fredag 17. oktober 2014

Biografilesesirkel 9: Sjaman på høye hæler

Da er tiden inne for å presentere boka i Moshonistas biografilesesirkel nr.9, med tema Alternativere. En etterlengtet kategori, som det dessverre virker som nesten ingen har skjønt hva er. Selv har jeg kommet med mange forslag. Jeg har lest mange biografier om klarsynte, synske, medium, healere og sjamaner. Det finnes også alternative mennesker innenfor miljøvern, skoleretninger med mer man kunne ha lett opp biografier om- Rudolf Steiner for eksempel, eller kanskje Arne Næss? Men dette er visst et smalt segment hos dagens bokbloggere, har jeg skjønt. Siden jeg har lest biografier om Snåsamann, Anna Elisabeth Westerlund (synsk) , Susan Sibbern (medium og synsk), Marion Dampier-Jeans (medium), Randi Losoen (sjamanhealer), Lena Ranehag (medium), Eirik Myrhaug (sjaman) med flere, var det ikke så veldig mange fler å velge mellom som jeg hadde lyst til å lese på norsk. Det har kommet mange mediumer og klarsynte på markedet de siste årene, og både Lilli Bendriss, Gro-Helen Tørum, Lisa Williams, Phil Philips  og Colin Fry har skrevet bøker om seg selv om sitt liv. Da jeg fikk en bok om Gro-Helen Tørum bestemte jeg meg for å lese den. Ikke fordi jeg har vært noen tilhenger av Tørum, men fordi hun visstnok skulle ha en interessant livshistorie.





Sjaman på høye hæler er Gro - Helen Tørums historie skrevet i samarbeid med journalist og forfatter Tove Skagestad.
Tove Skagestad sier i boka at hun selv er skeptiker og  mange ganger hadde store problemer med å svelge informasjon Gro-Helen kom med, men hun åpnet seg mer etterhvert for at det kan finnes en annen virkelighet og andre virkelighetsoppfatninger samt opplevelser uten at folk er gale eller psykotiske av den grunn.

Gro- Helen Tørum er kjent gjennom TV-program som Studio Fem/Den andre siden, Fra Sjel til sjel og Åndenes Makt på TV-Norge. Hun har i mange år arbeidet innenfor IT, næringsliv, ledelse og økonomi, før hun i 40-årsalderen gikk på en smell og begynte å søke innover. Ting hun hadde opplevd i barndommen men fortrengt dukket opp igjen. Hun fikk ikke fred. Livet føltes meningsløst, hun fiksa ikke jobben, følte seg som dårlig mor og ektemake og kom til et punkt hvor hun måtte gjøre andre valg. En venninne av henne hadde lenge prøvd å få henne med på spirituelle kurs og møter, men Gro-Helen hørte ikke på det øret. Etterhvert fikk venninnens tanker gjenklang, og det avstengte rommet inne i henne åpnet seg .

Gro- Helen har vokst opp i Trondheim, som enebarn. Hun beskriver seg som et svært egenrådig og vilt barn. Hun var vanskelig å oppdra. I 6-årsalderen hadde hun syner, og opplevelse av at hun hadde kontakt med UFO. Hun gikk i søvne og våknet til på gata, og husket hun hadde møtt noen fremmede vesener. Hun opplevde reiser og hadde mange mareritt. Dette ville jo ingen høre på, så hun stengte av . Hun ble også redd.

I hele oppveksten følte hun seg annerledes enn de andre. Hun hadde venninner, men følte seg likevel rar og utenfor. Da hun var 13 ble hun voldtatt, en opplevelse om hun også holdt for seg selv. Hun stengte da også av følelseslivet og begynte med utagerende festing og møtte traumet med å gi ukritisk av seg selv. Kropp var kropp, sex betydde ikke noe. Hun hadde kontroll, var populær, pen, den tøffe jenta på byen. Hun eide dansegolvet, hun elsket oppmerksomhet. Gro-Helen drakk ikke, hun ville ikke miste kontrollen i ruspåvirket tilstand.
I tenårene gikk hun på Heimdal videregående skole på musikklinja. Hun var flink til å synge, og hadde et talent. Da hun ikke kom inn på operalinja på Musikkkonservatoriet, fordi hun fikk beskjed om å trene mer på en del ting, kutta hun ut en mulig sangkarierre.

