fredag 25. april 2014

Gapestokk av Monika N. Yndestad (norsk krim) med fotos

Gapestokk er journalist Monika N. Yndestads andre krimbok om Alice Bratt. Jeg likte hennes forrige bok Jentene fra balletten godt, og var derfor spent på Gapestokk. Denne gangen er temaet hevn og pressens nådeløse vesen.  Også her har unge jenter en sentral plass i handlingen.





Krimjournalist Alice Bratt vinner i 2010 en pris for en sak hun har skrevet om fyllekjøring. I 1986 var hun med i en alvorlig bussulykke hvor to av hennes venninner ble drept. Årsaken til ulykken var en ung mann som kjørte i fylla med traktor, og rett inn i bussen.  Bratt har kontaktet sjåføren igjen, og brukt seg selv i en personlig avissak. Etter prisutdelingen våkner Alice opp i fyllearresten, siktet for å ha kjørt i svært påvirket tilstand. Avisene, også hennes egen BA, er raskt ute med fordømmelser av Alice og hendelsen og prisen trekkes tilbake. Hun blir også avskjedighet. Alice husker ingenting av hendelsen. Full av skam flykter hun ut av landet og leier seg en hytte i Cornwall, England.




 Timiankledde heier i Tintagel, Cornwall, England (eget foto)




Hjemme i Norge skjer det mye. Poltiet får resultatet av prøvene tatt av Alice og skjønner at hun ikke kan ha hatt i seg det prøvene viser.  Det skjer også flere drap og en forsvinning.  Alice`samboer Jone angrer, det gjør også kolleger som skrev stygt om henne.

Men Alice vet ikke noe om dette, og pleier seg selv i de vakre omgivelsene i Tintagel, Cornwall, og prøver å huske. På kirkegården  får hun glimt av noe..



Merlins Cave, Tintagel, Cornwall, England (eget foto)



Sakte rulles en innviklet og fæl hevnhistorie med et forskrudd sinn i hovedrollen opp. Alice kommer  mer og mer til seg selv, og hun finner også ut av del andre ting om seg selv.

Gapestokk er en velskrevet krim, uten det samme intense spenningsdrivet som i Jentene fra balletten, men det er spennende og interessant nok. Enkelte partier er skikkelig skumle. Yndestads erfaring med mediebransjen fører til troverdighet når det gjelder tabloidpressens indre og nådeløse liv. Det spriker i flere retninger en stund, og jeg aner hvem eller hvor drapsmannen kan være, men helt sikker blir jeg ikke før det står der svart på hvitt. Jeg ser frem til flere krimbøker om Alice Bratt, og å følge veiene hun tar videre. 

…..Og om hun bruker mer tid i Cornwall, for eksempel. Landskapet der er et nydelig, og landsdelen rommer mye spennende historie, som Yndestad så vidt hinter til; som Kong Arthurs rike. Kong Arthur skal være født i Tintagel. Trollmannen Merlins grotte ligger der (se bildet). Selv ble jeg i sin tid helt hekta på bøkene om Avalon (Mists of Avalon), og har besøkt flere av Arthurstedene i Glastonbury og Tintagel. Yndestad kan gjerne fortsette å skrive derfra .

Bokelskere.no om Gapestokk HER

Mitt innlegg om Jentene fra balletten finnes HER

Om forfatteren:
Monika Yndestad  f. 1964 er fra Os utenfor Bergen. Hun har arbeidet som nyhets- og krimjournalist i mange år, og er  nå ansatt i Vi over 60. Hun har skrevet 5 bøker. Mer HER


Andre som har blogget om Gapestokk:




Monika N Yndestad: Gapestokk, 399 s

Vigmostad & Bjørke 2014

Kilde:  leseeksemplar

6 kommentarer:

  1. Så kjekt at du likte boken, siden jeg erklærte med store bokstaver at dette er den beste krimmen i år. (Flåsete ja, men sånn kan det gå når en er begeistret) Nydelige bilder, jeg googler i vei, og noterer meg steder å besøke, når bare vi bergensere får tilbake Englandsbåten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, jamen det er lov å gape over seg av begeistring. Har du lest noen som enda har overgått denne i din lesing? Takk og takk-- det går jo masse fly også da.;)

      Slett
  2. Jeg noterer med stor interesse! Skjønner ikke at denne er gått meg forbi. Men nå er jeg blitt oppmerksom på både forfatter og to bøker som jeg må lese. Takk for det Anita. Ha en fin helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Artig at du ble oppmerksom på den gode boka. Tenker du kan like denne.. Ikke alt man greier å få med seg. Ha en fin helg du også Åslaug.:)

      Slett
  3. Jeg var ikke sånn kjempebegeistret for førsteboka, men skal absolutt lese denne, med håp om at serien virkelig tar seg opp. Dere har jo alle likt den så da får det bli min ledestjerne. Det var forresten bra hun reiste til Cornwall etter drunkdrivinga - kunne jo endt opp med hagearbeid og hushjelpvirksomhet hos Bagge.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ikke så sikker på om den har tatt seg opp, men kanskje du synes det? Jeg er helt enig ang Cornwall.. det var nok et mer positivt skritt for videre utvikling enn en utflukt til Bagges huspost og utpost. Forfatteren vil nok ha med seg Alice Bratt videre, noe jeg tenker Agnes Ravatn driter en lang marsj i ang Bagges hushjelp.

      Slett