fredag 30. juni 2017

Oppsummering juni -17

Siste dagen i juni. 26 grader på verandaen i kveld. Jeg tenkte å lese ferdig Elena Ferrantes Svikne dagar, men har surfet på nettet istedet, sosiale medier, blogg, facebook. Jeg har bestillt meg en ferieuke til Kreta i august etter mye søking og vurdering mellom alternativer. Mange har startet ferien, ikke jeg. Jeg venter til august. Da blir det Lofoten og Kreta.  Jeg har også bestillt meg tur med hurtigruta opp til Stamsund i Lofoten. Inspirert av Tine. Ser virkelig fram til det. Det er utrolig hektisk på jobb for tiden. Sliten. Godt med helg. Lesemåneden juni har vært så som så. Har ikke vært helt i lesemodus, vanskelig å finne den rette boka som matcher, men likevel har jeg lest mye bra, faktisk. Det ser jeg når jeg oppsummerer.


Foto: Anita N

Jeg hadde egentlig tenkt å lage oppsummeringen i morgen, men siden jeg ikke orker å gjøre noe annet nå, kan jeg like så godt gjøre den ferdig. I morgen kan jeg betale regninger, ferie og lese. Da er hodet klarere. Mer opplagt. Her er oppsummeringen fra juni:

Leste bøker:
1. Om våren av Karl Ove Knausgård: Sverige, kjøpt, 188 s
2. Skinnet bedrar av Agnes Lovise Matre: krim, norsk2017, leseeks, 350 s
3. Levende og døde av Han Kang: Sør-Korea, leseeks, 243 s
4. Tåkens hersker av Carlos Ruiz Zafon: Spania, grøsser, leseeks, 231 s
5. Bare gjør det av Robert Eriksson: biografi/selvbiografi, lesesirkel, leseeks, fra-hylla,381 s
6. Myrkongens datter av Karen Dionne: Thriller, USA, leseeks, 316 s
7. Wunderkammer (27 kataloger) av Nils Chr. Moe-Repstad: dikt, kjøpt, fra-hylla, 739 s
8. Velkommen til Amerika av Linda Bostrøm Knausgård: Sverige, leseeks, 93 s
9. Lille linerle av Myriam H. Bjerkli: krim, norsk2017, leseeks, 383 s (omtale kommer)

SUM: 9 bøker

3 krim/thrillere
1 grøss, young adult
1 diktsamling
1 sakprosa/biografi ift med lesesirkel
2 fra-hylla
7 leseeksemplarer/2 kjøpt
3 Norsk 2017

Land besøkt: Sverige (2), Sør-Korea, Spania, USA

Beste krim:
Lille Linerle
Skinnet bedrar er en god nummer 2

Månedens nedtur:
Myrkongens datter

Beste roman (ikke-krim):
Om våren
Velkommen til Amerika er en god nummer to

Mektigste verk:
WUNDERKAMMER!

Litterære arrangment:
Litteraturfestivalen på Lillehammer (30 mai) 1-4 juni

Ingeborg Senneset i samtale med Peder Kjøs på Litteraturhuset i Trondheim 28.juni. - fullt hus, veldig interessant og fin samtale.



Foto: Anita Ness

Film/serie fra bøker:
The Handmaids tale av Margaret Atwood: episode 8-10, HBO Nordic 2017 : Knallbra! Må ses!
Outlander av Diana Gabaldon : episode 10-19, sesong 2, Viaplay : Ser frem til neste sesong. Har bøkene her hvis savnet blir for stort. Flott musikk og filming med vakker natur.

Bøker lest totalt første halvår 2017:
52   (14 norske 2017-bøker,  7 fra-hylla) 

Samlesing Bokbloggerprisen 2016 i juni var Du er så lys av Tore Renberg. Jeg hadde ansvar for samlesingen, se innlegg her


Da gjenstår det å ønske dere alle en fortsatt riktig fin sommer og en god lesemåned! :)

4 kommentarer:

  1. Å, både Lofoten og Kreta er nydelig! Jeg skal ha min utenlandstur i september, Ljubljana, sammen med tre venninner. Ellers blir det Gran Canaria i januar/februar i år også. Kjenner at varmen gjør bra for en giktisk kropp midtvinters!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Jeg skal ha min Canariuke i desember.:) VIktig for helsa å få litt varme og sol i mørketida.

      Slett
  2. Artig. Interessant.
    Her er ei bok eg har lest og likt (Matre), to bøker som eg kanskje kjem til å lesa (Bjerkli og Dionne), ei bok eg er småskeptisk til fordi eg elskar dei andre bøkene hans (Zafon), ei bok eg vart nysgjerrig på (eksfru Knausgård), ei som truleg ikkje passar meg (Han Kang), ei som eg har lest omtale og handlingsreferat av og som eg difor ikkje treng å lesa ;-) (Eriksson), ei som eg ikkje vil lesa av prinsipp (Knausgård) og ei som er fullstendig utanfor mi verd (Moe-Repstad).

    God sommar! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja. Hehe.. Artig kommentar fra deg også.:) Fint at du kan sortere ut fra det jeg skriver om bøkene. Da er jo en hensikt oppnådd. Zafon kan muligens bli for lett for deg, hvis du ikke tenker på den som en ungdomsbok/ung voksen-bok, og tar det for det det er.

      Takk og God sommer til deg også Berit.:)

      Slett