Hun dro også til Oslo og ble samboer som 16-åring. Kjæresten flytta hjem til dem i Trondheim, da foreldrene syntes det var en svært dårlig ide at hun skulle bli samboer så ung i Oslo. Hjemme hadde de i det minste en viss kontroll på den egenrådige dattra.
Forholdet varte i fem år, og nederlaget var stort for Gro-Helen da hun forsto at samboeren hadde vært utro mange ganger og misbrukte hennes tiilit. Igjen ble Gro-Helen singel festløve.

Etter en stund traff hun sin nye ektemann, Joar. De fikk tre barn sammen. Ved fødsel nr to skulle de ha tvillinger og det ene barnet døde. Dette ble en stor sorg for Gro-Helen, og vanskelig å takle. Hun skulle glede seg over den som levde og sørge over den som døde. Hun bearbeidet nok mye av sorgen gjennom å jobbe. Hun var dyktig i arbeidet sitt .

Da Gro - Helen skjønte at hun ikke kunne fortsette å leve som før lenger, hun fungerte ikke på jobb eller i hjemmet, så ble hun og Joar  skilt.  Gro-Helen begynte å utvikle sine klarsynte evner ved å gå på selvutviklingskurs og delta i grupper. Til å begynne med syntes hun dette var bullshit, men fortsatte siden hun hadde noen venninner i det alternative miljøet. Etterhvert skjedde det mye med Gro-Helen. Hun så ting, hun husket hva hun hadde opplevd og fortrengt som barn, hun skjønte hvorfor hun alltid hadde følt seg så utenfor. Hun hadde evner.  Hun fikk nå også kanaliserte beskjeder fra en etnitet; Metatron, som guidet henne.
I boka gjengis en del av disse samtalene med Metatron.
Gro-Helen begynte også å interessere seg for sjamanisme, og det gikk etterhvert opp for henne at hun var sjaman.  En del av slekta hennes er nordfra, der sjamaner er en del av den samiske kulturen. Så hun antar at det er der hun har det fra.

Gro-Helen beskriver også et nært og godt forhold til sine foreldre, som nå er døde. De får også en stor plass i boka om hennes liv.

På et tidspunkt fikk hun tilbud om å delta i prøvefilming i Åndenes makt. Hun holdt på å trekke seg, da hun var livredd, men gjennomførte til TV-selskapets glede. Tom Strømsnæs forteller i boka at Gro-Helen hadde talent for det hun drev med, hun var treffsikker og grundig og hun om godt gjennom TV-ruta. Hun fikk også etterhvert lage sin egen serie; fra Sjel til Sjel.  Gjennom egen sorg hadde Gro-Helen erfart mye slik at hun kunne hjelpe andre.

Sjaman på høye hæler er en ærlig bok, og en interressant bok om en fargerik kvinne, som har opplevd mye i livet.
Tove Skagestad har funnet en god balanse mellom å skrive om sin egen skepsis, og forord for hver del i boka, før hun  slippet til Gro-Helen som talerør. Skagestad har også fått tilgang på Gro-Helens dagboknotater, og brukt av disse, i tillegg til at hun har intervjuet folk som har stått Gro-Helen nær, som venner, sønner og kolleger.

Jeg har tidligere vært noe skeptisk til Gro-Helen Tørum ut fra slik jeg har opplevd henne på TV. Det tiltok da jeg synes hun skjemte seg ut i den Kornsirkelepisoden som verserte på Youtube og andre medier. Gro- Helen var på kornsirkeltur i England hvor hun ble filmet i en kornsirkel som hadde dukket opp og snakket om de spesielle energiene der. Det viste seg at sirkelen var et reklamestunt av Stephen Fry. Gro-Helen ble kraftig latterligjort, og det gjorde ikke saken bedre at hun etterpå forklarte opplevelsen sin  med at det kunne ha vært energier fra en tidligere kornsirkel hun hadde kjent.  Denne episoden forteller hun også om i boka, hvor hun får forklart det hele i en større sammenheng enn det som vises ved korte filmklipp.

Jeg får jo mer respekt for mennesket Gro-Helen Tørum etter å ha lest hennes historie, men kontakten med Metatron kjenner jeg at jeg har mer problemer med å godta. Joda, det bor en skeptiker i meg også, om jeg jeg har aldri så mye et åpent sinn.

Men at boka alt i alt var interessant å lese, forutsatt av at du har en viss interesse av å lese om spirituelle mennesker, det kan jeg konkludere med.

