mandag 24. august 2015

Kistemakeren av Frode Granhus : He did it again!

Det er alltid gyselig spennende å starte på en ny bok av en yndlingsforfatter. Forventingene er høye etter å ha lest flere knallgode kriminalromaner av Lofotforfatter Frode Granhus.
 I sommerferien var jeg på besøk i Lofoten hos min datter og samboeren, og jeg var så heldig å få et kort møte med Frode Granhus og fikk den rykende ferske boka hans. Den kastet jeg meg over temmelig kjapt, og den var jo nesten umulig å legge fra seg. Godt at vertskapet var på jobb, så jeg kunne vie dagen til lesing. Det er nå 3-4 uker siden jeg leste boka, men jeg husker enda stemningen godt. Kistemakeren skuffet ikke.



Kistemakeren er ei bok det ikke er så lett å skrive om uten å røpe for mye. I korte trekk handler det om  et funn av en gammel videokassett med et uhyggelig innhold. Ei ungjente ble for noen år siden kidnappet og sperret inne i en kiste.  Jenta sliter i dag med store psykiske problemer og få i bygda tror henne på det hun har fortalt. Etterforsker Rino Karlsen er tilbake på Reine som lensmann og får kassetten i sine hender. Og værst av alt , det viser seg at opptaket er helt nytt. Attpåtil dukker det opp en fastfrosset lik i en sprekk i fjellet.

Vi virvles inn i en heseblesende jakt på offer og gjerningsmann, og tråder legges ut her og det. Det er mulige forbindelser til en gammel institusjon for tuberkuløse på ei øy utenfor Reine, kalt Tullingøya. Vi blir kjent med flere familier, tråkker i fjell og fjære, mens tiden begynner å løpe ut for Rino Karlsen, som også stadig tenker på Guro i Bodø som han forlot. Gammelensmannen på Reine blir også en god hjelper for Rino, selv om han er pensjonist, og kristne sekter får også en plass i denne boka.

Styrken til Frode Granhus er blant annet et godt språk. Det er lett skrevet, her er overflødigheter og løst prat skrellet bort. Det var det første som slo meg som veldig befriende. I tillegg er miljøskildringene veldig gode, og han har absolutt ikke brukt opp Lofoten som kulisse. Det er så mye å ta av. Jeg vet han er er redd for å skape klisjeer, men det trenger han ikke å frykte enda, i alle fall. Plottet er smart, og jeg kan som sagt ikke si noe mer uten å ta brodden av spenningen, og de aha-opplevelsene jeg selv fikk. Han makter også å skape god variasjon i bøkene sine. Man kan få assosiasjoner til både Keplers Sandmannen og Jussi Adler-Olsens Kvinnen i buret når det gjelder jenta i kisten, men det er kun en assosiasjon jeg selv gjør meg. Ellers ligner det ikke. Frode Granhus har maktet å skape krimbøker med en spesiell etterforsker og et eget miljø, med sin helt egen særegne Lofotvri. Ekstra kred for at han greier å holde seg til cirka 300 sider.

Frode Granhus har levert nok en fulltreffer. Jeg er temmelig sikker på at han stikker av med Rivertonprisen en dag, kanskje med Kistemakeren? Det ville ikke forundre meg det minste.

Boka leste jeg ut på en dag. Pår tur til Moskenes dagen etter at jeg var ferdig med boka, greide jeg ikke å la være å studere landskapet og spekulere på hvor hva skjedde; her gikk de kanskje, her var hun begravd, her sprang de og lette  og så videre.

 Den undersjøiske Nappstraumtunnelen som har en plass i Kistemakeren.  (eget foto)


Søk pågår.. (eget foto)



Mer om boka på forlagets side HER, hvor du også finner linker til anmeldelser og intervju med Frode Granhus i Dagbladet Magasinet 22.08.15.

Mine tidligere innlegg om bøkene til Granhus:
Djevelanger
Stormen
Malstrømmen

Intervju jeg har gjort med Frode Granhus HER

Andre bloggere:
Min bok- og maleblogg



Frode Granhus hjemme i Leknes. (Foto: Anita Ness)


Frode Granhus: Kistemakeren, 332 s
Schibsted forlag 2015

Kilde: Fått av forfatteren


Kistemakeren kommer i bokhandleren 27. august. Gled deg!

4 kommentarer:

  1. Virker som en spennende bok, dette:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, absolutt Ina.:) Har du lest noe av Granhus?

      Slett
  2. Flott omtale, Anita - det er en forfatter jeg ikke har lest (enda) - utrolig mye man ikke får med seg - selv om man leser hver eneste dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Randi. Du bare må lese Granhus.. han skriver godt og det er gode, spennende bøker, og ikke så voldelige, men mer psykologiske, mellommenneskelige. Malstrømmen, Stormen, Djevelanger, Kistemakeren! Kongebøker fra nord!

      Slett