fredag 6. desember 2013

Vingløse Ving , dårlig service..

Som mange av dere mine følgere vet, så har jeg vært på lang reise siden september og har nå strandet på Gran Canaria for desember, nærmere bestemt i Puerto de Mogan. Jeg har opplevd mye, stort sett god service rundt omkring i verdens land, med unntak av noen gretne italienere i Venezia og Roma. Nå har jeg også opplevd skuffende norsk regelrytteri.


Puerto Rico. Det var nok her vi skulle vært.(foto: Anita Ness)

I vår bestillte jeg leilighet på Cordial Valle Mogan via booking.com i Puerto de Mogan. Flere reiseselskaper, også Ving, bruker dette hotellet. Min familie og jeg har snakket om i årevis å feire jul på Gran Canaria. I år ble det alvor av det, og etter at jeg bestillte gjorde flere av mine søsken med familie det, min mor, og alle mine tre voksne barn med samboer. Jeg anbefallte dem å bestille med ving.no. Noe de fleste gjorde. Det var en stund usikkert om min yngste sønn skulle bli med, men også han bestemte seg for det heldigvis til slutt.  Siden jeg har betalt leilighet for to, tenkte jeg at det holdt med flybillett til han og så kan han bo hos meg. Noe jeg har klarert med hotellet og de ikke har noen innvendinger til, siden rommet for to er betalt.

Jeg bestillte da flybillett til han sammen med broren og min mor fra Trondheim, da det er mest trivelig for dem å reise sammen, og min yngste aldri har reist utenlands alene før, han har heller aldri vært på Gran Canaria.  Det fantes adskillig rimeligere flybilletter på markedet på det tidspunktet , men valget falt på Ving fordi de da kunne reise sammen siden broren og min mor hadde kjøpt full pakke hos ving.no til en salig pris på ca 8000 pr pers, inkl.tilleggene. Min yngste sønns flybillett med mat ombord, forsikring og transfer kom seg på litt over 5000,-.

Så kommer vi til sakens kjerne. Transfer fra flyplass til hotellet
Da jeg skulle bestille det, kunne jeg bare bestille til Puerto Rico, ikke til Puerto de Mogan. Jeg stusset på dette, bestillte, det måtte jeg jo, men tenkte at dette måtte jeg ta opp med ving, og jeg regnet ærlig talt med at det ordnet seg. De andre hadde jo bestillt med ving, så jeg måtte jo holde meg til dem nå.

I de siste par dagene har jeg mailet frem og tilbake med nettkonsulenter på Ving ang min forespørsel om han kan få ta bussen helt frem til Mogan . Med begrunnelser, som at familien skal være sammen, bo hos meg, ( i utgangspunktet, men jeg skrev vel også at det kan hende han bytter med min mor og bor med sin bror, noe som medførte at de måtte ha deres bestillingsnummer osv, skulle aldri ha nevnt det) , ikke vært her før , uvant med å reise utenlands…
Men nei, de holder på sin steile praksis.
Svaret jeg har fått er at de ikke selger buss til Mogan for de som kun har flyreise. Basta bom.

Jeg har blitt foreslått at han kan betale tillegg og oppgradere til hotelpakke, da kan han få buss helt frem.  Akkurat som jeg er en idiot som skal betale masse hundrelapper ekstra for at han skal ta bussen et kvarter lengre ?

Jeg er også blitt foreslått at han kan gjøre om bestillingen å betale til Ving istedet for hotellet. Men jeg kan ikke gjøre om  bestillingen uten at jeg vil tape masse penger på det.  Jeg har betalt for to, selv om jeg stort sett er  alene. 

Jeg har også blitt foreslått å spørre  om hotellet har egen transfer.
Kanskje har de det, men da faller jo hele poenget med at de skal reise sammen helt frem bort, det var jo derfor jeg spurte om det i utgangspunktet, noe de ikke har skjønt tydeligvis.
Da måtte vi også ha kansellert den allerede betalte flytransferen frem til Puerto Rico. Jaja..

Jeg er som sagt dypt skuffet og frustrert over en slik elendig praksis og dårlig service. At det ikke er mulig  bruke skjønn og smartnes, aller helst oppheve den regelen om at flyreisende ikke kan få buss til Puerto de Mogan.
Forstå det den som kan.
Jeg gjør det ikke.

Men jula vår som vi har gledd oss til lenge skal ikke ødelegges av dette. Hotellet har veldig hyggelig betjening og god service heldigvis.


Og da skal vi ta oss en tur på Zoo Bar.




Og se på de hengende nissene.





Randi som er stamgjest her nede, er dessverre ikke her i år, men hun skal være med i ånden.:)











18 kommentarer:

  1. Neimen, nå ble jeg litt rørt! Så glad at jeg får være med deg i ånden...

    Dette med kun flybillett og transfer fra flyplass til Mogan har vært et problem i flere år. Jeg har opplevd det samme, både med VING og Star Tour. Som du sier; det går jo transferbuss til Mogan, men kun for de som har bestilt hotell. Snakk om stivbeinte regler!

