tirsdag 9. september 2014

Bokhøstmøte med Vigmostad&Bjørke i Trondheim

Bokhøsten er også bokmøter, lanseringer, forfattertreff, Oslo bokfestival og Bokbloggertreff. I kveld hadde Vigmostad & Bjørke sitt årlige bokhandlertreff i Trondheim, hvor også bibliotekarer og  noen få bokbloggere ble invitert. To trofaste bokbloggere fra Trondheim møtte, Gråblekka og meg. Dette er 3. året jeg deltar på dette treffet. Nytt av året er at forlaget hadde treffet alene, siden de har fått en såpass stor katalog. Tidligere har de hatt treffet sammen med noen mindre og spesialiserte forlag. Nytt av året var også at det var flyttet fra Blæst på Nedre Elvehavn til Brukbar i Prinsenkrysset, noe som medførte servering av amerikansk burger, ikke pizza som før. Akkompagnert av amerikansk musikk og omgivelser gled den gode burgeren ned før vi entret den mørke kjelleren (som ligna på en bunkers spør du meg) og lot oss forføre av høstens godbiter fra forlaget. For fristende var det å høre på…

 Even og Anne Holt snakker om den nye boka si, Sudden death

Å ta bilder med mobilkamera i en mørk kjeller gir ikke det beste resulatet, noe jeg vet, men aldri husker å gjøre noe med. Neste gang skal det skikkelige kameraet mitt være med. Men det er nå dette det ble, og jeg håper det gir et lite inntrykk. 

Anne og Even Holt skrev for et par år siden en thriller sammen , Flimmer. Sudden death er oppfølgeren med Sara Zuckerman, om en verden der penger er makt og fotballspillere brikker for de rike eierne, ifølge forlagsomtalen.  Anne Holt bør være kjent for de fleste. Hun er en av Skandinavias mestselgende forfattere, og er nylig innlemmet i stallen til Vigmostad & Bjørke. Det er en stund siden jeg leste noe av Holt, men denne ble jeg nysgjerrig på. Og så mesker de seg ikke i voldsdetaljer, sier Anne. Men død er det nok av . Boka kommer i oktober.



 Salgs og markedssjef Ingrid Krøvel-Velle og redaktør Alexander Opsahl snakker om høstkatalogen.

Forlaget har flere interessante krimbøker på programmet. Blant annet Fritz de Bourg som  er ute med sin bok nummer to; Mordets enkle kunst. De Bourg tar for seg kunstmiljøet denne gang. Jeg likte veldig godt hans første  bok En kald død, og ser frem til denne.


 Roar Ræstad, debuterer med krim fra Trondheim

Roar Ræstad er historiker og lærer på Strinda videregående skole i Trondheim. Han kommer med sin debutroman, Sovende hunder, en krim fra Trondheim under andre verdenskrig. Ræstad har forsket på de menneskelige gråsonene under krigen, om forholdet til tyskerne og lojalitet til den norske stat. Boka blir lansert den 24.september, og en ny Trondheimskrimforfatter er kjærkomment. Det er heller ikke noe grasfsing i makabre voldsdetaljer her, sier Ræstad, som nok heller mer mot Fredrik Skagens klassiske krim enn Jørgen Brekkes makabre detaljer, skjønt de har det til felles at de bruker historie fra Trondheim og bymiljø som ramme for fortellingen.


Dette ble med hjem: Archer i pocket, Jaklins nye krim fra Nord-Norge, samt to nye bøker som fenget min leselyst.

Den sjette smak-  av Tom H. Dalbak kan, ifølge Ingrid K-V treffe den som likte Patrick Suskins Parfymen  eller Herman Cochs Middagen. Dette er forøvrig to historier jeg likte godt, selv om filmen Parfymen var i drøyeste laget, makabert sett.
I  Den sjette smak handler det om vår tids overdrevne opptatthet av mat, kokkekunst og forelskelse.

Fru Sinclairs koffert var også en bok jeg fikk lyst å lese, selv om Ingrid K-V kalte den en dameroman. Grunnen til at den fenget meg er at hovedpersonen har en forkjærlighet for bøker, gamle brev og postkort. Det har jo jeg også, og så lett blir jeg solgt.

Forlaget har flere debutanter i år. En som jeg ble nysgjerrig på er Tom Dahl som kommer med boka London Oslo 1965-2013. Dette er ei bok for og om 68-generasjonen, ble det sagt. Noe som også gjorde meg nysgjerrig, selv om jeg selv ikke er så gammel. Men det som handler om musikk, litteratur, filosofi- er alltid kjærkomment.

En annen bok jeg ønsker å lese er Morten Borgersen Forestillinger, om en ung skuespiler som ser tilbake på livet sitt. Borgersen skrev Jeg har arvet en mørk skog, og da han snakket om den på Oslo bokfestival for et par år siden, ble jeg dypt berørt. Han snakket da om hvordan det var å vokse opp med en far som tok feil side under krigen.

Jakob Arvolas Det går ikke over, er også en bok jeg ble veldig nysgjerrig på.  Nord-Norske Arvolas bok er en samling fortellinger, og dette er hans debut. Omslaget på boka er nydelig.




Det er flere interessante bøker i høstkatalogen og jeg anbefaler deg å ta en titt selv og velge ut dine favoritter, hvis du ikke allerede har plottet deg ut noen. Pst…. jeg selv har enda en bok jeg bare må lese, og det er norsk-færøyske Silvia Henriksdottirs Djevelen kan ikke lese..

Ha en fin bøkhøst.:)


8 kommentarer:

  1. Så flott, Anita. Da fikk jeg et innblikk i det. Skal gå 24.september. Det ble vanskelig i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, skjønner det Randi. Snakket med RR, og om lanseringen.. Det blir nok bra.:) Jeg gleder meg til å lese boka når den kommer ut.

      Slett
  2. For en flott oversikt over VB sine bøker i høst. Holder selv på med en som ikke står på listen, en sterk sak om krig i Afrika på 80-tallet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha. De har så mange interessante bøker på lista si, men her måtte jeg ty til begrensingens kunst.. Tror jeg vet hvilken bok du leser..den har jeg også kikket på som interessant..:)

      Slett
  3. Spennende. Håper du koste deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjorde jeg.:) Liker veldig godt å gå på bok-og forfattermøter.:)

      Slett
  4. Åh, dette hørtes jo helt fantastisk ut! Av og til skulle jeg virkelig ønske at jeg bodde i en litt større by...men bare av og til ;)

    SvarSlett
  5. Ja,det er noe av det jeg elsker ved å å bo i en by som Trondheim- å få delta på slikt.:)

    SvarSlett