kunst. Jeg tror man kan kjøpe seg inn der... Det hadde vært litt kult å gå der .



På andre siden av broen hadde jeg en plan. Først finne en vegetarrestaurant i et strøk jeg hadde lest om. Jeg fant strøket, men restauranten er kanskje strøket, for den fant jeg ikke. Siden jeg var sulten valgte jeg en annen som hadde et merke med en honnør fra TripAdvisor siste året. Akkurat det følte jeg at ikke trenger å ha så stor betydning. Jeg lurer på om noen lever med senkede skuldre av slike stemplinger, eller om de kjøper seg dem.. Her var det dyrt, og ikke spesielt godt.
Jeg husker ikke hva restauranten het, fordi jeg kastet visittkortet.



Bobolihagene derimot kan godt få mye score på Tripadvisor. Fordi det er et nydelig anlegg. Jeg gikk først til grottene. De var veldig rare, og spesielle og ikke spesielt kristne.
Fikk mange fantasier av  betrakte dem.




Vakre utsikter, vakre dammer, mange skulpturer, mye grønt.





En fet liten Medici?




Den rare grotten igjen..

Det koster 10 euro å gå inn i Bobolihagene, som også var Medicienes hager, og da får du tilgang til flere museer. Jeg var i kostymegalleriet, og det var kjemepeflott, med kjente damers flotte kjoler.




 Vel ute igjen måtte jeg jo ta bilde av denne lille engelen, som befant seg i Palazzio Vecchio. Jeg elsker engler, selv om jeg ikke er like glad i Madonnaer med Jesusbarn med glorier. De er det også utrolig mange av i Firenze.




Firenze er en by med minner av mange store og mektige menn og gubber. Det var derfor ganske befriende å endelig finne en rensessansekvinne. Og med hvilket navn!¨

Artemisia var en malerinne, og har fått en roman etter seg. Jeg fant også enda en på Uffizigalleriet og noen få bøker med hennes malerier. Ellers er kvinnene sørgelig gjemt i denne byen og epoken.



Designere har nok Firenze noen av. Byen er nr to som Italias største moteby etter Milano, hørte jeg noen si. Og det var mye lekkert å vindusshoppe. Mye grått og svart i høstmoten nå.




Hotellet mitt har laget fine bøker til gjestene. Jeg synes ordtaket her var så fint..
Vurderer å finne andre hotell i kjeden for å se hvilke bøker de har å by på.




I dag rakk jeg innom Uffizigalleriet før jeg dro videre.  Det er anbefalt å reservere billett på forhånd for å unngå de lange køene. Jeg tok sjansen og lot det være.  Jeg to knapt ti minutter i kø inkludert sikkerhetskontrollen. Det er akseptabelt.  Det kostet 11 euro, og jeg kjøpte meg også en guide til 10 euro, som er kjekk å ha til senere også, med bilder av mange av maleriene. Uffizi er et av verdens mest berømte galleri, med verker av Leonardo da Vinci, Botticelli, Rafael, Michelangelo, Caravaggio, Giotti med fler. Her var også Botticellis Primavera og Venus fødsel, to meget kjente malerier. Primavera  var veldig spesielt, særlig fordi jeg nettopp her lest en bok om maleriet, en røverroman; Botticellis hemmelighet. Jeg lurte på hvorfor flere av damene så gravide ut, og hvorfor modellene i Venus, en i Primavera og en av Madonna med barnet så helt like ut..



I 3.etasje er det en kafe, da trodde jeg at jeg var ferdig, men på turen ut viste det seg at det var mye mer å se. Blant annet fikk jeg med meg det malte bildet av Medusa. :)  Det likte jeg. 

Rafael var en skuffelse, siden englene ikke var der.

Firenze er en flott by som inneholder så mye. Den er ikke spesielt vakker i seg selv, men har sin sjarm med sine trange gater og rotete plan, eller mangel på sådan.  Jeg tenker at det er ganske greit å ha vært der utenfor sesong, jeg trengte ikke å forhåndsbestille billetter til de store galleriene.  Jeg synes det var ganske mye folk der nå, så hvordan det er i høysesong kan jeg bare svettedrømme om.

Firenze er som sagt et fint utgangspunkt for  utflukter i distriktet Toscana, og forleden var jeg i Siena, Chianti, og par andre småbyer som kan lese om i innlegget mtt HER.


Bøker jeg kan anbefale fra Firenze :


Tom Egeland: Nostrademus testamente


Guide: Gyldendals lile lommeguide, funker veldig fint til byvandring med godt kart og de viktigste tipsene.

8 kommentarer:

  1. Jeg elsker Italia og spesielt Toscana. Har vært i Pisa 3 ganger, men bare ett besøk i Firenze. Kunne likt å vært på skrivekurs der. Tusen takk for en flott reisebeskrivelse og fine og reiseinspirerende bilder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du likte det Solgunn..: )
      Ja, det er et vakkert sted på jord.:)

      Slett
  2. Et spennende og interessant innlegg om Firenze, med mange fine bilder! Nå kunne jeg godt tenke meg å dra dit, spesielt etter den siste ukens regnværsdager.
    Artig med boken du fant om Artemisia :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Beathe. :) Ja dette anbefales. Uansett vær, egentlig.. Artemisiaboka er jeg spent på ja.:)

      Slett
  3. Eg var i Firenze i april 2012 på dagstur. For meg var byen veldig oversiktleg, for uansett kor eg såg, såg eg ein av turistattraksjonane. Frå Duomoen kan ein jo gå kor som helst. Eg òg har lese Fioratos bok, men det var etter eg var i Firenze. Eg gjekk der mest med måleria frå "Ærlighetsminuttet" av Bjørn Sortland i tankane. Heldigvis fekk eg med meg Primavera likevel på Uffizi-galleriet :) Likevel, for meg var det beste å vere i Sta. Maria Novella og sjå "Trinity" av Massacio. Hadde vore supergøy og vore på skrivekurs i Firenze!! Det er i alle fall ein by eg skal tilbake til :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har nok god orienteringssans Mai Lene :) den boka du nevner har jeg ikke lest , så det tipset skal jeg ta med meg videre :)

      Slett
  4. Så spennende lesning, men jeg savner mer om selve skrivekurset :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja kanskje jeg skulle skrevet et eget innlegg om d? Men d er også litt vanskelig å gjengi , annet enn strukturen ensom jeg nevnte kort : skriveverktøy, oppgaver , tekstgjenmomgang . Dette kunne jeg kanskje ha utbrodert noe . I er annet innlegg kanskje :) senere ...

      Slett