mandag 1. januar 2018

Oppsummering av leseåret 2017, noen få mål for 2018 + litt til

Nå et det dagen for å lage en oppsummering av året 2017 på bloggen. Lest liv, reist liv, levd liv, litterært liv, bloggende liv. Jeg ser at min årsoppsummering fra 2016 var grundig og omfangsrik, og det blir ikke denne på samme måte. Jeg strever litt med å finne bildene mine nå, de er lagt på en ekstern harddisk. Jeg trodde jeg ryddet plass til nye bilder på min Macbook, men der er det enda fullt og hvorfor vet jeg ikke. Så jeg får ikke lagt inn bildene mine fra det siste halve året og redigert dem uten at det blir for mye arbeid. Her har jeg et stort forbedringspotensiale for det nye året.  Bruke tid på å få til et bildelagring- og sorteringssystem som fungerer bra for meg.  (har du et bra tips? ) Det har jeg ikke nå. Jeg må ha noe som er raskt, funksjonelt og effektivt, ellers gidder jeg ikke bruke det og så blir det som nå. Tungvint og rotete. Nåvel, men lest har jeg. Om ikke fullt så mye som i 2016, men fortsatt ganske mye.  I 2016 leste jeg 121 bøker, i 2017 106 bøker.


En av de beste krimromanene i 2017. Kanskje den beste norske? 



Tallenes tale:
Totalt lest 106 bøker som fordeler seg slik:
Krim: 35
Andre romaner: 36
Lyrikksamlinger: 13
Novellesamlinger: 3
Biografier: 8
Annen sakprosa: 11

av disse er det totalt lest 59 norske av året. 28 som kan nomineres i Åpen klasse til Bokbloggerprisen og 31 romaner. 
Det er faktisk 3 flere norske av året enn i 2016. Og jeg som hadde planer om å lese mindre nye norske, ikke flere.

I forhold til andre lesemål, så har jeg kun lest 1 stk 1001-bok (Margaret Atwoods Tjenerinnens beretning) . 
Jeg har lest 9 frahylla, mot 13 i 2016. Her kan jeg altså fortsatt bli meget bedre. 




Dramaet om Vigdis, Helga og virkelighetslitteraturen fortsatte også i 2017. 






Biografier
Jeg har deltatt i alle de seks rundene i Moshonistas biografilesesirkel og det skal jeg fortsett med i 2018. Jeg har forøvrig lest 8 biografier i 2018 (de som defineres som biografi, ikke selvbiografiske eller biografiske romaner)
Den beste biografien jeg leste i 2017 var Hannes Råstams Tilfellet Thomas Quick. Det er like mye en true crime, som en ren biografi, da den tar for seg saken fra alle sider. 

Av norske sakprosa- og biografier synes jeg Alfred Fidjestøls historie om apen Julius gjorde mest inntrykk.





Krim
Det ble utgitt mye bra norsk krim i 2017.
Torkil Damhaugs Glasshjerte er nevnt, men også Jørgen Brekke - med Avgrunnsblikk  og Frode Granhus med Forliset, som dessverre døde plutselig i høst, leverte gode krimromaner. Det gjorde også krimdebutantene Agnes Matre og Myriam Bjerkli med henholdsvis Skinnet bedrar og Lille Linerle. Det lover godt for tilveksten av gode norske krimforfattere.

Av utenlandsk krim har jeg fortsatt å lese danske A.J. Kazinski dette året. Jeg har lest de tre andre av de fire de har skrevet. Søvnen og døden leste jeg ferdig i går og den var også kjempebra, selv om jeg føler at jeg leste noe av det samme i Den gjenfødte morderen.  Men bare noe, historiene er ganske forskjellige selv om de begge tar for seg sjelens udødelighet og er innom nær-døden-opplevelser og reinkarnasjon. Jeg har kun lest en bok av John Hart i 2017, og resten skal jeg lese i 2018. Årets overraskelse når det gjelder utenlandsk krim er helt klart Peter Mays bøker Svarthuset og Lewismannen. De rager i en klasse for seg selv.  Årets beste helt klart!
Bernard Minier leverte også en knakende velskrevet og spennende krim; Hvis helvete var av is.




