torsdag 16. mars 2017

Med John Hart på litterært måltid på Alma`s i Trondheim

Mandag 13. mars fikk Trondheim selebert besøk av spenningsforfatteren John Hart fra USA. Han har skrevet fem knallgode kriminalromaner hvor flere har fått store og viktige priser. Hart besøkte tidlig på dagen Moholt folkebibliotek og om kvelden var det duket for Litterært måltid på Alma`s med treretters sørstatsmåltid inspirert av Harts favorittrestauranter, akkompangert av smakfulle ølsorter fra To Tårn. Her kommer noen glimt fra den særdeles trivelige aftenen.


John Hart i samtale med kulturredaktør Ole Jacob Hoel fra Adresseavisen.

Jeg har vært på et par litterære måltider på Alma`s tidligere, og det har alltid vært veldig trivelig. De arrangeres i samarbeid med Litterturhuset i Trondheim. Forfattere som har noe interessant å snakke om, gode intervjuere og Alma`s eminente kjøkken. Det må jo bare bli bra. Denne kvelden var intet unntak. Dog var det mindre folk som møtte opp enn da jeg hørte på Morten Strøksnes snakke om Havboka og Dag Hoel om Cuba. Er engelske samtaler en barrierre? Eller er ikke krim og spenning "fint" nok. Kanskje har ikke Trondhjemske lesere enda oppdaget Hart? Selv leste jeg heller ikke Hart før Syndenes forlatelse kom i fjor, og etter det skaffet jeg meg de fleste bøkene hans. Han skriver utrolig bra.

Hart snakket om at han liker å skrive om det som skjer innen familien, om relasjoner som gir dybde til historien. Han er også nøye med karakterskildringene. 
Han var 40 da han fikk publisert sin første bok, og elsker å være forfatter. Av utdanning er han jurist. Han er ikke så glad i selve skriveprosessen, det er ofte et slit og det er ensomt, men han elsker å reise rundt å snakke om bøkene. Han er en ekstrovert, sa han.

Hart snakket ganske mye om Til Elven i den første sekvensen. Han har brukt av sine oppveksterfaringer i den boka. Men før han og Hoel snakket for oss, fikk vi høre om To Tårns øl og smakebiter derfra.

Til forretten fikk vi en nydelig Saison, Corporal Nelson, som passet til muslingene, og til hovedretten røyka Ørderøl, et typisk Stjørdalsøl, dog i en moderne fasong. Det smakte veldig spesielt. Til desserten var det noe annet, som jeg ikke husker. (Mulig ølet før ble for sterkt?)



Så kom kokken og presenterte rettene. I bakgrunnen står kjøkkensjefen Trond Åm. Hart skriver ikke noe særlig om mat i bøkene sine, men han liker selv å gå ut å spise, så hans favorittmat lå til grunn for valget denne kvelden.



Corporal Nelson  fra To Tårn og blåskjell som jeg ikke er glad i, men i denne sausen var det veldig smakfullt. Jeg spiste nesten alle, og lot Erlend få resten. Erlend og Jeanette, min datter, var på besøk i Trondheim, og jeg synes det var utrolig trivelig at de ønsket å bli med på denne kvelden.


Erlend og Jeanette.



Hovedretten, BBQ fra sørstatene, med deilige dipper, salater, maispure etc. Nydelig. Ørderølet passet faktisk veldig bra til.



Desserten var det beste av alt. Nydelig sjokolademousse med vaniljeis.



Fra signeringen etterpå. Jeg hadde med meg Til Elven som jeg leser for tiden. En  veldig god bok. Jeg mangler kun Løgnenes konge, men den hadde ikke bokhandelen med seg, så den får jeg kjøpe senere.


Sjøla og Hart .



Erlend, min "svigersønn", får også sine to nyinnkjøpte bøker signert. Samt en prat.
John Hart er en veldig hyggelig og omgjengelig person som hilste og småpratet med oss alle rundt langbordet før det hele startet. Veldig koselig.
Jeg må også føye til at det var veldig å hyggelig å hilse på forlaget Font sin representant Silje Iversen Hammersland.




Randi og Tine har også blogget om John Harts besøk i Norge.

Min omtale av Syndenes forlatelse her


8 kommentarer:

  1. Kjempeflott referat Anita - morsomme bilder. Så ut til å være en flott kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi. Ja, det var en koselig kveld.:) Absolutt. Og Hart snakket veldig greit og tydelig, lettforståelig.

      Slett
  2. Fint innlegg! Eg likar ikkje øl, men eg likar John Hart😊
    Nesten litt overraskande at Hart er så hyggeleg og omgjengeleg, sidan bøkene hans er så mørke og melankolske.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Berit.
      Man trenger ikke like øl for å like Hart, heldigvis.;)
      Hehe- de fleste har vel sine mørke sider? Og noen er så heldige å kunne bruke av det i litteraturens tjeneste.. Hadde vært værre om man hadde levd ut sine fantasier? Vet ikke om det fungerer sånn, men en sterk innlevelse og evnen til å hente frem det mørke må man jo ha

      Slett
  3. Så kjekt dere har hatt det, er litt misunnelig på det flotte mag&bok opplegget deres. Synd at det er lite folk som stimler seg rundt Hart, de vet ikke hva de går glipp av :) Takk for linke Anita, og riktig god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er jo utrolig trivelige disse litterære måltidene.:)
      Som Silje Hammersland sa til meg, så ble det i grunn veldig trivelig og intimt når det ikke var stinn brakke denne kvelden, og det er jo sant. Atmosfæren var det ikke noe å si på. Og det virket absolutt ikke glissent selv om ikke det ikke var tettpakket med folk. Almas lokaler er gode slik. Vi var jo et fullt langbord i den store bistroen.

      Riktig god helg til deg også Tine.:)

      Slett
  4. Dette så ut til å være et bra konsept, også attpåtil få en prat med John Hart! Han skriver utrolig bra den mannen. Jeg fulgte streamingen av intervjuet med ham på krimfestivalen, virker som en flott fyr. Han fortalte blant annet at han var inspirert av Pat Conroy, en annen sørstatsforfatter som jeg også liker veldig godt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kjempebra.
      Og enig, artig at det ble tid til å slå av en prat, og at han selv var så omgjengelig.
      Pat Conroy har jeg ikke hørt om. Det var snakk om John Grisham, men jeg fikk ikke helt med meg hva det handlet om.
      Krimfestivalen gikk meg hus forbi i år, pga flyttesjau.

      Slett