fredag 26. desember 2014

Marmor av Toril Brekke

Sto dessverre ikke til forventingene. Marmor en en generasjonsroman i mange ledd, og rommer kanskje alt for mye? Jeg ble nysgjerrig på boka fordi den skal handle om galskap og normalitet og gærne ittaljenera, -tematikk som vanligvis fenger meg.  Jeg har også lest en roman av Brekke før, som jeg likte godt, Bergskatt. Dessverre fenget ikke Marmor meg like godt som Bergskatt.



Forlaget skriver om romanen:

Marmor" handler om galskap og normalitet, om annerledes foreldre og underlige barn. Toril Brekke har skrevet en slektsroman utenom det vanlige.

En eldre kvinne begraves fra Paulus kirke på Grünerløkka. På annen rad sitter barnebarnet Carla og tenker tilbake på hva bestemoren fortalte om livet sitt og generasjonene før. Ikke få barn! sa hun da Carla var tenåring: Vi må stoppe disse gærne italienske genene i slekta!

"Marmor" er en original slektsroman om en annerledes familie. Flere er rikt begavet, likevel strever de med samfunnets uskrevne regler. Vi får glimt av en stamfar fra Italia, vi treffer den avdødes to døtre som fremdeles hater henne intenst, og vi møter Carlas millionærfetter Jam som lever isolert fra omverdenen. Carla selv har nettopp fått vite at hun er gravid. Skal hun våge å få barnet?
Mer HER
Flere anmeldere og noen bloggere har skrevet veldig bra om boka. Mange har nok likt den bedre enn meg. Skjønt, det er ikke egentlig det at jeg ikke likte den, men den fenget meg ikke ordentlig.  Det kan hende at det hadde noe med skrivestilen å gjøre . Den inngir distanse, selv om karakterene blir godt tegnet. Men det er utenpå, vi kommer ikke så mye inn i dem. Og jeg er vel mer glad i dybde, og færre personer å forholde meg til, hvis skrivestilen treffer. Her treffer vi slekta til fortelleren Carla i mange ledd, fra Toro; Gudnys bestefar og Carlas tippoldefar, og nedover til Carla som sitter der i begravelsen til bestemor Gudny og minnes hva hun har opplevd, hørt om slekta og sett. 
Romanen er uten tvil frodig, og kan være tankevekkende om hva som ligger i slekta, hva som føres videre, og om hvilken innvirkning traumer har på omsorgsevne blant annet. 
Jeg likte vel best Gudnys historie, fra da hun var lita jente og ungdomstida. Ellers synes jeg nok det ble veldig mye om mange, og det kan hende Brekke har forsøkt å favne for mye på 400 sider. Det gikk trått etterhvert. I alle for denne leseren.
Bloggere som har skrevet godt om boka:
Takk til forlaget for leseeksemplaret.

Foto: Aschehoug

Toril Brekke: Marmor, 413 s
Aschehoug 2014

9 kommentarer:

  1. Takk for interessant omtale og tips om Bergskatt, den skal jeg lese, jeg må innrømme at jeg ikke har lest noen av Brekke før. Jeg tenker at det ligger kanskje litt i slektsromaners natur at det kan bli overfladiske personskildringer fordi forfatteren har så lyst til å inkludere alle.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk selv og bare hyggelig Gerd. Bergskatt hanlder om gruvearbeiderne på Løkken Verk i Meldal. Jeg jobbet på Løkken et års tid, og da ble historien ekstra nær. Mulig du har rett ang slektsromaners natur at de kan bli overlesset og noe overfladiske..

      Slett
  2. Jeg hadde samme opplevelse som deg. Det ble for mange karakterer og historier på en gang, som om hun prøvde å presse inn flere romaner i én. Jeg savnet et tydeligere plott, noe som kunne engasjere meg og gjøre meg nysgjerrig på fortsettelsen. Istedet slet jeg meg gjennom den, og fullførte av ren stahet. Det er synd, for hun er en god forteller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant… Vi vet jo hvordan det endte med Gudny i alle fall..om enn ikke Carla selv, før til slutt, men det var jo ikke noe jeg var opptatt av da jeg leste.. Stahet er ordet. Selv om jeg har bestemt meg for å bli flinkere til å avslutte bøker hvis de ikke interesserer nok, så leste jeg hele her, fordi jeg håpet at det skulle fenge mer på et tidspunkt, kanskje..

      Slett
  3. Kjekt å lese en så fin omtale av en bok som jeg allerede har bestemt meg for å styre unna. Du forklarer på en herlig måte hvorfor, sånn at det er opp til meg å se om det du ikke liker, er ting jeg ikke liker. Vi er så forskjellige i det vi foretrekker og det vi reagerer på i en bok, og du gjør det lett å velge. Ønsker deg en fin boxing day :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Tine. Så bra at du fikk nok info til å fortsette å holde på valget ditt.:) (hva er the boxing day? ;))

      Slett
  4. Kjente meg veldig igjen i det du skriver. Den kommer ikke på noen liste til Bokbloggerprisen; det er så mange andre bøker jeg har likt mye, mye bedre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, så at du også slet litt med denne .. Og det er mange veldig gode bøker i år, også av de jeg har lest.

      Slett
  5. Leste den tidligere i år og syntes den var litt treg og kjedelig:/ Men håper du koser deg i romjulen selv om boka ikke falt i smak:) Og takk for link:) Ha en fin kveld videre:)

    SvarSlett