Norske romaner, lyrikk og sakprosa
Jeg har ikke rukket å lese alle de romanene jeg ønsket i år. Det kom noen som skudd her på tampen, men jeg fikk dem ikke i hus i tide, så derfor.. 
Jeg skulle ha lest Niels Fredrik Dahls Mor om natten, Sveens Fem stjerner, Faldbakkens The Hills,  Steens Badehuset, m.fl. Men man rekker ikke alt. Ikke rakk jeg James Franco som spytter heller..  Eller Ørstaviks nye. Hvis ingen av disse kommer på langlista får jeg lese dem senere. 

Likevel har jeg lest mye, og det beste av det er:
* Begynnelser av Carl Frode Tiller
* Tante Ulrikkes vei av Zeshan Shakar
* Leo av Bror Hagemann
* Dette livet eller det neste av Demian Vitanza
* Himmelske tilstander av Tove Nilssen


* Tung tids tale av Olaug Nilssen

Det er mye annet bra også, som Berge av Kjærstad, Blå av Maja Lunde feks. 

Noveller: 
* Jeg vet hva du driver med av Jakob Arvola

Dikt:
* Stein Torleif Bjella: Jordsjukantologien
* Cecilie Løveid: Vandreutstillinger , og de andre nevnt her

Sakprosa:
* Nesten menneske av Alfred Fidjestøl
* Verda er ein skandale av Agnes Ravatn
* Anorektisk av Ingeborg Senneseth




Denne er jeg i gang med og den lover godt. Elsker å lese slike reisebøker. Erika Flatland er en steintøff dame og skrive kan hun også. 


(det forundrer meg at jeg ikke har flere gode sakprosabøker her, men det er nok mest biografier blant de jeg har lest, samt en kokebok, veganske burgere av Jane H. Johansen, som jeg har hatt mye glede av, og noe annet)


Utenlandske bøker
Bortsett fra krimmen og biografiene jeg har lest og omtalt, så har jeg lest noen (ikke-krim) romaner også. Den beste er nok gode gamle Atwood sin Tjenerinnenes beretning.
Det var ekstra artig at TV-serien også kom i 2017, og den er knallgod!

Varm melk av Deborah Levy var også en bok jeg hadde glede av å lese, men ellers var det så som så.. Bortsett fra Linda Bostrøms Velkommen til Amerika, da. Den var sterk.

Linker til omtaler finner du ved å søke i søkefeltet oppe til venstre eller på oversikten her



Konserter ble det også noen av: Deep Purple, Robbie Williams, Susanne Sundfør, Kari Rueslåtten

Andre begivenheter , reiser og ting verdt å oppsummere i 2017:
* Lillehammer litteraturfestival mai/juni 
* Frivillig hjelper i Litteraturhuset i Trondheim begge sesongene. Jeg hjalp til på ca 9-10 arrangementer og var tilstede på flere enn dem også. Høydepunkt: Carl Frode Tiller, Olaug Nilssen.
* Har deltatt på flere forlagsmøter; Cappelen Damm, Aschehoug, Gyldendal, Juritzen og Vega, Kagge. Håper ikke jeg har glemt noen...
* Den årlige litterære hagefesten i Adrianstua i august
* Ferie på Gran Canaria januar og desember, samt en uke på La Gomera/Tenerife i desember.
* Ferie i Bodø og Lofoten, samt Kreta i august og ble bestemor for første gang! Stort, stort, stort! Lille Jakob er så ønsket og velkommen.:) Var også en tur oppover senere i høst. 
* TV-serier: The Handmaids tale, Alias Grace, Mindhunter, Outlander, samt noe norsk krim som Grenseland og Monster.


Min gode venn Ollie, her utenfor Svolvær i høst.


Mål/ønsker/planer for 2018:
* Lese mer fra hylla, minst to pr mnd, eller en av de veldig tykke (Max, Micha og Tetoffensiven, VangGogh-skrive livet, Stillitsen, Morgen ved midnatt/Skagen, Det syvende barnet)
* Fordype meg i litteratur om og fra Russland og nabolandene (Fatland, Aleksijevitsja, Politkovskaja, Dostosjevskij m.m.) 
* Lese mer klassisk litteratur - 1 pr mnd?
* Lese mindre norsk 2018
* Skrive andre ting enn blogg


Med dette ønsker jeg dere alle takk for det gamle året og lykke til med det nye:) 

Peace & Love!






