torsdag 19. juni 2014

Herr Fikrys litterære liv av Gabrielle Zevin. En fantastisk herlig sjarmbombe av en bok!

Herr Fikrys litterære liv er en sjarmbombe av en bok. Så mye kan jeg si med en gang. Jeg har vært så heldig å få lese et forhåndseksemplar av den norske utgaven til The Collected Works of A. J. Fikry (u.k. versjon- i USA utgitt som The Storied life of A.J.Fikry) ), som kommer i butikkene i september. Boka er en hyllest til bøker, bokhandleren og det å lese, og er solgt til 23 land.



A. J. Fikry er en mann rundt 40, ganske gretten for tiden, etter at hans elskede kone Nic døde i en bilulykke for to år siden. Han og Nic drev bokhandel sammen etter å ha avbrutt sine studier i litteratur, som de fant kjedelig. De var bokelskere, men studiet fant de for lite levende.  På den lille øya Alice hvor Fikry bor og driver bokhandel møter vi også andre artige personer, som politibetjent Nicholas Lambiase, den glatte kjendisforfatteren Daniel Parish og hans kone Ismay, blant annet. Fikry holder lesesirkler i butikken som blir populære, og etterhvert får også betjent Lambiase drive en lesesirkel for politibetjenter, som kalles Detektiven. Fikry har fått ham til å lese mer litterær krim enn de mest lettbente. (hva nå litterær krim er, men det skjønner du kanskje når du leser samtalene mellom Lambiase og Fikry om litteratur).

En dag skjer det veldig mye i Fikrys liv. Han våkner fyllesjuk etter sin ukentlige rangel og oppdager at hans dyreste samlerobjekt, Tamerlane av Edgar Allen Poe, er borte.  Like etter har noen forlatt et to år gammelt barn i butikken med en lapp om at han må ta seg av henne.  Han går selvsagt til politiet, men mens de venter på at barnevernet skal komme over helga, så tar han seg av denne toåringen. Fikry kan ingenting om unger, så han googler mye, om alt fra bleieskift til hva en toåring spiser.  Lille Maya, lærer seg raskt ordet Google selv.. - Google, google, babler hun i vei.

Nåvel, nå skal intet mer røpes, annet en at det dukker opp en forlagsrepresentant en dag som heter Amelia og vil selge inn sin yndlingsbok, Sen blomstring. Men Fikry er svært kritisk til hva han tar inn i sin bokhandel. Sånne kommersielle drittbøker liker han ikke, men noen bøker må han tross alt ta inn for å tjene til livets opphold.  Turistene kjøper i alle fall noen bøker.

Dette er en aldeles herlig koseroman med masse humor, aburde scener, artige replikker og herlige karakterer. De litterære henvisningene og sleivspark til en økende kommersiell bokbransje krydrer boka, og gjør den til noe helt annet og mye mer enn en vanlig feelgoodroman. Boka er snertent skrevet og lett å lese, med kapitler innledet med henvisninger til Fikrys favorittnoveller. Jeg var ganske sikker på at dette var en engelsk bok til og begynne med, for den hadde så mye engelsk i seg; en liten øy, en sjarmerende bokhandel, ganske engelsk humor- og det minte meg mye om Harold Frys pilgrimsreise en stund, men dette er en amerikansk bok. Den kan i form også minne litt om En mann med navn Ove.

Jeg storkoste meg med denne boka, og har gledet meg til jeg har vært ferdig med de lange arbeidsdagene mine denne uka, for å kunne lese mer. Det  var akkurat en slik bok jeg trengte nå.  Jeg har ledd, humret, blitt berørt (ja, det er fine ting,  men triste ting her også) og fått gåsehud. Det er vanskelig å finne dekkende superlativer som ikke blir klisjeaktige, men dette er bare en aldeles herlig fantastisk morsom og fin bok. Jeg er temmelig sikker på at denne boka blir en suksess.
Herr Fikrys litterære liv er en bok som garantert vil bli elsket av bokelskere. Gled dere!

Vil du lese mer om bok og forfatter er Gabrielle Zevons hjemmeside HER

Boka kommer på norsk på Silke forlag
Takk til forlaget for forhåndseksemplaret.

Andre som har blogget om boka:
Beathes bokhylle
Tine sin blogg
Mari i Bokblogger.no




Gabrielle Zevin: Herr Fikrys litterære liv, 272 s

Silke forlag 2014, utkommer september

17 kommentarer:

  1. For en fin omtale av boken! Jeg storkoste meg med denne jeg også, og jeg er enig med deg i at denne boken er litt mer enn en feelgoodroman. Jeg har begynt å skrive en liste over alle bøkene og forfatterne som er nevnt i boken, litt artig å finne nytt lesestoff på denne måten. Så er det så kjekt å komme over slike perler akkurat når man har behov for det. Ha en fin fredag, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Beathe.:) Dette var jo en skikkelig godsak av en bok. Jeg humrer enda når jeg tenker på en del av sekvensene….hehe..feks om Fikry som får et barn i fanget en helg, og ikke engang har erfaring med å stelle en hund eller en potteplante.. og så googler han men sungen sitetr fornøyd på golvet i bokhandelen og hermer Googgel googgel.. Jeg ser det bare for meg, haha!! Og den hysteriske scenen med da han fikk et nettbrett som gave.. Haha!! Ha en fin freddag du og.:)

