torsdag 20. november 2014

De som ikke finnes av Simon Stranger

Jeg leste Barsakh for kort tid tilbake, om Samuel som flyktet med liten båt over Atlanteren fra Vest-Afrika og havnet på Gran Canaria. Han ble reddet i land av norske Emilie. Så ble flyktningene tatt av politiet, og Emilie reiste hjem. I den tredje boka i dette som er en trilogi om Emilie, dukker Samuel opp i Norge. Situasjonen for Samuel og Emilie er annerledes. Han er i dyp nød og trenger hjelp. Hun settes i vanskelige dilemmaer. Igjen har Stranger skrevet en medrivende og hjerteskjærende ungdomsroman om et viktig samfunnsproblem.



Forlagets omtale:
Overalt lever papirløse mennesker, de som ikke finnes. Samuel fra Ghana vet hva det vil si å ofre alt i håp om et nytt og bedre liv i Europa, da han flyktet til Gran Canaria. Den gangen forsøkte norske Emilie å hjelpe. Til slutt ble Samuel likevel funnet og tvangsreturnert. Det siste han fikk av Emilie, var en lapp med adressen hennes. Nå står han utenfor huset hennes i Bærum. Bak seg har han opplevelser ingen i dette landet vet noe om.

Med den tredje og siste boka om Emilie har Simon Stranger skrevet en aktuell, medrivende og politisk ungdomsroman. De to første bøkene i trilogien, Barsakh (2009) ogVerdensredderne (2012) er solgt til oversettelse i en rekke land, deriblant Brasil, Tyskland, Sør-Korea og Japan.     Mer HER

I De som ikke finnes får vi Samuels historie fra han og Emilie skiltes og han måtte returnere til Afrika.  Samuel hadde ikke hjerte til å skuffe foreldrene sine og løy om hvor han var, skaffet seg jobber under håpløse forhold og sendte hjem penger. Ferden gikk videre gjennom Europa, Nederland, så Norge. Farlig, ulovlig, papirløst.
Så fornedrende, så håpløst, så lite muligheter.  Alt dritt han må gjøre for å skaffe seg penger.

Stranger greier å fremstille den uverdige situasjonen som alt for mange papirløse flyktninger lever i på en troverdig og usminket måte. Dette er en ungdomsbok. Hvis jeg hadde lest denne da jeg var 16-17 år tenker jeg den hadde gjort et uutslettelig inntrykk.  Den gjorde sterkt inntrykk på meg nå også, som også Barsakh gjorde. En viktig bok som jeg håper når frem til både unge og eldre.

Visste du at det skjer mange selvmord på transittmottaket på Trandum? Det hører vi lite eller ingenting om. Disse finnes jo ikke.

Flere bloggere har skrevet om boka, bl.a. Elikken, Tine, Så rart.
Presse og Tv-anmeldelser: NRK, Aftenposten  

Her har jeg skrevet om Barsakh

Boka lånte jeg på biblioteket.




Simon Stranger: De som ikke finnes, 174 s
Cappelen Damm 2014


Pssttt: Aktuell for Bokbloggerprisen 2014!

10 kommentarer:

  1. Veldig interessant, Anita. Denne var ny for meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk , ja den er det. Bør lese Barsakh først, selv om det ikke er noe must..

      Slett
  2. Stranger er en bra fyr :) En dag skal jeg lese alt han har skrevet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han vil noe med bøkene sine. Viktig forfatter!

      Slett
  3. Jeg likte også godt denne boken. Fin for ungdom, fin for voksne :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og jeg har linket til din fine omtale.:)

      Slett
  4. Stranger for President! Eller, tja, VisePresident! (Tiller må nesten få førsterang)

    Om ikke denne boken får nok nominasjoner til Bokbloggerprisen, skal jeg personlig rive av alt hår på samtlige bokbloggeres hoder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Er de ikke to forskjellige kategorier da? Er ikke ungdomsbøker i åpen klasse…?
      Riving av hår høres nifst ut, så det må vi unngå for all del.. Jeg har så lite hår, allerede.. men det er stor sjanse for at Stranger hører med på min nominasjonsliste blant de 27 leste norske bøker jeg sålangt har lest i år.. Jeg skal også rekke minst 15 til, før året er omme..;)

      Slett
  5. Har denne liggende i stua, men har ikke lest de to første, men tror jeg prøver meg på den allikevel, tror du det går bra? Eller burde man ha lest de før? Liker virkelig temaet som taes opp, viktig for både voksne og barn- og unge å få med seg hva som skjer i samfunnet. Vi har mørke sider også:) Fint skrevet om boken! Ha en fin kveld!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror det skal gå bar, selv om du vil miste noe av forhistorien. Men bøkene skal kunne leses uavhengig av hverandre.. leser du blogger om Barsakh så vil du jo ha litt info om forhistorien.:) Lykke til! Ha en fin kveld du også.:)

      Slett