Plaza Americanas, San Sebastian , La Gomera desember, like ved der jeg bodde (foto: Anita Ness)



Mirador Abrante, La Gomera, Teide i bakgrunnen (foto: Anita Ness)



På tur til Alto Garajomay og rundt, La Gomera (foto: Anita Ness)




Gå, gikk, har gått... Los Cristianos, Tenerife (foto: Anita Ness)

25 kommentarer:

  1. Hei igjen Anita, kjekt å se året ditt rulle forbi :) Har fremdeles ikke kommet helt over at du har nytt to uker med sol og ferie, mens jeg har hutret her på berget :) Jeg digger bildet av Ollie i Svolvær, skulle gjerne vært i Vågan Kommune og sittet der han sitter :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei Tine.:) På gjensyn!
      Takk skal du ha, Gleder meg til å ta en runde rundt på bloggene jeg også nå, det jeg rekker. Må jo få med meg Broen som starter opp igjen i kveld.
      To ukers ferie i lys og varme i desember er absolutt å anbefale!
      Du kommer deg nok nordover en tur igjen senere... apropos Svolvær:)

      Slett
  2. Fin oppsummering. Imponert over mengden norsklesing, på tross av at du sier du vil lese mindre. Jeg har bare lest en av dine favoritter i romanklassen (Nilsen), men så har det blitt lite norske romaner på meg i år. Det har imidlertid blitt ganske mange i åpen klasse. Jeg er ikke helt klar til å nominere enda, må grunne litt på rangeringen, men jeg tror ikke jeg skal gjøre som de siste årene og sprenglese siste uka. Akkurat nå har jeg mest lyst til å lese andre ting.

    Fine mål for 2018, gleder meg til å følge med videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Elisabeth:)
      Har det ikke helt klart enda jeg heller ang nominering, verken rangering eller hvor mange jeg vil nominere. Noen er klare, men ikke rekkefølgen.
      Gleder meg også til å følge deg videre og håper vi ses igjen i 2018:)

      Slett
  3. Fin oppsummering av leseåret, fine bilete og edruelege lesemål. Fekk her (nok) ein påminning om at eg bør lesa Grensen - eg likar reiseskildringar sjølv om eg ikkje er så glad i å reisa. Juliusboka derimot - har eg ikkje noko ynskje om å lesa. Heller ikkje norske diktsamlingar eller samtidsromanar. Dei kjem eg som regel ikkje overeins med. Har Berge liggjande på vent, men har førebels ikkje lyst til å lesa (høyra) den heller.
    Er enig i at Glasshjerte og Svarthuset er gode bøker. Eg vurderer Glasshjerte som nummer tre av norsk krim i 2017. Tørst (Nesbø) som nummer ein og Ulvefellen (Nore) på andre plass.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Berit.:)
      Grensen er skikkelig bra, så langt. I lesende stund er hun i Nord-Korea. Det er ubegripelig, fælt , fascinerende og latterlig. Tror ikke jeg kan tenke meg å dra dit.
      Tørst og Ulvefellen har jeg ikke lest. Det er noe med krigsromaner jeg er litt lei av. Skjønt det er vel en slags spionthriller også , den av Nore..?? Hørt mye bra om den altså, så kanskje en dag. Tørst har jeg liggende her faktisk.. Men siden jeg ikke har lest en eneste Harry Hole-bok enda, så har den blitt liggende, men jeg skal lese den en dag også.. Prøve. Har prøvd på et par Hole-bøker før, men det stoppet opp.

      Slett
  4. Utrolig hvor innholdsrikt referat du har gitt oss. Nå sitter jeg med listene mine over norske bøker og vurderer rekkefølge til BBP. Blir spennende å se hvor dette ender. Det er noen bøker jeg burde ha lest, blant anna Berge. Har istedet brukt masse tid på Netflix-serier i det siste, blir litt hekta, så det går utover lesinga.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, selv om jeg synes dette ble mye enklere enn det jeg laget i fjor.
      Enig at det blir spennende med BBP i år. Det er ikke så mye som peker seg ut som klare favoritter.. og så er det en del nye bokbloggere med etterhvert som jeg ikke kjenner så godt. Altså, de leser muligens mye annerledes enn det jeg gjør, vi "gamle" gjør..ifølge det jeg ser på fb-siden til bokbloggerne.

      Slett
  5. Likte det siste målet ditt. Altså, ikke at jeg IKKE vil du skal blogge, jeg digger bloggingen din, men så GØY å prioritere annen skriving. Livet leves så fort, av og til må man bare sette av tid til slike selvsagte, selvvalgte ting.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant. Har hatt det som mål i flere år, men jeg greier liksom ikke å prioritere det helt. Det er så lett å ty til den uforpliktende blogginga og lesinga.. Her må det mer selvdisiplin til.:)

      Slett
  6. Du verden for ei aktiv dame :-)
    Jeg har hatt total datakollaps, men nå er den iorden, så da kommer min oppsummering snart....
    Godt nytt bokår, Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, synes du det? Er vel kanskje det..
      Godt at dataen din er fiksa, Bjørn. Ser frem til å følge deg også i det nye året. Takk og i lige så.:)

      Slett
  7. Den der energien din skulle jeg gjerne hatt en dose av! Kjenner jeg blir motivert bare av innlegget (og lukker øynene for mine manglende måloppnåelser for 2017). 2018 kan kun bli bedre :D Jeg har satt Atwood-begrensning(!) på meg selv i år også, for ikke å gå tom i hyllene.. Handmaid's Tale var fantastisk også i filmformatet, det samme var også Alias Grace. Førr ei dame! Atwood altså :)
    Jeg har Grensen på vent, lest svært lite norsk i fjor som kan nomineres, Ulvefellen var god (men ikke så god som hans En Norsk Spion), biografier har jeg falt helt utenom, og gått rundt og følt at jeg MÅ lese. Ikke bra. Det må være lysten som styrer. Kjenner jeg har godt av å lese andres lesemål - det frister til å sette dem selv! Ha et godt nytt år Anita, og skriv gjerne flere reisebrev også. Turer og bøker hånd i hånd, akkurat som jeg liker det :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har savnet deg i blogglandia, Marianne. Håper du ser deg tjent med å komme mer og mer tilbake i 2018.
      Jeg er også så heldig å ha mye Atwood tilgode. Har en murstein, Den blinde mordersken? - og en av de nyere i hylla, på vent.

      Grensen er veldig bra altså. Ferdig med Nordishavet og Nord-Korea nå- og startet på Kina. Sære kulturer og fornøyelig lesing.
      Viktig at lysten styrer lesingen, håper du får den opp. Godt at du blir inspirert av oss andre, bare det varer til handling.;)

      Reisebrev skal bli bare jeg får fikset det med bildene og nomineringen er ferdig. Ellers må jeg bare legge inn bilder uredigert og tenke skitt au.. som jeg innimellom gjør med enkeltbilder..

      Ønsker deg riktig godt nytt år. :)

      Slett
  8. Godt nytt år, Anita!Fin oppsummering. Så herlig med to uker i varmere strøk i desember! :-)

    Selv havnet jeg på 67 norske bøker anno 2017 og derfor ble det ikke til at det blir lest mer norske denne uken for jeg hadde flere enn 7 i hver katagori som jeg kunne tenke meg å nominere og da hadde valget kanskje blitt enda verre om jeg hadde flere å velge i, men det er flere bøker jeg kunne tenke meg å lese av de norske fra i fjor likevel. Men jeg regner ikke med at alle jeg har nominert kommer på listene så det dukker nok opp bøker som jeg ennå ikke har lest likevel tenker jeg.

    Har bestemt meg for at jeg ikke skal ha noen planer for leseåret 2018 i det hele tatt og bare ta ting som det kommer.

    Du har vært med på mye kjekt i året som har gått ser jeg og det er alltid kjekt å lese innleggene dine selv om jeg ikke er like flink til å kommentere for tiden, der har jeg mye å gå på.

    Ser frem til å følge deg videre i 2018 også, Anita :-)

    Trodde jeg skulle få bedre lesetid nå som jeg boikotter Tour de ski dette året men tiden blir ikke brukt på lesing likevel, men nå er det snart to favoritter på tv2, to trøndere med Petter Northug og Johannes Høsflot Klæbo i "Stjernemøte"- Ha en fin kveld :-)

    SvarSlett
  9. Takk for det Beathe.:) 67 norske bøker er da veldig mye... Og du leser jo generelt mye. Får håper vi får nominert en diktsamling eller to på langliste og kort dette året- og at det kommer en del nye fine i 2018.
    Jeg fikk ikke til å kommentere inne hos deg, det er noe tull med innloggingen for å kunne kommentere på wp-blogger her på nyåret. Håper jeg finner ut av det. Sånt har jeg lite tålamod med altså.
    Sikkert like greit å ikke ha noe mål for året. Man leser nå det man leser..:)
    Ser frem til å følge deg videre også og et riktig godt nytt år til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Slet en periode med å kommentere på blogger jeg også og da løste det seg ved å logge seg på google, men jeg forstår at den også slo seg vrang nå på nyåret for deg, håper det ordner seg.

      Jeg har faktisk nominert hele 3 diktsamlinger men hele 6 av dem jeg leste i fjor var verdig å nomineres men jeg følte jeg kunne ikke bare nominere diktsamlinger heller. Det blir spennende å se hvilke av dem som eventuelt kommer på listen.

      Slett
    2. Ja, det var merkelig det der, siden den funket som vanlig igjen nå i kveld..
      Jeg har fire aktuelle diktsamlinger som kan nomineres, og hvis Teie sin overbeviser så er den også med blant de aktuelle. Som du sier er det ikke sikkert jeg vil nominere alle selv om jeg likte dem, så det vil bli en finvurdering kommende lørdag før jeg sender inn stemmene mine.
      Tenker i alle fall at Bjella og Løveid ligger godt an, og så må jeg lese fort gjennom Berget sin en gang til. Wexelsens var også god. Men de som sitter best igjen i meg i ettertid er nok Bjella og Løveid sine.
      Jeg vurderer også en novellesamling, og hvis reiseskildringen Grensen (Fatland) fortsetter å være like bra så skal den få stemmer av meg i Åpen klasse.

      Slett
  10. Godt nytt år!
    Du har virkelig fått lest i 2017. Der er bøker jeg har lest og bøker jeg ikke har lest. Den største forskjellen er mengden norske bøker du har fått med deg. Der var jeg ikke flink i fjor, men jeg fant da nok til å sende avgårde en liten nominering :-)

    Jeg har tenkt å være med på Moshonistas biografisirkel dette året, mest fordi jeg ikke leser biografier og tror at jeg egentlig ville hatt glede av det :-)

    Reisene dine ser alltid hyggelige ut, jeg skulle gjerne vært flere steder du har vært. Heldigvis reiser vi til Gran Canaria på tirsdag, så da får jeg en liten ferie.
    Vi snakkes i 2018!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk i lige så Astrid Terese.:)
      Jeg blir stadig vekk fristet av å lese nyheter, da særlig de norske, så det blir fort mer enn jeg hadde tenkt.
      Det er artig at du vil bli med i biografilesesirkelen. Kan gjerne bli flere der:)
      Gled deg til Gran Canaria. Det gjør særlig godt på denne årstiden:)

      Slett
  11. Heisann og godt nyttår! Uten at jeg har satt noen konkrete mål, har jeg bestandig litt behov for å lese bøker som allerede har stått ei god stund i hyllene. Det er jo liksom en grunn til at vi en gang i tida fikk dem i hus- vi var jo nysgjerrige og hadde jo lyst til å lese dem! Jeg heier på alle som leser noe annet enn nykommerne, og gleder meg til å lese innlegg om andre ting enn bøker hvis du skulle finne på å legge ut tekstene dine ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har helt rett i at vi skaffet oss disse hyllebøkene en gang for å lese dem. men så hoper det seg bare opp med stadig nye som frister mer der og da--sant?
      Hvorvidt jeg legger ut "noe annet" får tiden vise, jeg må først ha ting nogelunde fullført for min egen del.:)

      Slett
  12. Må ha gått i kommenteringskryss for jeg har da lest dette innlegget før, var her egentlig bare for å lese om Grensen. Sånn går det når man leser på mange ulike devicer. Trenger vel ikke nevne at jeg her imponert over aktivitetesnivået, blir helt matt av all denne reisinga (gjelder dere alle), tror jeg totalt mangler lopper i blodet, hodet mitt er for travelt som det er -).
    .. og norskelesinga, skulle selv gjerne lest flere, vet det er mye jeg ville ha likt bedre enn de jeg allerde har lest, men det, som du skriver, ikke tid, trøster meg med at det er mye verre for dere som har lest 50-60+. Har lest 28 og rangeringa var vanskelig nok.

    Noterer meg Peter May. Har lest noen bøker av han tidligere, som var helt ok, men ikke storveis, men ser at mange elsker denne nye serien. Ligger garantert på storytel. Det første jeg gjorde da jeg åpnet for lystlesing (etter nomineringa var sendt igår) var å kaste meg over svensken, the heart wants what it wants..

    Igjen, godt nyttår til deg.
    Og yay til Astrid Terese i biosirkelen. Lenge siden vi har hatt rekruttering -))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, sånn kan det gå.:) Bare hyggelig med gjenbesøk.
      Driver allerede og planlegger nye reiser, har en skisse i hodet over hva ferien skal brukes til i 2018. Skal bestille tur til Spania/Barcelona i sommerferien, muligens bestille fly i dag. Kombo med La Gomera eller Santiagos pilgrimsvandring, får se hva som kommer best ut.

      Skulle absolutt ha lest NF Dahl, Sundes Penelope er syk, Marit Tusviks I Hans armar, Sveens Fem stjerner og sikkert noen til; James Franco . Men sånn er det. De førstnevnte har jeg ikke, og Sveens kom mens jeg var borte i romjula. James Franco og Sånn jente/Flatabø har jeg hatt en stund, men jeg er ikke ajour med alt jeg fikk inn i hus i 2017, selv om jeg leser mye. Så ka ska man gjør?
      Det vanskeligste med rangeringa var de som skulle få de siste stemmene. De på toppen var ganske greie, i alle fall de jeg var sikker på jeg skulle ha med, men på de siste plassene hadde jeg så mange å velge i at det nesten ble hipp som happ, og både strategi og diverse måtte telle.
      Da jeg gikk gjennom alle aktuelle bøker i går, innlegg og terningkast (som kun er et øyeblikksbilde og ikke trenger å stemme når det har gått noen måneder) ble jeg litt overrasket over at jeg kun har gitt to seksere til norske bøker 2017: Den ene til en vegansk kokebok/kjøttfrie burgere og den andre til vår egen fremste Tiller.
      Deretter 23 femmere , 16 firere og 2 treere.
      En firer kunne like så godt havnet i femmerskiktet nå i ettertid, og flere femmere havnet ned på firere. Det skal noe ti for å få en sekser av meg. At "Grensen" ikke får det, er fordi de lange historieleksjonene ble for drøye- men det betyr ikke at boka som sådan var den som kom best ut i Åpen klasse-nominasjonene mine. Jeg må ikke holde det hemmelig.
      Så det terningkast er forgjengelig.. og ikke helt pålitelig som barometer, men jeg lurer på om bøkene var bedre i 2016, eller så har jeg blitt strengere, mer kritisk i løpet av 2017?

      Peter Mays Lewistrilogi finner du sikkert på Storytel, svenskene har hatt ham lenge på svensk, og så har de vel Engelske bøker det.

      Takk i lige så. Her herjer Cora utenfor, men jeg bor litt skjermet så det går fint. Skal gå på taket og se utover fjorden snart. Tipper det er mye mye værre ute på Frøya og Fosen. Når tom Dagbla og VG rapporterer fra Hitra så vurderes nok været der som interessant. ;) Men de skulle dratt ut til Frøya når de først er der i havgapet..tenker nu jeg.

      Artig med Astrid Terese i biosirkel. Spent på kategoriene. Jeg har fortsatt Putin og en del kunstnere (rockere, malere, forfattere) i hylla.;)

      Slett
    2. Rar setning: "men det betyr ikke at boka som sådan var den som kom best ut i Åpen klasse-nominasjonene mine."
      Mener at det betyr ikke at boka som sådan IKKE var den som best ut... Den kom best ut!

      Slett