fredag 4. mai 2018

Gratis og uforpliktende verdivurdering av Marit Eikemo - en utrolig godt skrevet roman!

Jeg fikk virkelig sans for Marit Eikemo etter å ha lest "Alt inkludert", og var derfor spent på hennes nye roman. Boka speiler samtiden, tatt på kornet og munner ut et realt kammerspill. Jess, jeg ble solgt denne gangen også. Over takst.


Romanen handler om paret Hanne, litteraturviter som har ledende stilling i et analysebyrå,  og Andreas, journalist i pressen, 40 pluss mot 50, med to små barn som bor i en treroms leilighet i et bedre strøk. Hanne har en litteraturblogg som hobby, som hun en dag håper å tjene penger på. (humre..) Hanne lengter etter større bolig med hage slik at ungene kan boltre seg fritt, hun skal bli den perfekte mor og også få nok plass til å boltre seg, noe hun aldri får til i den trange boligen med et salig rot. Hun holder på å gå på veggen rett og slett.  Hun har sett seg ut en gate; Lerkevegen, som det perfekte bomiljø. Når en bolig her; Lerkevegen 41,  legges ut for salg gjør hun alt hun kan for å kunne få tak i boligen. Det innebærer overtalelser av mannen Andreas, banken, invitere flere meglere for å få opp taksten på sin egen leilighet slik at de kan tyne mer lån fra banken, på tross av sin allerede trange økonomi. Det innebærer drømmer, planer, luftslott, evige diskusjoner, masse vindrikking, og at gammelt grums kommer til overflaten. Det er ikke bare i kjelleren det må ryddes, men også i forholdet, viser det seg etter hvert.

Boka kretser rundt spørsmål om verdier, svik, er gresset grønnere på den andre siden? Blir livet bedre med større hus (som man må pusse opp), får man bedre tid til å bake, lage flotte matpakker til ungene, invitere venner til deilige middager og fester igjen, får man bedre orden, etc, blir man mer lykkelig?
Hanne er typen som aldri blir fornøyd. Andreas er typen som er fornøyd med det han har, det de har fått til, og aksepterer tingenes tilstand og preges ikke av et materielt jag etter mer mer..  Hanne maser og synes hun må ta ansvar for alt, han gjør jo ingenting, hadde det ikke vært for henne, så hadde det ikke blitt noen forandring.. osv.. Og dess mer hun maser og presser, dess mer bakoverlent blir han, virker det som. Men han gir etter og blir mer eller mindre frivillig med på huskjøp-prosessen.

Det kommer også frem at Hanne selv ikke hadde en god oppvekst med en mor som ikke ga henne den omsorgen hun burde hatt. Der er det et tomrom, og det er lett å tenke at Hannes jag etter å fylle tomrommet er årsaken til hennes jag etter det perfekte huset, for da skal jo alt bli så mye bedre. Det er det psykologiske aspektet.  Det samfunnsmessige er jaget i tiden med at mye vil ha mer, en stadig streben etter å ha det bedre materielt, fokus på boliger og interiør, perfekt familie, være perfekt mor og yrkesarktiv, perfekte barn, perfekt mann,  alt som kreves og forventes hvor de fleste aldri vil strekke til.
Men man har tross alt et valg, og det synes ikke Hanne å forstå. Hun mener de må ha mer plass (noe som forståelig er ønskelig) , og helst i det rette strøket, selv om det går på økonomien og antagelig helsa løs (huset må pusses opp før eller siden, det vil koste skjorta med kjøkken, tak, kjeller- og de blir ikke yngre akkurat)

Mens jeg venter spent på hvordan det går med budrunden i drømmehuset, strømmer diskusjonene på og det kommer opp masse grums. Dialogene utvikler seg til å ligne Tillerske Innsirklings-dialoger, dritt og grums. De er virkelig ekle med hverandre. Som par kan være når de er uenige og det står mye på spill for den ene eller den andre.

Marit Eikemo skriver med en god satirisk snert, observasjonene er sylskarpe, og jeg lar meg rive med til siste slutt. Slutten er åpen på flere måter. Hm, tenkte jeg... Og fortsatte å tenke.
Jeg liker romaner som setter i gang tankevirksomhet, som ikke ferdigtygde. Og det gjør absolutt denne. Knakende godt, rett og slett!

Selv om det er tidlig på året, tipper jeg at denne boka er aktuell til nominasjon til Bokbloggerprisen 2018.  Obs! Obs!

Min omtale av Alt inkludert her

Andre bloggere:
Beathe, Tine, Birthe, Silje-så rart

Dagbladet 5
Klassekampen
VG 5
***pluss flere gode anmeldelser, just google it



Foto: Samlaget/Agnete Brun

Marit Eikemo: Gratis og uforpliktande verdivurdering, 221 s
Samlaget 2018
Leseeksemplar

14 kommentarer:

  1. Herlig at du er solgt over takst :)

    SvarSlett
  2. Kudos for litteraturbloggen sier jeg, og morsomt at det drømmes om at man faktisk kan tjene penger på bokbloggen sin! :-) Du har fått opp og ned og i mente hva jeg syntes ikke fungerer med boken, men bevares - det meste funger som bare det! Igjen, en fin omtale! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja det var jo litt gøy det der da, med hinting til litteraturblogger. Tvilsomt om hun ville tjent så mye at hun kunne vært hjemmearbeidende med den, med stort boliglån, men det er jo lov å drømme? (eller ikke så lurt for en som Hanne, kanskje..)
      Takk skal du ha Beathe! Vet du ikke likte alt i boka, men det er jo helt greit at man har forskjellig syn på ting.:)

      Slett
    2. Nei,burde hun vel heller blitt en sånn råsablogger i stedet om hun forventet mange penger i kassa, men ja, veldig morsomt at "vi" blir inkludert i litteraturen.

      Slett
    3. Hadde passet bedre det, ja- skjønt hun hadde nok ikke så mange skills der, tydeligvis. Danske poeter, derimot...(men aj, nei, det tjener man nok ikke noe særlig på)

      Slett
  3. Tatt på kornet, ja, og virkelig underholdende! Spørsmålene boken tar opp er gode, og tankevekkende :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? Fin bok for en lesesirkel dette, feks..

      Slett
  4. Hadde pålagt meg selv å holde meg unna alle Eikemoomtaler til jeg hadde lest boka (den kommer jo aldri på ebokbib, shhh), men, ja, her er jeg, og egentlig, tror jeg ikke dette er ei bok for meg, høres ut som en påtatt littrær chicklit?
    Men nå som jeg skrev det høres jo en slik tilnærming morsom ut? Spørsmålstegnene er retoriske, ikke svar før jeg har lest selv. Ja, også har jeg null lyst til å lese Nullingen, men det er basert på at jeg syne slutten av forrige bok for dårlig. Trodde jeg likte den, dengangda, men den blir bare dårligere og dårligere det mer jeg tenker på den. Strange indeeed!.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei og nei, ikke lese Nullingen? Husk det er en helt annerledes bok enn den første- skjønt jeg likte den godt også. Ubehagelige bøker på hvert sitt vis.

      (jeg slettet alt jeg skrev ang chicklit, da jeg oppdaget at du ikke ville ha svar- men da må du lese den, altså)

      Men:
      Til tider er det noe Tillersk over dialogene, når de borrer seg ned i elendigheten.. Noen kaller det Ibsensk vri, jeg ser det Tillerske.

      Leste du "Alt inkludert"?

      Slett
    2. Eikemo har noe til felles med Nina Lykke, når jeg tenker meg om...Brodden, humoren/det lett satiriske..relasjoner/samfunn..

      Slett
  5. Jeg har ikke lest Tiller enda (håper å få gjort det i samlesingen nå), men liker Eikemo veldig godt. Jeg likte denne enda bedre enn Alt inkludert tror jeg. Jeg vil si det er lite chicklit over denne, selv om jeg ikke har lest så mye av det heller. Om det så skulle virke sånn i starten, så endrer det seg. Mer en psykologisk samlivsthriller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Eikemo er bra. Godt du ikke synes dette er chick-lit (uten at det er noe galt i chic-lit i seg selv). Psykologisk samlivsthriller er et dekkende begrep.

      Slett