lørdag 1. juli 2017

Du er så lys av Tore Renberg. Kortlistet til Bokbloggerprisen 2016. Dette mener bokbloggere om romanen:

Samlesingen av Tore Renbergs Du er så lys er over. Jeg håper riktig mange har lest den fine, spennende og gode boka. Her følger et knippe av bokbloggeres meninger om romanen.  I september faller dommen: Vinner Tore Renberg Bokbloggerprisen for årets roman?



Foto: Oktober forlag/ Tommy Ellingsen


Kleppanrova skriver:
"Renberg har komponert denne boka veldig spesielt. Han starter opp og vi blir dradd inn i storryen. Han forteller alltid i sine bøker veldig nøye om folkene som er med i historiene, men når han begynner å beskrive hele slekta blir dette et dødpunkt i romanen, litt kjedelig. Jeg vil så gjerne vite mer om Steinar og sitter på pinebenken litt lenge, synes jeg en liten stund før det braker løs .....

Boka sin andre del, er veldig oppklarende og er til å gråte over. Den er i dagbokstil og Steinar sin historie  blir fortalt.  3 del er nå og man ser tilbake og fremover.

Handlingen sier så mye om hvor lite som skal til av litt godhet og det å bli sett. Uten å røpe hva som skjedde blir dette en annen slutt en det man trodde. Hvor mye løgn og spinn kan man klare, skriver Steinar?

Reflekter og flott roman!

En veldig bra bok! "


BokbloggBerit gir romanen terningkast 6 og mener:
"Boka kom ut i dag, men lydboka har alt vore tilgjengeleg nokre dagar. Ho er skriven på nynorsk, men det at forfattaren har endra skriftspråk er knapt merkbart når ein lyttar til bøkene. Renberg les bøkene sine sjølv, på ein storarta måte og på si eiga dialekt - ei dialekt som ligg nærare opp til nynorsken enn bokmålet. Så valet av nynorsk burde vera heilt naturleg. Renberg sjølv seier til bok365.no at det har vore befriande å skriva nynorsk. Ei slik melding gledar ein nynorskbrukar.

Du er så lys kjem heilt sikkert til å bli nominert av meg i samband med Bokbloggerprisen 2016. Eg er ikkje enig med Brynjulf Jung Tjønn i VG som meiner at boka er ujamn. Etter mi meining er avslutninga "riktig" og logisk - og ikkje minst; til ettertanke."

Beathes bokhjerte hadde en stor leseopplevelse:
"Dette var en roman som gjorde veldig inntrykk på meg og som jeg føler vokser på meg ennå.Det er definitivt en sterk og gripende roman, og så absolutt til ettertanke.
Det var et godt driv gjennom hele romanen og jeg følte på karakterenes bekymring underveis. Det er mye hverdagsliv som blir beskrevet her, og til tider var det litt småmorsomt, dette var en fin balanse til det ubehagelige som lå og ulmet gjennom hele romanen. De som ikke har lest denne ennå «bør» gjøre det med tanke på bokbloggerprisen og for meg personlig ble dette en av de beste bøkene jeg har lest i år. "

Åslaug bak bloggen Min bok- og maleblogg er en trofast Renbergleser:
"Jeg har likt Renberg fra første roman, og har lest de fleste. Dette er en frittstående roman, visstnok bygd på opplevelser og ekte personer. Renberg skriver alltid med innlevelse og empati for mennesken i romanene sine, og dette er så absolutt ikke noe unntak. En gripende roman, som holder leseren i ånde fra første side. Spennende som en kriminalroman. "

Tulleruska ble berørt, men slet litt med historien. Alle kan ikke like en bok like godt:
"Jeg ble berørt av historien. Det gjorde vondt når det kom til Finn og Steinar (og hans familie). Men det føltes litt som om det var en vegg mellom meg og historien hele tiden. Det er slitsom følelse å ha."

Bentebing har bare lest bildebøker av Renberg før. Du er så lys gjorde inntrykk:
"Dette er en roman som gjør inntrykk. Først og fremst fordi Renberg legger ut spor og advarsler gjennom halve romanen, slik som på side 13:
«Det er ikke så enkelt å få auge på sitt eige liv, sjølv om du er den einaste som lever det» og når uroen brer seg «Vi har ikkje tilgang til det som står like framfor oss» (s.19)
For det ligger en katastrofe og venter og spenningen stiger. Fortelleren vet hva som har skjedd og vi som lesere får del i uroen som Jørgen fører oss inn i. Denne romanen er som en krim, men etter side 200 snur romanen og jeg som leser vet nesten ikke hva jeg skal tro: det er en slags forklaring på hva det er med Steinar, men er det samtidig et forsøk på beskrivelse av et veldig mørkt sinn? .. Språket er nydelig, rett fram og elegant. Vakker nynorsk som går over til bokmål i del to, det er kanskje et grep for å skille historiene fra hverandre, men var det egentlig nødvendig? Portrettene Renberg tegner av storfamilien er kjærlige og fornøyelige, selv de som bare omtales veldig kort trer tydelig fram og det er godt gjort. Renberg kan tydeligvis mer enn å lage fine bildebøker…"
Jeg vet at mange andre bokbloggere har lest, likt og blogget om boka. Noen linker finner dere i innleggene til de bloggene det er linket til over. Dere andre; det er fortsatt lov å legge inn link i samlesingsinnlegget her.
Andre innlegg om Renberg i junis samlesing:
Det er fortsatt lov å lese Du er så lys selv om den offisielle samlesingen er over.
 I juli leses: To søstre av Åsne Seierstad som er nominert i Åpen klasse. Silje med bloggen Så rart har ansvaret for samlesingen av To søstre.



Ha en riktig god lesesommer!




4 kommentarer:

  1. Flott oppsummering av denne nominasjonen Anita! Jeg har falt litt ut av både samlesing og Bokbloggerprisen etter at flere bøker jeg ikke likte ble nominert i fjor. Denne er en av dem, etter å ha likt flere av Renbergs bøker, fant denne ikke veien inn til meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var jo synd Tine, men det kan jo skje når det er så mange som stemmer.
      Håper du er mer med til høsten i lesingen av nye bøker.:)

      Slett
  2. http://bjornebok.bloggnorge.com/2016/11/06/tore-renberg-du-er-sa-lys/

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Bjørn. Jeg legger den inn i samlesingsinnlegget.:)

      Slett