mandag 26. desember 2016

Damer og øl

Øl er veldig i tiden. Det dukker opp små mikrobryggeri på snart hver en tue. Puber og kafeer har fler ølsorter å by på en noen gang. Hjemmebrygging har blitt in, og det er visst ikke så vanskelig å brygge selv på eget kjøkken. Øl har ofte vært en mannegreie, derfor har tre norske kvinner laget en ølbok myntet på damer. Det har blitt en informativ, lærerik, inspirerende og lekker bok.


Siden jeg fikk boka har jeg selv blitt inspirert til å teste ut flere ølsorter. Jeg har anbrakt en del tid på  Polet, der utvalget har blitt kjempestort. Pale ale, ale, ipa, blonde, apa, Saison, porter, stout, bayer , bokkøl, pils, kolsch, hveteøl, med og uten krydder, urter og bær, i alle varianter, fra mange små og store bryggerier, lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Utvalget er enormt. Den gamle halvliteren blir som lunka vann i sammenligning.

Alt grunnleggende om de forskjellige ølsortene får du lære i boka. Du får historier om kvinner som har startet bryggerier, om kjente kvinners forhold til øl, lynkurs i hjemmebrygging, tips om glass, øltips til gaver, til høytider, oppskrifter til mat med forslag til ølsorter, historikk om øl, om festivaler, og mye mye mer.

Dette er en bok å virkelig kose seg med, å slå opp i igjen og igjen, og bildene er en nytelse i seg selv.

Jeg har testet Blonde, Saison, Ginger beer i forskjellige varianter. Det mørke ølet er jeg ikke like glad i,  jeg heller mer til det lyse, lette.
Bakerst i boka finnes en liste over aktuelle nettadresser samt andre boktips.



En belgisk Leffe, Blonde. Belgia er øllandet fremfor noe i Europa. Forfatterne anbefaler en pilgrimsreise hit, et must hvis man vil lære mer om øl, og er glad i øl.




Rabagaste er en Saison med rabarbrasmak fra Stjørdalsbryggeriet. Måtte testes. det var ganske godt. Miss Saison fra Austmann var heller ikke så værst, det skal passe spesielt godt til asiatisk mat, men det funka til hjemmelaga pizza også.



Dette bildet er ra Venezia i 2013. Jeg fant en lokal kafe der som jeg likte å sitte på. Fant et favorittøl, La Trappe, et godt øl fra Nederland, visstnok en Blonde det også, før jeg visste om alle disse ølsortene.



Nydelig hjemmebrygget ingefærøl som jeg fikk servert av venner av min søster da jeg var i Skorovass i høst. Der ble det en del ølsnakk og jeg fikk veldig lyst til å brygge mitt eget øl. Det skal bli et mål i 2017.


Har du en ølfavoritt?
Ønsker dere en riktig fin romjul!


Inger Lise Uhlen, Hilde Hummelvoll, Ingunn Larsen: Damer og øl, 290 s
VigmostadBjørke 2016
Kilde: Leseeksemplar

10 kommentarer:

  1. Svar
    1. Sant! Tror jeg må ta meg en boks økologisk øl fra Sverige..

      Slett
  2. Artig. Kanskje det finst ein ølsort for meg som (egentleg) ikkje likar øl og?

    SvarSlett
  3. Litt morsomt for nå er det akkurat om boka på radioen. Øl er mye godt drikke, det har jeg funnet ut av. I mitt nærområde er det et par steder som serverer himmelsk øl. Det sier jeg som egentlig bare drikker vin.
    Nå har jeg kommet hjem og få se og skrive noen omtaler og reiseskildringer fra turen min. Ha en fortsatt fin romjul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Oj, så kult! Kanskje du har et øltips til Berit også?
      Spent på dine reiseskildringer.
      Takk, og fortsatt fin romjul til deg.:)

      Slett
  4. Morsom bok, og morsom omtale også - når jeg leser omtalen din, angrer jeg litt på at jeg ikke skaffet meg den boken da tiden var inne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi! Ja dette er virkelig en all right bok å lese seg gjennom , bla opp i, etc..

      Slett
  5. Så spennende! Skulle virkelig ønske jeg likte øl, for det er jo så mye spennende å smake på, men dessverre klarer jeg ikke å bli fortrolig med smaken :( Ønsker deg et godt nytt år med masse god lesning og godt øl :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det. I dag har jeg vært innom polet og kjøpt noen nye smaker for testing.
      Det er så mye å velge i nå, at det kan godt hende du finner noe å like.:)
      Takk, i lige så.:)

      Slett