    Har du forresten snakket med VING i skranken på Cordial. Kanskje de kan hjelpe deg. Eller ringe VINGs hovedkontor på GC. Telefonnummer står i permen. Ingenting kan stå uprøvd! Håper det lykkes med transport helt fram for sønnen ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du e med vet du.;) Jeg har ikke snakket med de i skranken her, men det kan jeg jo gjøre.. skal sjekke opp når de er her, mulig de kan vise litt menneskelighet og skjønn.:) Da skal jeg skrive om det også.
      Jeg fikk en ny epost nå og de skrev at jeg må jo forstå at de ikke kan la flk de ikke vet hvor skal bestille buss til Mogan hvor de har så få hotellrom. Jeg svarte at jeg forstår hva de sier, men i dette tilfelle vet de faktisk at det er flere som skal hit… så da skjønner ikke jeg hvorfor ikke han også kan bli med. Hennes forslag var at vi kunne avbestille transferen og lokalbussen. Jaja,,

      Slett
    2. "Du må forstå at Ving ikke kan la folk de ikke vet hvor skal bestille buss til Mogan...." Da tør jeg spørre; når begynte Ving å ta denslags ansvar for de reisende? Det er det dummeste jeg har hørt! De lar jo folk få busstransfer (uten hotellpakke) til alle destinasjoner unntatt Mogan (og muligens Playa del Cura).

      Å snakke med de lokale Ving representanter er mye bedre enn å kontakte hovedkontoret! Det er i alle fall min erfaring ...

      Slett
    3. Ja, det er fordi de kan risikere at det kun er en person som skal til Moagn da, og det blir visst så dyrt for dem (det tar tyve minutter fra Puerto Rico med lokalbuss til 1,55 euro, og ti min med taxi til 14 euro)- når en person betaler dem 5000,- for å fly med dem er det vel ikke store kostnaden okke som.. men de er de som bestemmer. Dårlig og smålig praksis uansett.
      Jeg skal gjøre som du sier, å snakke med de lokale en da- eller er det jo ingen krise , jeg møter ham i PRico jeg..men tungvint ja.

      Slett
  2. Det er jo latterlig. At man ikke skal kunne få bli med en buss som uansett går helt fram, eventuelt mot å betale _for bussturen_, er jo usannsynlig stivbeint.

    Ikke akkurat god reklame, Ving.

    SvarSlett
    Svar
    1. Javisst. Og selvsagt skulle vi betale for det.

      Slett
  3. Det der var jammen meg firkanta og stivbeint praksis. Hva med å bruke hodet? Og skjønn? Jeg tror jeg hadde eksplodert... Jeg vil håpe og tro at det lar seg ordne når gjestene dine ankommer (i den lokale skranken), men gudbedremeg for en dårlig service!!! FYSJ VING !!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Marianne. Ikke bare meg som er ovefølsom og reagerer på stivbeint praksis, heldigvis. Jeg har selv jobbet i servicenæring og med folk i alle år og er opplært til å tenke løsningsfokusert å ha brukerfokus og kundefokus. Dette er vrangvilje og regelrytteri, siden det er folk med samme fly som har bestillt transfer til Mogan. Å bruke hodet og skjønn og litt menneskelighet hadde vært fint ja, men det har ikke alle skjønt.

      Slett
  4. Så stivt,uff?
    Men håper iallefall at dere får en flott ferie isammen der nede. Her er det snø og kalt så det høres deilig ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du si..
      Vi får nok en fin ferie uansett, men jeg måtte bare skriver om dette, slik at andre også får vite hvilken stivbeint praksis de har på dette.. I mitt hode trodde ikke jeg det var mulig, siden det går buss til Mogan med dette flyet, da min andre sønn og mor har bestillt det. Takk skal du ha, og kos deg som best du kan i snøkavet hjemme.

      Slett
  5. Hei, titter innom bloggen din :-) Skjønner godt at du er irritert! Likevel er jeg litt misunnelig på deg som er i P. Mogan. Har bare vært der på dagsturer, og da har jeg alltid drømt om å feriere der på ordentlig. Ønsker deg en riktig fin førjulstid!
    Hilsen Karin B. Persen

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karin! Så koselig da.:) Takk for at du forstår det.
      Ja, det er fint i Mogan nå, etter en uke med dårlig vær, overskya og mye regn begynner det å ligne sydenvær her.:) Rolig sted og litt utenom allfarvei, men fint lell.. Tusen takk skal du ha og kos deg du og :)

      Slett
  6. Idioter! Håper du lar oss få vite hvordan det gikk.
    Etter du ga de inn og fikk viljen din!
    God desember!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du si.. Selv er jeg vel diplomatisk av meg og gir vel ikke folk inn sånn som sikker du kan. Jeg har sagt mitt, det får være nok, og verden bør få vite hvor dårlig service og stivbeint praksis de fører..
      God desember til deg også Ingalill.:) (skal begynne på Fellini i morra, tenker jeg)

      Slett
  7. Det er det dummeste og mest stivbente jeg har hørt, litt smidighet når man hører hele historien burde være en selvfølge. Enda en grunn til å styre unna de gamle reiseoperatørene i Norge.

    Så hyggelig at hele familien kommer nedover, det blir vel en brakslutt på den store reisen din. Jeg har ikke fått fulgt med så godt i det siste, men skal nok kikke innom noen av innleggene dine.

    Muchos saludos de Eva :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant Eva. God service handler om å være serviceinnstllt og prøve å finne løsninger som gjør kunder fornøyd. Ja det beste er å ordne sine egne reiser, og det gjør man fint nå i disse dager med internett og kjappe søkemotorer. :) Kjekt å vite til senere..
      Jeg gleder meg til familien kommer nedover- lenge sdien jeg har sett dem nå .:) Saludes Eva!!

      Slett
  8. Jeg som trodde du skulle sitte der og kokkelure helt alene i julen, nå ble jeg glad :) Det forundrer meg ikke at pengemaskinen Ving har stivbeinte regler, synd at ikke menneskene som jobber med turistene kan tenke litt selv.
    Håper det løser seg på en positiv måte :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, enig Tine- tenke selv, er ordet og løsningen.:)
      Takk for hyggelige ord, nei alene blir jeg nok ikke, vi er ti tilsammen av familiære medlemmer- og det blir kjempekos.:)

      Slett