fredag 1. juli 2016

Samlesing Bokbloggerprisen 2015- juli: Bienes historie av Maja Lunde

Maja Lunde er nominert til Bokbloggernes kortliste for Bienes historie. Romanen har fått svært mye oppmerksomhet og den er blitt nominert til flere priser og solgt til flere land.  Boka er den siste av seks bøker som samleses før bokbloggerne går til avstemning over Bokbloggerprisens to vinnere i august/september.



Maja Lunde, f. 1975, er forfatter og manusforfatter. Hun har skrevet flere barne- og ungdomsbøker og har jobbet for NRK. Bienes historie er hennes debut som voksenromanforfatter.  Mer om Maja Lunde på wikipedia og hennes egne hjemmeside.

Romanen handler om at biene forsvinner og når biene dør, så vil ikke nødvendig pollinering som er livsviktig for alt liv på jorda skje. Vi følger mennesker i tre tidsepoker på tre steder/land som har en rolle i forhold til biene. Maja Lunde har satt fokus på et kjempeviktig miljøproblem og møtt masse engasjement med denne romanen, - som tar for seg bienes viktige funksjon, bienes liv, og hva vi kan gjøre for dem.




Av en eller annen grunn fikk jeg aldri skrevet et skikkelig blogginnlegg om romanen, som jeg likte veldig godt, men noe skrev jeg i et oppsummeringsinnlegg i desember -15 :

"Jeg likte Bienes historie overraskende godt. Leste den ferdig i natt. Godt stykke arbeid av Maja Lunde. Godt skrudd sammen, engasjerende historier. Den har vært mye diskutert blant bokbloggerne i løpet av høsten, mange har likt den godt, andre ikke så godt. Da ble mine forventninger mer normalisert, og jeg oppdaget at jeg koste meg med boka."


Bienes historie er solgt til storforlag i USA, og før det solgt til 15 andre land.
Boka vant Bokhandelprisen 2015

Bli gjerne med å les sammen med oss bloggere i juli, hvis du ikke har lest Bienes historie enda, og skriv gjerne i kommentarfeltet. Mer om Bienes historie på forlagets side HER

Flere blogginnlegg om Bienes historie finner du på Norske bokbloggere HER

Jeg håper også å komme med bierealterte blogginnlegg utover måneden eller annet som har med Maja Lundes forfatterskap å gjøre .


Maja Lunde. Foto: Aschehoug


Jeg ønsker dere en riktig god sommer og ta vare på biene. La litt av plena gro vilt og viktige blomster blomstre for biene og humlene. Lag gjerne humlekasser, eller lignende.


Humlehotell i Ringve botaniske hage i Trondheim, åpnet juni 2015. Foto: Anita Ness



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar