mandag 3. februar 2014

Fine vinternoveller av Ingvild H. Rishøi

Tre lange noveller, en kort bok, en rød, liten nydelig skrevet bok. Det har Ingvild H.Rishøi gitt oss i år.


Det er første gangen jeg leser en novellesamling av Rishøi, men jeg har skjønt at hun har skrevet mye bra til stor begeistring i litterære kretser.  Jeg ble derfor veldig nysgjerrig på den siste boka da jeg leste om den. Kritikkene har også vært kjempegode, og det kan jo skape store forventinger, men i dette tilfelle innfridde de.

Samlingen består av tre noveller og er på tilsammen 129 s.

Novelle 1: Vi kan ikke hjelpe alle, handler om alenemor og datteren Alexa, fem år. Alexa er hentet på barnehagen og har tisset seg ut på veien hjem. Mor har nesten ikke penger igjen, og dras mellom å gi penger til en tigger, siden jentungen insisterer, og ta bussen hjem så hun får skiftet, eller kjøpe ny tørr truse og gå hjem.

Novelle 2: Riktig Thomas handler om en ung mor som blir gravid etter en fest, med Thomas, som  er litt vill og uvøren av seg, kanskje ikke den mest stabile unge mannen, men som Live gjerne vil skal stille opp for sønnen sin. Thomas skal ha sønnen på samvær etter et fegselsopphold, og det holder på å skjære seg..igjen.

Novelle 3: Søsken. En 17 år gammel jente, Rebecca,  rømmer med sine småsøsken med Valdresekspressen fra barnevernet. Det er mange kuldegrader ute og masse snø og de sliter med å finne frem til hytta.  Rebecca er utagerende på skolen og har mye fravær.  Skolen har sendt bekymringsmeldinger og mora orker ikke mer. Selv bruker Rebecca all sin energi på å passe småsøsknene, fordi mor ikke greier det. Men det skjønner ingen andre.

Ingvil H. Rishøi har skrevet noen veldig gode stemningsfulle noveller som rommer så mye. Det vanskelig å legge fra seg boka, selv om jeg måtte gi en ferdiglest novelle litt tid til å synke før jeg startet på en ny. Dette er vemodig lesestoff, ganske trist og alvorlig. Jeg får så vondt av alenemora som sliter sånn økonomisk, men som vil det beste for dattra si.  Jeg får så godt for lille Alexa, for en skjønn liten unge. Jeg får så vondt av Thomas som vil, men ikke helt får det til, av Rebecca som tar alt for mye ansvar for sine  småsøsken og utsetter både dem og seg for stor fare i Vinter-Norge.  Denne siste novella minner meg forøvrig litt om Agate Øksendals Kaupangs debutroman Å holde pusten (2013) i tematikk og stil. Her møter vi også en 17-åring med en lillesøster som vil rømme fra barnevernet, og som selv er litt ute å kjøre.
Rishøi beskriver  i denne samlingen fortvilelse og hverdagkampen, maler karakterer, sitasjoner og miljø på en utsøkt måte med sine fine pensler. Dette er fortellinger om fortvilelse, men også om håp.

Det er så vart skrevet, så innsiktsfullt. Rishøi makter å skildre menneskeskjebner på kanten,  med få ord i sine historier, på en måte som gjør stort inntrykk på denne leseren. Jeg ble skikkelig berørt.

Jeg leser garantert mer av Rishøis noveller.
Allerede kan jeg si at jeg tror Vinternoveller vil bli en sterk kandidat i teten for å vinne Bokbloggerprisen 2014. Så kjære medbloggere, ( og dere andre lesere selvsagt) start å les!



Du kan lese mer om boka HER

Ingvil H.Rishøi ( f. 1978) har skrevet to novellesamlinger tidligere: La stå (2007) og Historien om Fru Berg (2011) , begge til strålende kritikker.

Andre som har blogget om Vinternoveller:
Beathes bokhylle
Kulturbloggen til Guffen
Bok & blogg

Tusen takk til forlaget for leseeksemplaret.







Ingvild H. Rishøi: Vinternoveller, 129 s

Gyldendal 2014


21 kommentarer:

  1. Denne har jeg veldig lyst å lese. Skal være om meg når biblioteket tar den inn, kanskje jeg blir nummer 1 i køen? Takk for fin omtale!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må du Tine.:) Så hyggelig at du likte og vil lese.:)

      Slett
  2. Jeg har allerede planlagt å lese denne, og ble enda sikrere på det etter innlegget ditt. Når jeg kommer hjem blir det bibliotekbesøk, mye som frister. Akkurat nå leser jeg krim av Knut Faldbakken, og det er skikkelig bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra Aslaug! Håper du koser deg i Sydens land..:) Faldbakken er faktisk bra, men det er så lenge siden jeg har lest noe av ham, ikke siden Badboy kom.

      Slett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  4. Takk for tips! Trenger en novellesamling innmellom, og ble først oppmerksom på boka hos Beathe. Skal se den havner hjem i bokhylla mi etterhvert. God omtale - jeg syns selv det er vanskelig å skrive omtale om ei novellesamling.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Denne er jo ganske alvorlig, da..og rommer mye. Men som sagt, anbefales.:) Takk..ja det er en kunst å ikke skriver for mye, synes jeg.. kan lett blir for lange referate/oppsummeringer, eller at man røper for mye.. Kos deg i skiland.

      Slett
  5. Har 'Historien om fru Berg' på min leseliste i det såkalte prosjektet mitt etter å ha lest boken til Brenner der han intervjuer forfatteren. Men det har, ikke akkurat strandet, men er satt litt på vent. Tenker jeg leser den før jeg leser boken du omtaler slik at jeg får veldig lyst til å lese den.

    SvarSlett
  6. Har lest alle tre novellesamlingene til Rishøi og det var vel La stå! jeg likte minst av dem for å si det slik. Denne har jeg også som en favoritt foreløpig til bokbloggerprisen 2014.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt å høre.. skal nok lese de andre to jeg også.:) Bra vi har en favoritt til Bokbloggerprisen 2014 allerede.;)

      Slett
  7. Denne fikk jeg virkelig lyst til å lese. Jeg kan ikke huske å ha sett den på jobb, men den er kanskje ikke kommet inn på biblioteket enda. (Det er min oppgave å klargjøre bøkene for utlån og den store fordelen med det er at du ser og holder i de bøkene du har lyst til å lese, eller får lyst til å lese, først.) :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er jo ganske fersk, men har blitt anmeldt av mange aviser.. Tenker du liker denne Astrid Terese.:) (men ha snytetørkle klart da.;)

      Slett
  8. Fint skrevet, Anita. Har nylig lyttet ferdig denne. Vakkert skrevet av Rishøi - tittelen Vinternoveller passer veldig godt - det er "kaldt" for disse personene - det er vanskelig "å komme inn i varmen".

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Randi.:) Ja, du har så rett ang tittelen.

      Slett
  9. Så fin omtale, Anita!:) Jeg har novelle samlingen liggende, og det er nesten så jeg må ta den opp med en gang:) Skal helt klart leses før året er omme, må bare finne enden av en labyrint først så alle blir reddet (Leser i dødens labyrint av James Dashner). Randi: Så fint sagt!:) Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, denne boka er veldig fin, og en verdig vinner av Brageprisen.:)

      Slett
  10. Glemte helt å google etter andre omtaler da jeg skrev om denne.
    Men nå er det gjort, medbloggere funnet, lenker påført
    , enige var vi også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei å nei, er det mulig? ;) Takk for det….lenking altså.:) Og at vi var enige , en knallgod bok, fortjener en pris eller to.:)

      Slett
  11. Ja, dette var virkelig noveller å la seg bli berørt av! Men jeg synes det er vanskelig å velge blant de tre i åpen klasse. De fortjener alle virkelig å vinne.
    Ønsker deg en glad dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant Pia. Nå leser jeg La Stå! av Rishøi, og i dagen før i går ble jeg ferdig med Historien om fru Berg av Rishøi. Hun skriver så trist, men så bra. Jeg er enig i at det blir vanskelig å stemme i Åpen klasse, for ale tre bøkene er så bra hver for seg, men så forsjellige… Fin kveld til deg.:)

      Slett