torsdag 27. august 2015

KORFU (2) Hellas - strendene (The beaches)

I min lille uke på Korfu tok jeg to dager bussen til to strender, cirka 45 minutter unna Korfu by.
Jeg har sett så masse fine bilder av Paleokastritsa, så det var et selvsagt mål for meg. Jeg fikk også anbefalt Glyfada (Glifada) av damen i respesjonen, fordi det var en lang og fin sandstrand der. Mesteparten av dagene badet jeg og lå på "bystranda" i Korfu by, nedenfor Museet for asiatisk kunst, midt imot  Den gamle festningen. Korfu har mange strrender, og hadde jeg hatt mer tid og det ikke hadde vært så varmt, hadde jeg villet besøke Sidari i nord, og Kassiopi og de andre småbyene med strender på østkysten.

Paleokastritsa, en populær strand, et populært sted

Paleokastritsa
Paelokastritsa er et vakkert sted, preget av klipper og grotter.  Ved bussens endestopp kan man gå til to strender, og det er også noen få butikker og spisesteder, snackbarer og kafeer der.

Jeg gikk først innom den minste stranda hvor det var tilrettelagt for en del vannaktiviteter.

Det virket litt roligere her enn på den større stranda, men jeg var kaffetørst, og gikk tilbake dit kafeene var. Der lå det også en kai hvor man kunne booke båtturer til grotter og strender. Jeg hadde jo sett så masse flotte bilder av de grottene, og det hadde jeg lyst til, selv om jeg ikke er særlig glad i å være ute i båt når det blåser. Og det blåste ganske friskt denne dagen.

Vel, etter å ha akkedert med meg selv frem og tilbake, tenkte jeg skitt au! Nå eller aldri. Turen kosta 15 euro, og båten ble fullstappa, og jeg angra flere enn en gang at jeg ble med.

Akkurat her inne i bukta var det ikke noe problem. Vi prøvde å komme inn i den første grotta, men der var det båter på vei ut og når det ble vår tur støtte båten inn i en klippe, men noe fikk vi da sett.

Trangt om saligheten.

Vannet er krystallklart, nydelig.

Det er ikke lenger unna land enn at folk svømmer hit og tar seg en dukkert inne i grotta.

Vel, ute igjen, fort gjort egentlig, så bærer det avgårde ut i mer åpent farvann. Og det merkes etterhvert ganske mye på båten. Skvulp, bølger, nå og da en hylende meg, og jeg ber inni meg til han jeg ikke tro noe særlig på og vurderer å be skipperen hive meg i land ved nærmeste neste strand.

Men jeg holder ut, og belønningen er ei ny grotte med mye fisk.

Folk er helt ville med fotograferingen. Jeg sitter inneklemt, så det er ikke akkurat blinkskuddene jeg får knipset, men mange rygger og hodebunner.

Igjen er vi ute på bøljan den blå, og selv om det ikke ser sånn ut, blåser det faktisk ganske kraftig når vi drar over sundene og rundt klippene.

Nå nærmer vi oss Paradistranda (Paradise Beach) og der hopper de fleste av. Her kommer du deg kun med båt. Skipperen sier han kommer og henter dem igjen klokken 16.00.  Så da får de et par timer å sole seg der. Men ikke jeg, nei, jeg vil tilbake, til fastland med mulighet til å ta bussen Hjem når jeg vil, landkrabbe som jeg nok er.

At Paradistranda er vakker er det ingen tvil om, og det er nok fredelig her, men for meg får det bli en annen gang at jeg strander her.

Nå nærmer vi oss Paleokastritsa igjen, stranda, stedet, og jeg er så lettet, og glad for at jeg atter en gang gjennomførte en ting jeg hadde veldig lyst til, men egentlig ikke tør. Det gikk bra denne gangen også.

Paleokastritsa kan anbefales som utflukt, men vær forberedt på at det er mye folk der.  Jeg hadde ikke kunne tenkt meg å bodd her en uke. Hotellene ligger rundt omkring i vegetasjonen rundt/over klippene. Det er bratt ned hit.

Glifada

På busstasjonen i Korfu by er det oppslag over alle stedene og tidstabeller  bussen går til og fra. Du betaler på bussen. Praktisk. Til Paleokastritsa og Glifada betalte jeg 2, 40 euro hver vei. Bussene har aircondition. Vær ute i god tid på returen, for der blir det kø.

Glifada er en nydelig strand. Her kan du leie solsenger nedenfor tavernaen, men da jeg var der var det fullt. Noen hoteller har også solsenger på området nedenfor. Jeg valgte å gå bort fra det mest befolkede området, og la meg der med boka mi.

Det var også helt nydelig å bade her. Intet grums i vannet, bare sand. Langgrunt var det også.  Det var så godt å ligge her å lese at jeg ble solbrent på ryggen.
Glifada anbefales også for en dagstur. Hvis du vil bo her, kan det bli kjedelig hvis du ikke kun vil ha strand, fred og ro. Det er bratt og svingete vei oppover herfra, og med buss til Korfu by tar det cirka 45 minutter.

Korfu by
I Korfu by finnes det noen små strender og badebrygger. Jeg var mest på badebrygga nedenfor det asiatiske museet. Der var det chill å ligge å lese på ei solseng mens kelnerne vartet meg opp, og deilig musikk sto på i bakgrunnen. Selv om det var fullt her hver dag, så fant jeg alltid ei ledig seng.

De deilige solsengene på kveldstid, før de rydder bort sengene og lager restaurant for kvelden.. Her er badebrygge med trapp ned til vannet og dusj. Bar med drikkemeny og snacks, toast og småretter på dagtid.

Det var flott å ligge her, med det vakre utsynet til den gamle festningen , Paleo Frourio , og båter som gikk forbi.

Nedenfor den gamle festningen, inne på området er det en mariana med en liten strand og et grøntområde. Der kan man også bade. Jeg gjorde det første dagen da jeg var en tur på festningen.  Man må betale for å gå inn på festningen. Her ved marinaen er det også en restaurant/kafe.