fredag 29. november 2013

Uhyggelig bra thrillerkrim av Torkil Damhaug: Se meg Medusa

Se meg Medusa er en krim, eller mer en psykologisk thriller kanskje, eller begge deler, som jeg husker fikk veldig bra kritikk da den kom ut i 2007.  Endelig har jeg fått somlet meg til å lese den. Jeg hadde den som pocket i kofferten og tenkte jeg skulle be om å få den signert da jeg skulle på kurs med forfatteren  i Firenze nylig, men  det fikk jeg ikke somlet meg til. Å be om signatur altså, men jeg har da i det minste en signatur på kursbeviset vi fikk.  Vel, nok om det og tilbake til boka. Jeg har tidligere lest Døden ved vann, som jeg likte veldig godt. Hans nyeste Sikre tegn på din død, ligger hjemme og venter, jeg måtte prioritere pocket i kofferten og ikke de harde bøkene.



I Se meg Medusa, møter vi lege og trebarnsfar Axel Glenne. Han er gift med Bea. Lykkelig gift tror jeg, helt til han begynner å rote med den 17 år yngre legestudenten  Miriam. Axel Glenne er en samvittighetsfull og dyktig lege, og tenker ofte på at han skulle fulgt opp sin tenåringsønn Tom bedre, og i det siste har han blitt plaget av tanker om sin tvillingbror Brede som ble sendt bort i ungdomsårene.  Han er også den type lege som besøker pasientene sine hvis det er nødvendig. Men så kommer det sprekker i skallet når Miriam dukker opp. Han vet han ikke bør  ha noe mer med henne å gjøre enn nødvendig, men hun vil mer og han er svak.  Og så baller det bare på seg.. hemmlige møter, løgner på hjemmebane osv.

Axel Glenne liker å dra i marka etter arbeidstid og i pauser. En dag treffer han en fysioterapeut der, Hilde Paulsen. Kort tid etter blir hun funnet drept, det ser ut som hun  er drept av et udyr, en bjørn?  Litt senere blir atter en kvinne drept, på nesten samme måte. Glenne har også hatt med henne å gjøre. Går det et rovdyr løs, eller er det en sinnsyk morder på gang i Oslo?

Glenne får stadig større problemer med seg selv, og tenker på broren Brede, som ville være en bjørn, og forholdet til Miriam som stadig blir mer lidenskaplig. Og hvor er Brede nå?  Politiet kaller inn Glenne til avhør, siden han var de siste som så Paulsen i live..



Torkil Damhaug har skrevet en utrolig bra og uhyggelig krim med mange tråder, og galskap i mange former. Den var faktisk så spennende at jeg sto i boardingkø i Barceolan i går og leste .  Det er sjelden jeg står og leser, men her måtte jeg bare utnytte tiden, da jeg først var kommet i siget på boka.

Damhaug er selv lege og psykiater, og han bruker uten tvil av sin erfaring og kunnskap, noe som gjør boka spesielt interessant.  Jeg kan jo ikke dy meg for å tenke på om det er mye av han selv i Axel Glenne, siden han er lege, men det vet jeg jo ikke. Jeg renger med at det er en kombinasjon av eget og fantasi her som det ofte er.

Språklig sett er boka også veldig god.  Den går fort og lett å lese, og er ikke hemmet av klisjeer som jeg kan se i alle fall.  Det eneste jeg hadde litt problemer med var politiet. Jeg har vanskelig for å tro at politiet i Oslo, eller en stor by, er så dumme som dette.. Viken og co er like teite som de vi finner i en svensk komedie om purken.  Men hvem vet?

Slutten er også overraskende. Boka bygger opp til, slik jeg leser den , at vi tror vi vet hvem morderen er .. Sånn er det kanskje ofte i krimbøker, men også denne byr på overraskelser uten at jeg skal si noe mer om det.

Damhaug fikk Rivertonprisen for Ildmannen i 2011 (som jeg også har ulest hjemme), og nå ser jeg bare frem til å lese både den og Sikre tegn på din død. Damhaug er etter mitt skjønn en meget god forfatter som fortjener flere lesere.  Særlig hvis du leser krim som heller mer mot psykologiske thrillere bør du sjekke ut disse.

Torkil Damhaug ble født i Lillehammer i 1958 . Mer om forfatteren HER
Mer om boka HER

Tidligere blogginnlegg om Døden ved vann HER

Boken på vent om Sikre tegn på din død

Boka er kjøpt.



Foto: Cappelendamm.


Torkil Damhaug: Se meg Medusa, 358 s

Cappelen Damm 2007

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar