fredag 29. august 2014

Litterær hagefest i Ringvebukta i Trondheim

Årets litterære hagefest i Adrianstua, Trondheims egen dikterbolig, ble avholdt sist søndag med stinn brakke. Det ble nemlig publikumsrekord med over 500 fremmøte. Programmet var allsidig med nok for de yngste, de mellomste og de eldste, for de som kan stå og de som kan sitte, kanskje også for de som hadde med medbrakt liggestol eller madrass. Været var litt kaldt, men fint, og stemningen upåklagelig som alltid. Jeg ankom festen litt over kl.16.00, da krimforfatter Jørgen Brekke nettopp hadde startet med å snakke om den siste boka si.

 Jørgen Brekke kan skimtes helt der fremme.


Jeg har lest de tre første bøkene av Jørgen Brekke . Han skriver fra Trondheimsmiljø og det er mye gjenkjenbart for meg som har tråkket i disse gatene i mange år. Den siste boka; Doktor Fredrikis kabinett har jeg enda ikke rukket å lese. Den har imidlertid en annen helt enn Odd Singsaker. Det er en historisk krim fra Trondheims middelalder. Brekke kunne forøvrig love at det kommer flere bøker med Odd Singsaker i hovedrollen selv om han har en ulmende hjernesvulst.  Det synes jeg var betryggende.

Reading Randi

På hagefesten traff jeg Randi med bloggen Reading-Randi og Åslaug fra bloggen Med bok-og palett. Randi og jeg har vært på mange bokarrangement sammen etterhvert, men det var første gang jeg traff Åslaug, noe som også var veldig hyggelig.



Adrianstua er oppkalt etter romanfiguren Adrian Posepilt, skapt av forfatter Kristian Kristiansen. I morgen den 30.august  har Trøndelag Teater premiere på stykket med samme navn, og her snakker teatersjefen med manusforfatter om oppsettingen og arbeidet frem mot den. Vi fikk også tilbud om å kjøpe teaterbilletter til 100 kr , og det er er kjempedeal. Jeg hørt at stykket skal være kjempebra, av en kollega som har sett en prøvesforestilling.

Stemningsbilde fra hagen. Ikke alle får sitte, men ståplasser er det nok av.


Anna Kleiva leser sterke dikt.

Flere lyrikere leste fra sine nye diktsamlinger. Her er Anna Kleiva som leste fra sin nye bok; Vårar seinare,  som ga meg gåsehud. Sterke, mørke tekster..Mathias R.Samuelsen (som bor i Adrianstua for tiden) og Tora Seljebø leste også. 


Kristin Fridtun intervjuer Agnes Ravatn.

Årets hagegjest var Agnes Ravatn, som intervjues av sin kollega fra Dag og Tid. Agnes må svare for bøkene sine, som  er ganske forskjellige, og om den nye boka, en selvhjelpsbok om selvdisplin. Agnes selv sier hun har vært en mester i å utsette fordi hun lar seg så lett distrahere av twitter, epost, facebook og alt annet som finnes på internettet.  Så leste hun mye forskning om prokastinering, lærte mye, leste masse selvhjelpsbøker og skrev den eneste selvhjelspboka du trenger.  Den skal jeg selvsagt lese, for jeg antar at den er ganske gøy okke som. Og hvem trenger ikke noen gode triks til å bli mer selvdisplinert for å greie å vike fra alle distraksjonene på nettet når man helst skulle gjort noe produktivt på maskina, eller noe helt annet for den sags skyld.
Agnes begynte å skrive for hånd.  Kanskje det er tingen?
Boka heter Operasjon sjøldisiplin.

Ravatn er forøvrig nominert til Bokbloggerprisen som deles ut den 12.september i Oslo, for sin roman Fugletribunalet som jeg har blogget om HER. Hun har fått av min stemmekvote, og jeg er meget spent.  Jeg får også gleden av å møte henne igjen under den tilstelningen, da hun har takket ja til å komme på Bokbloggertreffet som avholdes under Oslo Bokfestival.


Aina Basso

Aina Basso var også tilstede, og jeg ser også frem til å lese hennes nye bok Finne ly når den kommer.
Det er en roman om romanifolkets nære historie.


Markus Lantto

Markus Lantto var et nytt bekjentskap for meg. Han leste fra sin bok Bruken av gjedde, en spennende sak som jeg nok skal titte nærmere på.
Anne B Ragde i storslag

Trondheims egen og hele Norges kjendisforfatter Anne B Ragde var også der og snakket om den nye boka som handler om hennes mor;  Jeg har et teppe i tusen farger. Anne B Ragde er engasjert som alltid når hun forteller, og denne boka har nok en spesiell nerve i seg, da den skriver om såre ting i hennes og moras liv. Mora var en sterk alenemor, men de hadde ikke mye penger i oppveksten. På sine siste dager  var mora på sykehjem og Anne opplevde en svært kritikkverdig eldreomsorg som hun også tar for seg i boka. Dette er også en roman jeg skal få med meg i høst.


Mingling på hagefest.

Randi og Åslaug har også blogget med fine bilder fra hagefesten.

Adressa.no  har skrevet om festen HER 
  Norsk forfattersentrum har en facebokside hvor de har lagt ut bilder og ting  om hagefesten.

***Fotoene er mine egne snapshots fra iPhone.

4 kommentarer:

  1. Veldig fin reportasje, Anita.....

    SvarSlett
  2. Flott reportasje, Anita! Mange fine detaljer her. Skal linke til deg igjen, sjøl om det er et "gammelt"innslag på min blogg.

    SvarSlett