onsdag 4. desember 2013

ITALIA (6) : Venezia

Fra Firenze tok jeg toget til Venezia. Jeg har ikke vært i den berømte og spesielle byen før, så jeg tenkte det var på tide siden jeg allerede var nord i Italia. Det tok ca to timer med hurtigtoget til Venezia. Jeg har allerede glemt hva det kostet, men det var ikke all verden, ca 3-400 kr tror jeg. Da jeg kom frem til byen måtte jeg orientere meg ned til vannbussene. I Venezia går det vannbusser, som koster 7 euro, og du kan også ta vanntaxi som koster en del mer.  Det styrtregnet da jeg ankom vannbyen og koffert og sekk ble ganske våt. Men jeg fant da frem til rett stoppested og sogar hotellet  i et smug ved en kanal i  Castello del av byen.


Ankomst i mørket som vanlig


Nå tenker jeg å bare legge ut en del av instagrambildene mine samt noen andre, for å vise dere litt av Venezia. Jeg rakk bare to hele dager der, for jeg hadde booket hotell videre i Roma.  Jeg så fort at to netter ble i korteste laget, så jeg økte med en natt, så jeg hadde to hele dager å vandre rundt på. Og det trengte jeg.




Første kvelden ble jeg anbefalt en restaurant i resepsjonen. Jeg bestillte mixed fish og fikk sardiner som det smakte tran av, samt calamares (blekksprut) og reker. Det ville jeg ikke ha, jeg liker ikke blekksprut. Så da tok de bort blekkspruten og ga meg sardiner og reker. Det sto ikke mixed seafood, det sto mixed fish, så jeg ble ganske sur.
 Dyrt var det og ikke spesielt godt, men jeg var sulten så jeg spiste meg mett. Jeg husker ikke hva restauranten het, noe med antikk.



Men betjeningen var veldig hyggelig og eieren? eller en av kelnerne ga meg en pose småkaker da jeg dro. Det var søtt da.




Ute i gatene ble jeg helt betatt av alle maskebutikkene og jeg var inne i flere som drev med dette på ordentlig, ikke bare sånne turistmasker. Jeg hadde virkelig lyst å kjøpe med meg hjem, men jeg hadde ikke mer plass og vekt i kofferten og ganske mye igjen av reisen, så det gikk ikke. Så jeg må vel hit å handle masker igjen.



I en av maskebutikkene fikk jeg invitasjon til makeradeball i mars neste år. Det kan jeg virkelig tenke meg. Det koster en del, men du verden så gøy det hadde vært . Har du lyst å bli med? Ta kontakt da vel..



LItt senere gikk jeg innom en bar/pub som viste seg å være kjempetrivelig og hvor de hadde kjempegodt øl, som jeg testet om kveldene. Og fri wifi som funka. Om dagen hadde de små snitter/tapas med deilig pålegg, som en enkel lunsj.



Dette stedet ga jeg mine første poeng til Tripadvisor, et nettsted jeg bruker alt for lite egentlig.  Baren ligger på en liten piazza i Castello bydel. Den heter Magna Bevitas.



Dagen etter gikk jeg bare rundt og kikka, i smug etter smug, på Marcusplassen og rundt omkring. Om kvelden dro jeg på en forestilling som skulle handle om Venezias historie. Det var ganske fornøyelig, enkel og ok, på engelsk.  Teater San Gallo het teatret, og lå i nærheten av Marcusplassen. Ganske ok  gjøre noe sånt, og før forestillingen og i pausen kunne vi kjøpe oss noe å drikke.  VI fikk også høre mye om Casanova som herjet i Venezia i sine dager.




Venezia tok nesten pusten fra meg med sin skjønnhet, så mye å se, så stemningsfullt med alle disse smugene, broene og båtene. Og stillheten. Det er jo en bilfri by, og det merkes.



Jeg gikk forbi Guggenheimmuseet og Leonardo da Vinci museet, men orket ikke å gå inn noe steder.



OG det ble mye vindusshopping, så mye fint..



Og masker, masker, masker..



Masse spennende drikke..



Søndagen var det knallfint vær, men kaldt. Da var det utrolig mye folk i smugene så jeg valgte å gå meg en tur langs havna, og mot en stor park i enden av Castello.


Fra en bro..












Bøker, bøker, bøker.. Dette er i Teatro San Gallo sin butikk. Det finnes en drøss med bøker om Venezia. De har også sin egen krimforfatter ; Donna Leon. Henne har jeg faktisk et par bøker av hjemme, men de er enda ulest. Det skal jeg gjøre noe med.  Hun  er ikke opprinnelig venetianer, men bor der nå visstnok. Det lå også en bok der om hennes helt, og med en guide i hans fotspor i Venezia. Den får man sikkert tak i på Amazon.




Nå  er vi visst ved Marcusplassen igjen, og i dag/søndag er det tjåkfullt og jeg styrer unna..









Ria Degli Schiavoni, visstnok byens mest berømte promenade. Men så var det fint å gå her også.



I parken like bortenfor, i enden, var det mange skulpturer, mange mosegrodde også. Her var det utstillinger og mye grønt og fint til forveksling fra de trange smugene med brosteinsgater.

























Takk for vandringen. 



Da portieren på hotellet skulle bære min koffert opp i tredje etasje, så røk håndtaket. Igjen. Så hva skulle jeg gjøre? Jeg fant ut at jeg ikke tremse med en ødelagt koffert tilbake med vannbuss og ned trapper og over brostein og inn på tog og taxi og neste fly fra Roma osv.. Så da ble det å kjøpe en ny skikkelig koffert med internasjonal garanti denne gang. Ja, det ble en lekkEr blå Samsonite. Nåde den som ryker denne..

Dette er alstå den tredje kofferten jeg kjøper på min reise siden september. Først røk kofferten i Bosnia  så jeg måtte kjøpe en ny i Dubrovnik. Det var en hardplast så den brakk på første flight videre. Jeg kjøpte en ny igjen i Cancun, Mexico- denne gangen en tøykoffert, som da holdt til Venezia. Den hadde riktignok vært med på busstur i Mexico og blitt lempet mye ut og inn, men slikt skal da tåles?

Vel. tilbake til Venezia:

Jeg ble veldig betatt av det magiske Venezia, skjønnheten, trafikkfriheten, smugene, broene, gatene, havet, maskebutikkene med mer..
Men- jeg ble ikke imponert over servicenivået overalt. Det var mye surt og småirritert personale her og der, heldigvis ikke overalt, men mye nok til at det ble merkbart. Akkurat som de lider av en slags turisttrøtthet. Men er det ikke det de lever av?  Service er service, og de må skjerpe seg, både i Venezia, Roma og Firenze.  Jeg kom fra Yucatan , Mexico som var fantastisk åpent med god service og blide folk, til det trøtte Italia, og forlot Italia til Barcelona, som igjen viste en helt annen holdning, positiv og åpen.
(Ikke si at det bare er Berlusconi sin skyld, da..)

Italia er heller ikke spesielt billig, men det visste jeg. Firenze og Venezia er vel noe av det dyreste i Italia også, både når det gjdelr spisesteder og overnatting.

Men uansett, Maskeradeball i Venezia har jeg utrolig lyst til å dra på da.;)))



Mine andre innlegg fra Italia :

Firenze  og Pisa

Siena, Chianti og et par vakre småbyer (San Gigignamo)

Roma- S Popolo, Villa Borghese, Piazza Spagna m.m

Roma- Vatikanet og museene

Roma- Trastevere og litt av sentrum


Andre blogger fra Italia :

Mitt Roma
Elins reiseblogg
Sofareiser  - har  vært i Roma, Venezia og Cinque Terre

Boktips: 
Donna Leon
Gyldendals guide . lommeguide
Øystein Wiik- Casanovasyndromet
Marina Fiorati: Botticellos hemmelighet
Dan Brown: Inferno

Har du flere, så skriv dem gjerne inn i kommentarfeltet her.









6 kommentarer:

  1. Igjen; takk for at jeg får være med deg på reisen! Flotte og beskrivende bilder. Du rekker over mye på de stedene du besøker og energien din imponerer meg fortsatt.

    I mange år hadde jeg en drøm om å reise til Venezia, men den drømmen har for lengst bleknet. Uansett er det veldig kjekt å lese om andres opplevelser i kanalbyen. Og du er ikke den første som nevner dette med dårlig service i byen.

    Takk for at du deler opplevelsene med oss. Gleder meg allerede til neste innlegg.

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk selv randi for at du liker det og er med på turen.:)
      Venezia er verdt å se, men som sagt servicen bør man ikke ha for store forventinger til her og der.. Neset reiseinnlegg blir vel fra Barcelona. (jeg har heller ikke skrevet meg ferdig fra Mexico, Bosnia og Dubrovnik) Klem

      Slett
  2. Så vakre bilder! Italia er et land jeg ikke har besøkt, men det skorter ikke på lysten! Spesielt Roma, Firenze og Venezia er hva jeg drømmer om :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha. Ja Italia er vakkert, og jeg håper å ta en tur til Toscana på en varmere årstid, og sør-Italia er også nydelig, Sorrenot og Amalfikysten..:)

      Slett
  3. en by jeg aldri har kommet meg til - desverre ....
    det nærmeste er Sardinia eller kanske Monte carlo.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bjørn. Håper du får dratt dit en gang, verdt å se..:)

      Slett