mandag 14. mars 2016

Den tomme stolen av Vikram Kolmannskog - fortellinger fra gestaltterapi

Historier fra terapiforløp interesserer meg, og derfor takket jeg ja til forespørsel om å ta imot leseeksemplar fra forfatteren av denne boka.  Jeg har lest litt nå og da, og likt det jeg har lest.


Forfatter Vikram Kolmannskog er gestaltterapeut med egen praksis, samt at han underviser og arbeider som forsker ved Norsk Gestaltinstitutt. Han  er også utdannet jurist med spesialisering i menneskerettigheter og kultur- , samt som samfunnsviter med doktorgrad i rettssosiologi.  En erfaren og velutdannet mann med andre ord.

I denne boka fortelles 8 historier fra terapirommet. Vi møter en utbrent forretningsmann, en bedratt kvinne, en kvinne som har opplevd seksuelt misbruk i barndommen, en mann som har sittet i isolasjon i fengsel, en som sliter med selvbilde fordi han har blitt mobbet, flere transvestitter , et par homofile menn, hvor den ene blir tiltrukket av terapeuten og vise versa.

Innledningvis får vi en innføring i hva gestaltterapi er, litt historikk og utvikling, og etter hver historie får vi en faglig utdyping av hva som skjedde i terapien, samt en mer samfunnsmessig overbygning av tematikken.

Kolmannskog viser hvordan han legger opp terapien, hvilke metoder han bruker, og gjør det på en respektfull og personlig måte. Vi får ikke bare innblikk i pasienter som sliter sine livshistorier, men også Vikram blir personlig overfor oss. Vi blir også litt kjent med ham. Å dele, se seg selv i samspillet med den andre, hva som skjer mellom terapeut-klient er viktig i gestaltterapien og brukes aktivt. Getstaltterapi er også opptatt av det kroppslige, ikke bare det som foregår i hodet, av praten, men hva som foregår i kroppen. Hvordan man puster, for eksempel.

Jeg likte å lese denne boka, og lærte mer om hva gestaltterapi er i praksis. Jeg kjenner folk som har utdannet seg til gestaltterapeut, og kjenner til elementer av den, som blant annet brukes i NLP, som jeg selv blant annet har en tilleggsutdanning i. Jeg har ikke selv gått hos en gestaltterapeut, så jeg vet ikke så veldig mye om denne terapiformen egentlig.

Anbefales for den som vil lære mer om hva gestaltterapi er, eller bare liker å lese om terapiforløp.

Mer om gestaltterapi HER, og om boka HER

Andre bloggere:
Tine, Silje


Vikram Kolmannskog: Den tomme stolen Fortellinger fra Gestallterapi
Flux forlag 2015
Kilde: Anmeldereksemplar

5 kommentarer:

  1. Så kjekt at du har lest og likt. Jeg hadde ikke mye kunnskap om hva en gestaltterapeut gjør, og hvem han kan hjelpe, men boken ga et fint innblikk. Takk for linking :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant- dette var en fin og interessant bok:)

      Slett
  2. Jeg ble nysgjerrig på denne fordi den er annerledes og utenom det vanlige jeg leser, så skal se nærmere på denne:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Spent på hva du synes.:) Forfatteren var forøvrig på NK1 i kveld, på MIgrapolis.:)

      Slett
  3. Hei, noen som kan tenke seg å selge boken til meg? Jeg finner den ikke i noen bokhandel...trenger den raskt.
    Send gjerne sms:46512923

    SvarSlett