søndag 24. august 2014

Smakebit på en søndag (86) : Innsirkling 2

I går kveld leste eg ferdig Carl Frode Tillers Innsirkling 1. Jeg skrev litt om den HER . Hans tredje bok i trilogien er ute nå og anmelderne har kost seg med superlativene denne uka. Jeg skal nå i gang med Innsirkling 2, før jeg hiver meg på 3. Jeg tenker dere skal få en liten smakebit, en tilfeldig en fra Innsirkling 2, som jeg så vidt startet å lese på senga i går. For den som ikke leser norske aviser, kan jeg meddele at Innsirkling 3 har vært den mest omtalte boka og forfatter Carl Frode Tiller, den mest intervjuede i norsk kulturpresse den siste uka. Den som ikke har fått med seg det, må lære seg å lese.


Fra forlagets og bokdatabasens omtale av boka:
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
David har mista hukommelsen, og i ei avisannonse med foto blir venner og kjende oppfordra til å skrive brev til han for å hjelpe han med å finne tilbake identiteten sin. Forteljingane handlar om avgjerande val, feilslåtte ambisjonar og lengslar. Innsirkling 2 (2010) er ei fortsetting av historia om David.
Omtale fra forlaget
Carl Frode Tiller held fram der han slapp i den prisbelønte og kritikarroste "Innsirkling". Tre nye stemmer skriv til David, set lys på ein annan fase av livet hans og sirklar han ytterlegare inn - samstundes med at dei dermed også sirklar inn sine eigne liv. Dette er intenst lysande og mørke forteljingar, som nådelaust viser fram avmakta både i dei nære relasjonane og i dei kulturelle og samfunnsmessige vilkåra vi ligg under for.


En liten smakebit:

"Eg har reist ifrå meg, eg no, seier eg. Reist ifrå deg? seier han Odd Kåre. Du har jo aldri vore utanfor landets grenser, seier han. Nei, det er no så, seier eg."

Jeg ønsker dere alle en fin søndag!
Selv gleder jeg meg veldig til å dra på Litterær hagefest i Adrianstua i Ringvebukta i Trondheim som starter kl.14-00 søndag og foregår utover dagen. Dit kommer blant annet Agnes Ravatn, Anne B . Ragde og  Jørgen Brekke, men ikke Tiller , dessverre. 

Ønsker du flere smakebiter, ta en titt inn i Maris blogg Flukten fra virkeligheten da vel.:)

33 kommentarer:

  1. Förmodligen inga böcker för mig, men det låter som en intressant idé. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  2. Nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke har lest bøkene hans. Da første bok kom ut leste jeg ikke nynorsk, sånn av prinsipp. Nå er jeg jo over den angsten, så kanskje jeg skal prøve meg :) Kos deg på hagefest, håper dere har bedre vær enn her hos oss, for her blir det en lesesøndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Akkurat. Nynorsken har sikkert vært en bøyg for mange. Nynorsk selger mindre enn andre. Tiller selger langt mindre enn Anne B Ragde feks, selv om Tiller blir skrytt i skyene av nesten alle kritikere her til lands.. Håper du prøver deg igjen, så får jeg høre hva su synes.:)

      Slett
  3. Jeg har heller ikke lest disse bøkene men jeg blir jo nysgjerrig når så mange snakker varmt om dem, så kanskje de rett og slett må opp på ønske-lese-listen. Så kjekt det høres ut med hagefest, du er heldig som får være med på det, du må kose deg masse Anita:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, når du leser så mye som du gjrø Beathe, er det sikkert fint å lese Tiller også.:) Takk for det-- ang hagefesten. blir sikkert fint det, selv om været er blandet. Får kle seg godt.:)

      Slett
  4. Jeg glederr meg veldig til siste boka av Tiller! Han har vært en av mine norske favoritter. Og så ser jeg at du skriver om hagefest! Det visste jeg ikke noe om, men det må jeg sannelig få med meg. Tar meg en tur i firetida, må høre Brekke. Kanskje vi treffes der?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenker meg også dit i firetia.. så da ses vi sikkert. Blir hyggelig.:)

      Slett
  5. Denne har jeg stående i bokhylla og skal prøve å få lest. Begynte på bok en for en stund siden, men la den fra meg. Kanskje det var nynorsken som gjordet det litt tungt p lese. Har planer om å ta den frem igjen. Ha en fin søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Mulig det er det.. nynorsken, eller tematikk, måten han skriver på, bygger opp historien på.. Hvis man trenger noe lett og lystig, er ikke dette tingen kanskje.. Men leser man dem når man er i modus for det, så tror jeg det er verdt det, ja..:)

      Slett
  6. Fin liten smakebit. Har faktisk denne boken stående i bokhylla, men jeg tror nok ikke jeg blir å lese den med det første :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Man må lese når man føler for det.:)

      Slett
  7. Tackar för smakbiten!
    Kram Cissi

    SvarSlett
  8. Gleder meg til resyme og omtale av denne før vi setter oss ned med finalen ;o)
    Håper (og trur!) at flere lesere får øynene opp for disse bøkene etter at du skriver så velfundert om dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, spent selv..:) Så bra at du føler jeg har en "misjon" her Berit. Hvis noen får øynene opp for god litteratur som ellers ville gått glipp av den, er det jo bare supert.:) Er det litt av grunnen til at vi blogger?

      Slett
  9. Kos deg på hagefest, så hyggelig det hørtes ut!
    Jeg har ikke lest Innsirklingsbøkene, men jeg har virkelig tenkt å lese dem. De har bare sklidd ned mellom alt annet. Noe som skjer med bøker hele tiden når du har en lang leseliste! De høres virkelig fine ut så jeg tror jeg skal prøve å få lest dem snart :-) Ønsker deg en fin dag, Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Astrid Terese! Det er lett å la noe bøker ligge lenge siden man har så mye å lese. Og Innsirkling er ikke det letteste lesestoffet, det mener jeg etter å ha lest nummer en. Mulig nummer to går lettere, siden jeg nå skjønner måten han skriver på og bygger opp bøkene på.. Det var litt uvant i starten. Fin dag til deg også.:)

      Slett
  10. Tack för en intressant smakbit! Hagefest låter som en rolig grej. Ha en fin söndag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig.:) Ja, disse hagefestene er fine.:) Takk, i lige så.

      Slett
  11. Tack för smakbiten, det var en okänd författare för mig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig . De er oversatt til svensk : http://cftiller.no

      Slett
  12. Tack för smakbiten. Har inte hört talas om författaren tidigare.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig. Han er oversatt til svensk.:)

      Slett
  13. Tack för smakbiten! :)

    SvarSlett
  14. Det här låter inte riktigt som min typ av bok, men tack för smakbiten :)

    SvarSlett
  15. Spännande idé för en bok, det låter ju som om utförandet också är bra.

    SvarSlett
  16. Fantastisk smakebit! Det var litt artig at du les denne boka. Vi (her i heimen) har snakka mykje om denne triologien i det siste og i går starta mannen min å lese første boka og han er godt fornøgd! God fornøyelse på hageselskapet - det høyrdes spennande ut.

    SvarSlett
  17. Absolutt interessant! Jeg skal vente litt til og lese alle tre etter hverandre tror jeg :)
    Bra du inspirerer meg til å lese nynorsk :)

    SvarSlett