søndag 31. august 2014

Smakebit på en søndag (87): Sikre tegn på din død

Jeg tester ut Storytel, Cappelen Damms strømmetjeneste for lydbøker og e-bøker. Jeg leste i Berits blogg at hun hadde hørt denne boka på Storytel, og i går lasta jeg ned den selv. Jeg har papirboka i hylla fra i fjor da Sikre tegn for din død kom ut, og nå får jeg endelig lest den, kombinert i lyd og papir, og også e-bok på mobilen, hvis jeg vil. I dag har jeg ikke hørt noe på denne boka som jeg hadde planlagt. Været var så fint så jeg satt stort sett ute og leste aviser og boka Innsirkling 2. Den fikk dere jo smakebit av sist søndag, så i dag får dere en liten krimbit fra Torkil Damhaugs siste istedet.


Forlaget skriver dette om boka:
En pasient forsvinner på Akershus universitetssykehus. Samme natt blir han funnet i et kott i kjelleren, med strupen skåret over. Spor peker i flere retninger, blant annet til et brutalt gjengmiljø i bydelen Rosengård i Malmö. Tidligere rettsmedisiner Jennifer Plåterud blir tilkalt for å undersøke liket, men vet ingenting om hvor tett involvert hun selv er i drapet. I det ubarmhjertige sommerlyset blir hun tvunget til å se sammenhenger hun helst vil lukke øynene for.
Ny psykologisk thriller fra Torkil Damhaug, som også denne gang tar leserne med til de mørke skogene på Romerike.  Mer HER
Jeg har lest Døden ved vann og Se meg Medusa av samme forfatter, som jeg likte godt.  Damhaug skriver med god psykologisk innsikt og en god penn, og det er tydelig at hans fagbakgrunn som psykiater gir tyngde til tematikken han berører i sine bøker.
Min smakebit:
"-Ligger du for faen der og sover?
-Blei litt seint i natt.
-Klart det blir seint når du sitter på nettet hele natta.
Pause. Så Tryms stemme, nølende.
-Skjer det noe?
-Ja, det skjer noe, det skjer noe hele tida, og du har stengt deg inne på en føkkings gård i Sørum kommune i Norge, utafor verden, og sitter der og sitter der mens livet ditt råtner innenfra og utover.
- Faen, Sigurd, jeg sitter ikke her for å ta imot dritt.
-Flott, slutt å ta imot dritt, kom deg opp og ta igjen. " (s.50)
Vil du lese flere smakebiter og få tips ta en titt inn til Astrid Tereses blogg denne uka, da Mari som vanligvis har spalten har litt internett-datatrøbbel for tida.
Ønsker deg en god søndag.:)

34 kommentarer:

  1. Jeg har ikke lest noe av Damahug, men jeg likte smakebiten. Så kanskje jeg lar meg inspirere. Hvilken av bøkene hans likte du best?

    SvarSlett
    Svar
    1. Vanskelig å si , da begge jeg leste var gode… Men Døden ved vann tror jeg at jeg synes var mer helstøpt. Se meg Medusa hadde noen rare greier ang politibeskrvelsene, som var lite troverdige. ( Link til blogginnleggene om de to bøkene finner du i innlegget over)

      Slett
  2. Damahaug har jag inte läst, och föredrar egentligen deckare med mys så tror inte den kommer bli aktuell för mig...

    SvarSlett
    Svar
    1. Med mys? Er det sånne grøsseraktige , som Johan Theroin, du mener?

      Slett
  3. Det här skulle kunna vara något för mig, men han verkar inte vara översatt till svenska. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bøkene er oversatt til mange land, Danmark bl.a., men ikke Sverige: http://www.cappelendamm.no/main/katalog.aspx?f=9440

      Slett
  4. Nej jag har inte läst något av denna författare men det låter spännande.

    SvarSlett
  5. Jag har hört namnet tidigare, antagligen från andra smakbitar. :) Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  6. Jeg har også lest de to bøkene du nevner, Anita, og syns han er en spennende forfatter. Må nok få med meg denne også en gang! Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den nok verdt, tenker og tror jeg…:)

      Slett
  7. Har ikke lest noe av forfatteren men har den første boken liggende i hyllene et sted. Jeg registrerte meg på Storytel men foreløpig er det vel bare lydbøker og det er jeg ikke så flink med så jeg kommer vel ikke til å ha noe abonnement der med det aller første. Tusen takk for smakebiten og ha en fin søndag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er e-bøker der også Beathe. Blant annet så er denne boka både i ebok og lydbok og man kan faktisk veklse mellom om man vil lytte eller lese..

      Slett
    2. Ok, de dagene jeg var registrert så var det kun lydbøker og da gikk piffen fort ut av meg, sikkert litt utålmodig med andre ord.... kanskje jeg må prøve meg igjen da..

      Slett
  8. Spennende smakebit! Jeg har ikke lest noe av denne forfatteren enda, men det skal jeg jammen få gjort snart :)

    SvarSlett
  9. Känner igenboken men inget som jag läst själv. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  10. Jag bara måste ta itu med Ildmannen som står i hyllan! Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  11. 'Sikre tegn på din død' er litt meir avansert enn vanleg krim. Fint at du vart inspirert -og takk for linking!

    Ha ein strålande søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Korrekt, det er vel mer som en psykologisk thriller , det her.. Ha en strålende dag du også.:)

      Slett
  12. Jeg har hørt Ildmannen på lydbok, men jeg har vel bestemt meg å heller lese disse bøkene Tankene mine er alle steder når jeg hører lydbok og jeg får ikke alltid med meg alt :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Som regel best å lese, såfremt lydboka er kankende godt lest og egner seg spesielt som lydbok, som feks Den blinde guden av Chris Tvedt..

      Slett
    2. ..ikke er knakende godt lest, skulle det stå..

      Slett
  13. Känner inte till den här författaren alls men det låter spännande. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  14. Takk for smakebiten. Jeg har ikke lest noe av forfatteren. Men så har det blitt lite krim på meg de siste åra

    SvarSlett
  15. Låter spännande och som en bok för mig. Hoppas att den översätts till svenska. Tack för smakbiten. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også. Boka er god.:)

      Slett
  16. Jag är svag för psykologiska thrillers. Tack för smakbiten.

    SvarSlett