torsdag 24. juli 2014

Shotgun lovesongs av Nickolas Butler. En litterær amerikansk småbyblues

Jeg er visst inne i en amerikansk litterær stim for tiden. Shotgun lovesongs er den tredje boka fra USA jeg har lest på rad. Den handler om artisten Lee og de gamle vennene hans som vokste sammen i den lille småbyen Little Wings i Wisconsin.


Historien blir fortalt gjennom de fire vennene Lee (berømt artist), Henry (gårdbruker), Ronny (tidligere rodeorytter, nå ufør), Kip (bedrifteier) og Beth (Henrys kone). Kit skal gifte seg i småbyen som han og Felicia har flyttet tilbake til etter å ha bodd mange år i Chicago. Lee er invitert til å synge i bryllupet.  Det er stort for dem alle å få Lee hjem en tur. Men Kip gjør noen dumme ting.

Shotgun Lovesongs er en varm historie om vennskap som varer over år, og om utfordringene de kommer oppi dess mer forskjellige livene deres utvikler seg. Om hva som betyr noe, om småbyforhold, om å reise ut, være den som blir, være den som kommer tilbake, og kjærlighet, savn og tilgivelse.

Det er en vemodig historie på mange måter, litt mollstemt. Jeg var i en slags lavmælt bluescøntrifeelgoodstemning mens jeg leste. De store følelsesbevegelsene ga boka meg ikke, men det var forsåvidt greit. Språket er tidvis veldig vakkert. Gode skildringer, tydelige karaktertegninger. Boka startet litt tregt, men tok seg opp, og etterhvert tok jeg meg i å virkelig lure på hvordan det gikk med gutta. Det er folk å bli glad i dette. Men slutten kom litt brått på, jeg ville vite mer.

Forlagets omtale av boka HER . Boka kommer i handelen 8.august. Romanen er Butlers debutroman. Butler er født i 1979 i Wisconsin. Filmrettighetene er solgt.

Takk til forlaget for leseeksemplaret.

Andre som har blogget om boka:
Rose-Marie
Janicke- jeg leser



Foto: pax.no, Olive Juice Studios


Nickolas Butler: Shotgun Lovesongs, 301 s
Pax 2014


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar