tirsdag 28. mai 2013

Boken på vent (35): Den siste pilegrimen av Gard Sveen

Tenk, i 35 uker har jeg fulgt Beathes spalte; Boken på vent. Og det blir nok mange uker til, fordi bøkene jeg har på vent ikke ser ut til å ta slutt. Nye kommer stadig til, ja slik er det vel. Godt å ha noke å velge i når man skal starte på en ny bok å lese. Boken jeg i dag har plukket frem er en norsk debutantkrim som jeg fikk av forlaget før påske og den heter Den siste pilegrimen av Gard Sveen. Denne boken har fått gode kritikker og en del omtaler, og den bygger på en faktisk hendelse.




Fra forlagets omtale:

Den siste pilegrimen er starten på en ny krimserie med politimannen Tommy Bergmann i hovedrollen. 

Hjemmehjelpen ser at noe er galt da hun ankommer villaen i Holmenkollen. Porten er åpen. Hunden bjeffer ikke. Carl Oscar Krogh svarer ikke. Hun finner både hunden og eieren drept. Carl Oscar Krogh var en av de store motstandskjemperne under krigen. Funn på drapsstedet fører til at politiet mistenker at drapet kan ha noe med krigshistorien å gjøre. Få uker tidligere har noen medisinerstudenter funnet benrester i Nordmarka og politiet finner til slutt tre gamle skjeletter. Politietterforsker Tommy Bergmann er sta og egenrådig. Han trosser politiledelsen og søker etter en sammenheng mellom drapet og skjelettfunnet. Det viser seg at Krogh hadde vært en av den myteomspunne kaptein Kaj Holts nærmeste medarbeidere under krigen – og den siste som forsøkte å finne årsakene til Holts mystiske dødsfall i Stockholm sommeren 1945.

Jakten på Carl Oscar Kroghs morder blir et kappløp med tiden. I en labyrint av myter og løgn ledes Tommy Bergmann tilbake til en krig der sporene snart er visket ut, til en tid da sannheten var det første offeret, kjærligheten en slagmark og overlevelse den eneste æren.


Kai Holst var en faktisk person som døde under mystiske omstendigheter. Det gikk nylig et dokumentarprogram på nrk om dødsfaller og saken, utfra nye opplysninger som har kommet frem.

Jeg ser frem til å lese denne boken, men hvor når det blir vet jeg enda ikke. I sommer?

Vil du lese om flere ventebøker, kan du titte inn i Beathes bokhylle, og spalten Boken på vent.

Ønsker dere alle en fin tirsdag.:)




18 kommentarer:

  1. Denne har jeg sett litt på og kunne tenkt meg å lese, noterer den ned i tilfellet jeg ikke har gjort det før. Høres spennende ut og at den er bygget på faktiske hendelser gjør det enda mer interessant. Ha en strålende tirsdag,Anita:)

    SvarSlett
    Svar
    1. JA, jeg tror det er en spennende bok. Fin tirsdag til deg også, Beathe. Her regner det og jeg skal straks på seinvakt.

      Slett
  2. Nå har jeg benyttet meg av min eBok-Bibapp og har boken klar for nedlasting. Takk for fint tips, endelig litt krim. Men først, fjelltur i solskinnet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt med sånn apåå. Bruker du iPad? Ny krim på meg snart også, men har et par andre på tur først. Klarer ikke bestemme meg for om jeg skal ta med Langhelgen eller Hjertet i Paris til Lillehamer i morgen. Tror ikke jeg vil at med krim, for det er ikke lese jeg først å fremst skal gjøre det..men høre på forfattere.

      Slett
    2. Ja, jeg har appen på iPad`den. Funket ikke så godt å lese ute i solen med solbriller på. Men nå skal jeg ta fatt igjen. God tur til Lillehammer,gleder meg til referatet :)

      Slett
  3. Jeg tenkte at denne må jeg sette på leselisten, men der befant den seg allerede :-) Jeg har med andre ord også denne på vent!

    SvarSlett
  4. Forstår at du ser frem til å lese denne. Det var noe kjent med det du skriver. Mulig jeg bare har sett "reklamen" for programmet på NRK. Det at jeg ser lite på TV for tiden er ikke bare positivt. Det er en del jeg ikke får med meg. Bl a gode dokumentarer. Søkte på Kaj Holt på NRK TV, men det kom ikke opp noe resultat av søket.

    SvarSlett
  5. Kai Holst er det rette navnet, prøv det Tone. :)

    SvarSlett
  6. Tid for en liten kommentar. Har vært ute hele dagen i det fantastiske været. Slike bøker med utgangspunkt i virkelige saker er interessante. Får se om denne passer inn en gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser på tv at det er godvær nordafor ja.:::
      Ja, denne må du sjekke ut vet du.;)

      Slett
  7. Sitter å kose meg med is i fin været mens jeg leser om spennende bøker som må rett på leselisten. Denne var jo ikke ett unntak. Likte det var en virkelig person involvert, ble jo nysgjerrig. Takk for tips og ha en strålende kveld videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig du, i Trondeheim og varmen (misunnelig).
      Kommer hjem en tur neste uke.

      Slett
  8. Høres spennende ut. Takk for tipset :)

    SvarSlett
  9. Det dukkar opp norske krimdebutantar stadig vekk. Bra! Denne har eg ikkje høyrt om før, ser spennande og interessant ut!

    SvarSlett
  10. Det er alltid kjekt å lese debutanter. Det er noe spesielt ved å følge forfatterens skrivereise fra begynnelsen.

    SvarSlett