mandag 5. mai 2014

En aften på Kreta

Nei, jeg er ikke der enda, men ganske snart. i løpet av uka setter jeg meg på flyet til Chania. Det blir min debut på Kreta, og andre gangen jeg drar til Hellas. Som en forberedelse tok jeg frem Victoria Hislops  lille novellesamling "En aften på Kreta". Den kjøpte jeg på salg en gang. Jeg leste i sin tid  100 sider i Øya før jeg avbrøt den, og leste hele Tråden da den kom , og den likte jeg.

En aften på Kreta er en samling på 5 fortellinger, hvorav 3 er fra Hellas, 1 fra Kypros og 1 fra England. Det er også viet ganske mange sider med utdrag fra hennes neste bok Tråden.
Siden jeg har lest Tråden trengte jeg ikke å lese det. Novellene, hvis man kan kalle dem det, ga meg lite. Det var ganske middelmådige historier, med en liten søt tvist på slutten, men totalt sett var dette tynne greier. Jeg ble heller ikke mer i Kretastemning av dette, dessverre.
Og ikke lærte jeg noe mer om Hellas heller. En fortellling er fra Athen under demontrasjonene der, men vi lærte mye mer om det via media den gangen.
Denne boka går videre til Fretex.

Så kanskje jeg skal prøve å lese ferdig Øya i stedet, kanskje tar jeg meg en tur på Spinalonga.

Min omtale av Tråden

Victoria Hislop: En aften på Kreta, 144 s

Schibsted 2011

1. Ønsker deg en skikkelig god tur til Chania. Gamlebyen der er utrolig vakker.Et tips: du burde ta lokalbussen fra Chania over fjellene til Paleochora.
    Se link fra min side om du vil: http://kleppanrova.blogspot.no/search/label/Kreta
    Det er en vakker reise over fjellet og man får sett så mye. Byen du kommer til var et hippisted på 70 tallet da ingen andre dro over fjellet. Nå er det fult med turister der,men anbefales!
    God tur

1. Takk for tipset Ingun, og linken som jeg skal se på.:) Og takk….

2. Bedre lykke neste gang heter det jo. Jeg likte Øya godt :)

1. Ja, det kan hende det var timingen med Øya, leste den sent om kveldene når jeg var sliten og trøtt en periode…Tenkte jo alltid å ta den igjen, men så mye annet kom i mellom.

3. Tynne saker ja, men den fikk meg nysgjerrig på Tråden. Og den var en stor leseopplevelse :D Som Øya og Hjemkomsten. Jeg liker godt måten hun skriver på.

Ønsker deg god tur til Kreta! En flott tid å reise på. Jeg var der i juli for mange år siden og det ble for varmt for meg. Likevel fikk jeg med meg mangt og har selvfølgelig noen blogginnlegg om mine opplevelser der. Den største opplevelsen var imidlertid utekonsert med Mikis Theodorakis en varm sommerkveld.

1. Det skjønner jeg, for det var en god historie. (Tråden altså)
      Takk. Godt med en tur til livsnyterlandet Hellas igjen . Har hatt lyst til det lenge. :)

4. Øya er veldig bra, jeg leste den da jeg var på Kreta for 2 år siden.. Gamle byen i Chania må du besøke, og skinngata.. Få med deg markedsdagen.. De har det en gang i uka..
    God tur...

1. Takk skal du ha Eva. Var du på Spinalonga også? Chanias gamleby er vel et must, skjønner jeg.:)

2. Vi var der så sent på året at noe tur til Spinalonga ble det ikke, for det var en lang busstur dit i følge guide i Apollo.. Nå blir det to uker på Santorini og vi har ikke vært der så vi gleder oss. I juli... Da blir det hett..hi,hi..
      Kos deg på ferie! Chania er en flott by..

3. Jeg får se om Ving har en utflukt dit… Santorini kan jeg også ta dagstur til vissnok. Men kanskje jeg skal holde meg på Kreta når jeg først er der… fint å gå tur i fjellene også der har jeg hørt. Ja, det blir nok hett i Santorini i juli..;) Takk og kose deg selv.

5. Alt kan ikke falle i smak heller, har ikke lest Øya eller Tråden ennå men de ligger på vent. Denne novellesamlingen har jeg lest og jeg må si at jeg ikke husker den, ser at jeg heller ikke har gitt den terningkast inne på bokelskere.no, når jeg så på omtalen min ser jeg at jeg trakk frem to noveller som jeg fikk julestemning av, vel det var vel kanskje ikke det du var ute etter akkurat nå tenker jeg. Det høres deilig ut med en tid nede i varmen nå, hadde absolutt ikke vært og forrakte.

1. Tror jeg ga den to på bokelskere jeg.. Den har ikke noe spesielt språk å skryte av, jeg kom ikke inn i noen stemning.. Men du har rett i at jeg ikke var ute etter julestemning, men Kretastemning.:) Ja, det blir godt med en uke i varmen etter hektisk dager og frost og snø her..