Vil du lese andres omtaler om alternative mennesker av ymse slag, ta en titt inn i Moshonistas biografilesesirkel.

Gro-Helen om boka og sjamanen her på youtube.
Mer om boka på CappDamm Her




foto: kjendis.no


Gro-Helen Tørum er født i 1962, er for tiden kursholder hos Life Art Academy.

Tove Skagestad , født 1954, har i en årrekke arbeidet som frilansjournalist i tillegg til å være skuespiller ved Det norske teatret. Hun har gitt ut to bøker før denne.

Gro-Helen Tørum i samarbeid med Tove Skagestad: Sjaman på høye hæler. Min reise i ukjent landskap. 206 s

Cappelen Damm 2012







10 kommentarer:

  1. Interessant innlegg fra deg, Anita, men jeg må bare beklage, jeg er svært skeptisk til slike ting og leser ikke disse biografiene. Men det betyr ikke at jeg ikke tror det finnes mer i menneskets hjerne enn det som hittil er utforsket, og at noen kan ha åpnere sinn for dette enn andre. Kanskje vitenskapen finner ut mer i framtida? Ha en fin lørdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vitenskapen går forhåpentligvis fremover på dette området som andre.. Hva man selv tror og ikke er jo en personlig sak, så det må man jo ha respekt for - begge veier.
      Ha en fin kveld, og søndag du også:)

      Slett
  2. Jeg pleier å innbille meg at jeg er relativt åpen for det meste under solen, men kjenner her at jeg er skeptisk likevel. Noe med at selv om jeg er åpen for sjamanisme, betyr det ikke automatisk at jeg tror på alle som sier de sjaman, og Tørum faller under denne skeptismen.
    Det med kornsirklene er jo meget interessant.

    Uansett, svært spennende emne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde vært interessant å vite hva / og hvorfor- din skepsis akkurat her..
      Jeg er enig med deg ang å ikke tro på alle som hevder de er sjamaner- eller annet for den sags skyld.
      Gro-Helen er en spesiell dame. Om hun er sjaman eller ikke er jeg også usikker på. Kanskje må man møte henne for å få et større innblikk? Jeg tror det ene handler om hvordan vi definerer sjamanisme , og hva vi forestiller oss- Mange holder seg strengt til de gamle formene for sjamanisme- mens andre mener at moderne sjamaner er noe annet i et moderne samfunn-- (ja, dette kunne vi diskutert oss blå på, egentlig).. Jeg har lest mye om sjamanisme og truffet flere som hevder at de er, både her til lands og i Peru. Når det gjelder Gro-Helen var det egentlig ikke mest det med sjamanismen jeg hengte meg så mye oppi- men mer hennes livshistorie og livsreise og alt hun har holdt på med/holder på med totalt sett.. Utfra sine opplevelser som hun forteller om i boka, kan hun godt være en moderne sjaman.. but who knows?? Enten er hun en oppmerksomhetssyk dame med livlig fantasi- eller så er hun det hun sier hun er. Jeg vet ikke.
      Jeg har selv vært i kornsirkler i England to ganger-- sett flere. Det var ikke BBC-reklamecropcircles-- Utrolig spennende og spesielt.:)

      Slett
  3. Det var spennende lesning. Jeg er i utgangspunktet skeptisk, men blir litt tiltrukket likevel. Har jo flere sjamaner i nær familie, og har jo sett hva de kan, så er splittet mellom fornuft og følelser.

    SvarSlett
    Svar
    1. Er du skeptisk til sjamanene i slekta/familie eller Gro-Helen?

      Slett
  4. Har alltid hatt lyst til å lese boka, for har sett på Åndenes makt siden starten. Syns overnaturlige greier er alltid spennende å se på og høre om, men har dessverre aldri opplevd noe av det selv. Typisk:/

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da kan du ha glede av å lese denne boka.:)

      Slett
  5. Flott innlegg! Jeg hiver meg inn blant skeptikerne, selv om jeg til tider synes vitenskapen er noe overvurdert ... Det er da ikke urimelig at det finnes mer mellom himmel og jord enn det vi kan forklare!
    Å at jeg ikke tenkte på skolealternativet - da hadde jeg lest om MAria Montessori! Må være flotteste damen som har levd på denne jord!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Pia. Ja, vitenskapen har jo sine begrensinger, da ikke alt kan eller vil forskes på..
      Så dumt at du ikke husket Montesorria da.. men du fant da en fin løsning lell?

      Slett