fredag 31. mars 2017

Dødelige doser med kriminelle noveller av diverse forfattere (KRIM)

Forleden fikk jeg Liv Forlags nye samling med krimnoveller av diverse kjente forfattere og noen mindre kjente. Det er fjerde gangen Liv utgir disse samlingene hvor de gir ukjente forfattere og debutanter mulighet til å få noveller på trykk. Jeg koste meg med novellene i år som tidligere. Her er skummelt, spenning, ekkelt, grøss og gru om hverandre.


Det er vanskelig å plukke ut noen spesielle noveller, og jeg ønsker heller ikke å referere handlingen fra alle 16, da det fort blir kjedelig.
Det jeg kan si er at flere av mine favorittforfattere er representert her, som Jan Mehlum (med den finurligste novellen), Roar Ræstad, Anne B . Ragde, Jørgen Jæger, Jørgen Brekke, Frode Eie Larsen, samt flere andre som jeg setter stor pris på; som Monika Yndestad og Lene Lauritsen Kjølner. Jeg har også fått stiftet bekjentskap med noveller av Marit Reiersgård, Gard Sveen og Geir Tangen, som jeg ikke har lest bøkene til tidligere.
Her er også debutanter og for meg ukjente som Christoffer Lamøy ( med den spesielle og godt snekret novellen Den sanne historien om Agnar Blåfjell) , Rune Kjær, Bjørn Ivar Lund, Lars Martin Håvardstun og Marthe Sanne.

Liv forlag har hvert år som de har utgitt påskekrimnoveller utlyst en krimnovellekonkurranse hvor noen har fått bli med i boka. Er veldig artig konsept, synes jeg. Det må jo være stas å få komme i de samme permer som mange av våre store krimforfattere.

Men nok om det.

Her er det mange bra kriminelle noveller med snerten vri. Flere av dem er ganske ekle og ganske grøssende.  Kun en måtte jeg bla fort gjennom, fordi den besto av ekle scener fra patologen, sånt som jeg hater å lese om. Men ellers koste jeg meg med dem . 

Hvis jeg skal fremheve noen, så rer det Jan Mehlums siste novelle i boka, hvor vi møter Svend Foyn igjen.. Han får seg en Spaniatur på jakt etter løsning på et forsviningsmysterium, et drap som en elsker av den savnedes kone  har blitt siktet for. Dette er en glitrende novelle, med spenning, snert og en finurlig utgang.  
Tematikken er både sjalusi, trekantforhold, hevn, penger med mer. 

Dødelig dose er en samling av små drops som bør leses over flere dager. Jeg leste 2-4 i slengen. Anbefales som lett påskekrim som kan leses litt nå og da.


Mer om Dødelig dose her

Gard Sveen, m.fl: Dødelig dose, 221 s
Liv forlag 2017
Kilde: Leseeksemplar




4 kommentarer:

  1. Sånne bøker er gull verdt innimellom, klarte du ikke spare den til påske? God helg Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er ypperlige når man ikke har så mye lesetid. Det har ikke noe mål å gjemme den til påske. Jeg har så mange nye krimbøker jeg kan lese da, og med bedre tid😃 og d gleder jeg meg til 😈

      Slett
  2. Et veldig ålreit konsept fra Liv forlag, med kjente og ukjent forfattere. Jeg var faktisk i finalen med en novelle til den første utgaven. Nådde ikke opp, men var utrolig gøy å komme såpass langt. Ha en super uke! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Så artig at du kastet deg med, selv om du ikke ble valgt ut. Prøv igjen!
      Jeg har også tenkt på å sende inn noe, men jeg har enda ikke fått skrevet noe i rett tid og sendt inn..
      Ha en flott uke du også.)

      Slett