fredag 14. mars 2014

Kjapp omtale av Journal 64 av Jussi Adler Olsen

Jeg holder koken med Avdeling Q, takket være lånte lydbøker på biblioteket. I går leste jeg ferdig resten av den spennende boka i papir. Journal 64 er Jussi Adler-Olsens 4. krimithriller om Carl Mørck, Assad, Rose og co.

Her er hva Lydbokforlaget skriver om boka:

Inntil for omtrent 40 år siden ble utilpassede eller uheldige danske kvinner deportert til en liten øy hvor torturlignende metoder ble brukt for å holde orden. Hit kom Nete Hermansen, og herfra unnslapp hun også. Trodde hun. Dagen fortiden innhentet henne ble starten på en av Avdeling Qs mest kompliserte saker. Hva gjemmer fortiden til Nete Hermansen? Hvor forsvant menneskene omkring henne? Og hvem stod bak?
Selv om visepolitikommisær Carl Mørck alt har full timeplan, både på jobb og privat, presser assistentene hans ham til å gjenåpne saken som for 23 år siden utspilte seg med voldsomme konsekvenser for de innblandede. Snart går det opp for den lille etterforskningsgruppen at saken bare er en liten flik at noe større, som handler om overgrep av det aller groveste slag. Overgrep, som tilsynelatende fortsatt foregår.
Mer HER
Min mening om boka:
Journal 64 er en veldig god og spennende krim. Den er også vond med tanke på de overgrepene på unge jenter på en offentlig anstalt som beskrives. Den er ekkel og ufyselig med tanke på legeetiske spørsmål og hva som bedrives av "utrensking" av "uønskede elementer" i organisasjonen Rene Linjer og Hemmelig Kamp. Carl og Assad kjemper virkleig en kamp mot mektige menn og vindmøller i denne boka, og det går på livet løs bokstavelig talt.  Helge Winther-Larsen gjør en kjempejobb som oppleser og gjør en herlig Assad også her. Adler-Olsen er en mester på sitt område, språklig, plotmessig, karaktermessig og innholdsmessig. Anbefales!

Jussi Adler-Olsen: Journal 64, 489 s /Spilletid: 15:38:38
Aschehoug 2012 /Lydbokforlaget 2012