      Slett
  2. Nydelig omtale, gleder meg veldig til å lese boken:) Liker å høre den kommer med lesetips, kanskje man finner noe nytt å spennende:) Gleder meg over at det er helg snart, skal også kose meg med nesa stikkende ned i en bok. Har begynt på Out of the easy av Ruta Sepetys, men har bare lest kapittel en og den virker lovende. Ønsker deg en god helg! Kos deg med bøkene!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Gråblekka.:) Ja, her har du noe å se frem til.:) Selv fikk jeg ingen lesestips, men det kan det hende du gjør. Jeg ble bare påminnet om at jeg må lese mer Edgar Allen Poe, og sikkert kan styre unna Proust. Hehe.. Ønsker deg en god helg.:)

      Slett
    2. Pst.. sikkert fordi jeg har nok lesestips og bøker på vent fra før.. Jeg prøver å gjøre meg uimottagelig for nye lesestips.;)

      Slett
  3. Jeg er imponert over turn-around-farten deres. Var det ikke igår den landet i bokhylla? Må innrømme at jeg er like skeptisk som alltid, blir litt allergisk hver gang jeg hører ordet kosebok. Det vil ikke si at jeg ikke leser og liker 'kosebøker' - jeg er bare ALLTID sur og skeptisk på forhånd? Eller oftere på forhånd. Akkurat i denne syntes jeg språket virket litt merkelig og oppstyltet etter jeg bladde litt - men det var sikkert bare overflaten. Like mye som jeg er fordomsfull mot kosebøker - elsker jeg bøker som får folk til å løpe hjem fra jobben
    , so there - jeg skal nok å lese den - i sommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, når noe godt ligger og venter kan det ikke få ligeg å råtne på rot, vet du. Nei, den var ikke dårlig skrevet.. Hvis du ikke finner noe å le av her i denne boka, så har du lest den på en særdeles negativ og skeptisk dag Ingalill. Trur eg.. Så det blir jo spennende å se hva du synes da. En bok om bøker og bokelskere har jo allerede fått noen gratispoeng i startskuddet.;) Og med en i utgangspunktet herlig usympatisk hovedperson så skaper det jo noen konflikter i dramaet.:) Leste du En mann med navn Ove? (vet at ikke alle likte den, men veldig mange gjorde-- og denne er litt i samme gate, selv om Fikry er en yngre mann enn Ove da.:)

      Slett
    2. Jeg må bare kommentere her :) Jeg kjøpte den engelske utgaven av boken etter å ha hatt den på ønskelista på Goodreads siden april. Dagen etter la jeg merke til at Tine nevnte boken på Facebook, og at den skulle oversettes til norsk. Den skulle visstnok være god, så bra for meg om det skulle stemme. Boken ble unnagjort på under 24 timer, det er ikke ofte, og det sier nok mye om hvilken type bok dette var for meg. Unputdownable :)

      Slett
    3. - hehe -
      , både til Unpotdownable
      (Mari hvorfor har smiley-ene dine ingen nese?)
      , og til spørsmålet om Ove.
      Jeg leste aldri Ove-boka fordi jeg var overbevist om at den ikke var for meg. Hver omtale jeg leste, hver skrytetale gjorde meg bare mer sikker. Jeg satt til og med og så en slektning bryte ut i gråt mens hun snakket om den fordi den var så fin. Jeg måtte nesten gråte selv - fordi den var fin. Fin for andre. Foreløpig ikke for meg.
      , og nå ble jeg naturlignok enda mer skeptisk til Fikry -)
      , kanskje jeg rett og slett må lete opp en engelsk utgave.

      Slett
    4. Uff da, kanskje Ove var en dårlig sammenligning…Men likte du Charing Cross 84 eller Guernsey potetskrellpaibok? Mange lovpriser disse, men jeg synes Fikrys er mye morsommere. Nå leser jeg Leserne i Broken Wheels anbefaler- som mange liker, men jeg synes den var treg de første 100 sidene sammenlignet med Fikrys.. Fikrys er og blir the best blant disse bøker om bøker-bøkene så langt.. Men du kan jo les en engelsk utgave som du sier selv.;)

      Slett
  4. En fin fin anmeldelse, Anita. Jeg tar meg i å undre meg på om Herr Fikry selv ville satt pris på denne romanen, det er jeg ikke så sikker på ;) Selv likte jeg boken veldig godt, og jeg må si jeg gleder meg til å ta fatt på en av forfatterens ungdomsromaner. "All These Things I've Done" merket jeg meg i 2011, men tiden har liksom ikke vært riktig for å gå til innkjøp av boken, nå har jeg stiftet bekjentskap med stilen til forfatteren, og er spent på om den er gjenkjennelig i hennes eldre romaner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Mari.:) Det tenkte jeg også.. Det kan hende den blir for lett, for feelgood for Mr. Fikry, skjønt han kunne like bøker som berørte, når det kom til stykket.;)
      Young adults er en genre som jeg ikke føler er helt for meg for tiden, så jeg holder meg til andre bøker da det er mer enn nok å ta av. Skjønner godt at du vil teste ut hennes ungdomsromaner, da det ligger i ditt interesseområde.

      Slett
  5. Jeg har lagt denne boka i kofferten og tar den med til Spania neste uke. Etter din omtale gleder jeg meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kose deg så mye! Har du sans for humoren i boka, så vil du kose deg glugg i hjel.:)

      Slett
  6. Hei Anita, jeg har også lest boken, men ikke likt den så godt som du, men sånn er det med bøker og det gjør det så morsomt å lese anmeldelser hos andre bloggere også. Fin omtale og jeg har linket omtalen din :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Gro.:) Nei, det er vel ikke like lett å like alt like godt som andre bestanding, det er vel bare sånn det er.. Mangfoldet er stort. :)

      Slett