søndag 11. oktober 2015

Hvitt hav av Roy Jacobsen - en heftig oppfølger om Ingrid på Barrøy

Roy Jacobsen har kommet med oppfølgeren til den populære og kritikerroste De Usynlige. Hvitt hav er en mye mer heftig roman, det skjer veldig mye på noen få uker. Ingrid drar tilbake til Barrøy som voksen, og skaper seg et liv der ute. Vandrende i fjæra finner hun lik av soldater, og en halvdød som hun pleier til live. Amore..




Soldaten Ingrid pleier liv i er russisk, han heter Aleksander. Krigsskipet MS Rigel er senket i havet utenfor, mange soldater døde.
Hun lærer ham noe norsk, de prøver å skape seg et liv, selv om Ingrid vet at han ikke kommer til å bli. Det blir intens, krigen er i landet. Myndighetene er ute etter soldatene, landet er okkupert av tyskere.
Fra Finnmark kommer det flyktninger, og Ingrid engasjerer seg. Etter at hun ble overrumplet, syk og innlagt på fastlandet. Da hun blir frisk drar hun tilbake, med flyktningene på båten, hun er gravid og har seg med skipperen, Aleksander er borte.

Fødselen er særdeles spesiell. Noen anmeldere blant annet Marta Norheim i NRK synes det blir for mye, aldeles for mye, Ingrid er et overmenneske.
Andre, som Dagsavisen.  hyller romanen i skyene, Roy Jacobsen har med denne romanen og De usynlige skrevet noe av det beste i vår tid.

Hva mener så jeg?
Jeg likte boka, den var sterk, gripende på mange måter. Jacobsen skildrer meget godt livet på kysten, øya, byen, havet. Ingrid er en tøff kvinne, meislet i noe hardt og solid, hun gikk rett på, tok for seg, ordnet opp, a woman has to do what a woman has to do. Han skriver godt, ingen tvil om det.
Intens er den fordi den foregår noen korte krigsuker, under krigen lever folket under helt andre vilkår enn ellers, alle er preget på en eller annen måte.
Spesielt er det også å lese om flyktningetrafikken fra Finnmark, alle som måtte skaffes bo og mat, folk losjerte dem inn i ledige rom, i tomme hus. Interessant apropos til dagens flyktningestrøm.
En bok verdt å lese.

(Jeg leste ferdig romanen for over en uke siden, derfor blir kanskje innlegget noe knapt.)
Andre bloggere:
Kleppanrova

Min omtale om De Usynlige





Meg og Roy Jacobsen som signerer Hvitt hav under bokmøte med forlaget i Trondheim tidligere i høst. Boka fikk jeg et frieksemplar av der.


Roy Jacobsen: Hvitt hav, 235 s
Cappelen Damm 2015

Kilde : Frieksemplar


11 kommentarer:

  1. Ser vi er helt enige om at denne boka var fantastisk. takk for link

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt verdt å lese ja..:) Link, seff.:)

      Slett
  2. Jeg likte godt De usynlige, og gleder meg til å ta fatt på denne, må bare bli ferdig med Lundekvam først :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da liker du sikkert denne også, såfremt du ikke havner i Marta Norheim-kategorien.;) Hva er det med denne Lundekvam som alle leser for tiden?

      Slett
  3. Skal også lese denne etter hvert, likte godt De usynlige så jeg er veldig spent på denne :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Spent på hav du synes også Beathe.:)

      Slett
  4. Jeg har ennå ikke lest noe av Roy Jacobsen og det må jeg få gjøre noe med:)

    SvarSlett
  5. Jeg leste Marta Norheims anmeldelse nå, og klasker meg i pannen over at jeg kan ha lest feil Jacobsen-bok. Jeg burde ha spart meg den forrige, og heller lest denne, med action og alt. Ja ja. Nå er det for sent, og jeg orker ikke enda en runde. Hvordan syntes du Hvitt hav klarte seg sammenliknet med de andre romanene du har lest fra i år? Jeg sliter litt med å finne noen jeg har skikkelig troen på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe.. Angående Hvitt hav sammenlignet med andre? Godt spørsmål som ledet meg til å kikke gjennom lista mi.. (i fanen under toppbildet) . Det er så lett å glemme de man leste tidlig i året. Kvalitetsmessig er den nok en av de bedre, blant skjønnlitterære romaner som ikke er krim. Jeg har lest mye krim. Men de beste så langt er nok Flatlands Vingebelastning, Vatnes roman og Gabrielsen. Og så kommer vel Hvitt hav deromkring. Men jeg har også lest mye bra krim (jeg synes fortsatt det er vanskelig å sammenligne krim med andre romaner, fordi man leser de fort og på en annen måte, kanskje) Jeg koste med veldig med Sidsel Dalens Nødhjelp, Ingeborg Berg Holms Stjerner over, mørke under, Skamtegnet av H.K.Fauskanger, Dette er bøker som har gode litterære kvaliteter også. Monster av Jørgen Jæger og Granhus` Kistemakeren var også veldig god krim. Og jeg ble mer oppslukt av Agnes Martes Kledd naken enn Hvitt hav, selv om jeg absolutt mener Hvitt hav er litterært bedre.
      Jeg håper og tror at jeg enda har noen høydare av romaner å lese før året er omme.:) Enn du , hva har du lest som er nesten bra, best så langt?

      Slett
  6. Da "gikk" jeg ferdig denne i dag, og skal skrive om den nå - ser jeg er ikke så fascinert av denne som den første - denne skuffet meg litt - flotte skildringer, og ikke kjedelig - men den er ikke så gjennomarbeidet som den første. (Min personlige vurdering, selvsagt)

    SvarSlett