onsdag 25. januar 2017

Jeg vet hva du driver med av Jakob Arvola- fremragende, underlige, interessante noveller

Jeg vet hva du driver med av Jakob Arvola havnet i postkassa mi i dag. Jeg begynte å lese litt i den til kaffen og ble straks fanget. Måtte bare lese en til, og så en til osv. Jeg prøver å porsjonere novellelesing, men noen ganger er det vanskelig. Med pauser og måltider innimellom leste jeg ut denne i kveld. Arvola ble et nytt og spennende litterært bekjentskap for meg. Les videre, så skal jeg fortelle litt mer om hvorfor.




Jeg vet hva du driver med er Arvolas andre bok. Han ga ut den første; Det går ikke over, i 2014, til gode kritikker.

 Jeg vet hva du driver med består av 9 noveller.

Jeg synes aldri det er lett å skrive om en novellesamling, for hva skal men egentlig skrive? Hvor mye skal man ta med og referere? Jeg føler at det lett kan bli oppramsende og kjedelig hvis jeg refererer innhold fra alle novellene. Jeg synes også det kan være vanskelig å trekke frem noen noveller fremfor andre. Men jeg ønsker å få frem gode noveller til andre lesere. Jeg ønsker at dere også skal lese denne boka, skjønt jeg er ikke så sikker på at det er en bok som vil falle i smak for alle. Men hvilken bok gjør det?

Det som kjennetegner novellene i denne samlingen er en form for ubehag. Det er dystert, desillusjonert; om kynisme, om kulde og hardhet, men også om former for kjærlighet, om det som var fint, men som gikk galt. Om hvordan vi lever livene våre, om valg.
Og innimellom finnes det en absurd humor.

Det er også mye absurdhet i enkelte av novellene, som i den siste; Postludium. Den er kanskje også den dystreste, som en dystopi. En organist er en genuin fan av sine egne drømmer og fører nitidig kartotek over dem. Han får en visjon i en drøm hvor han har en sentral rolle og venter på at den skal oppfylles. Han er sammen med klokkeren i denne endetiden. I drømmen ruller det tekster over himmelen som brenner, tekster om de fæle flyktningene, i kjølvannet av flyktningekrisen, tekster hentet fra kommentarfelt ifølge forfatteren i etterordet.
Det er ganske effektfullt slik Arvola gjør det i denne novellen, men også ganske skremmende og ekkelt. Denne novellen er nesten som en slags grøsser.

I Feminist? Ja visst, møter vi en sær form for feministisk tankegods gjennom en ung mann som forlyster kvinner som kjeder seg i sine ekteskap.

Vi møter ellers en arbeidsledig kvinne pga oljekrisen som kjøper en papegøye for å ha selskap på ensomme dager. Den er også urovekkende, ekkel.

Og så har vi henne som har gått lenge i terapi hos en merkelig psykolog som drikker gin i timene. (Det er noe som mangler)

Og vi møter Erik som besøker sin senile mor på sykehjemmet, en mor som sier hun hater ham. (Jeg vet hva du driver med) Den er trist. Så forstår vi at det er den samme Erik som nevnes i den første novellen, der vi møter Erik som barn, nesten som en skygge. (Hele folket i arbeid)

I noen noveller aner vi at overgrep har skjedd, det sies på en måte, men ikke helt tydelig.
Andre ting går igjen i novellene, som noen av hovedpersonene, og uttrykket; jeg vet hva du driver med, og annet. Det er også en litterær handling jeg synes er morsomt gjennomført.

Selv om det er mye dystert her er det også fandenivoldsk og med en del humor.
Novellene spilte på mange følelser, de fikk meg både til å le, føle meg trist, føle ubehag, og ga meg noe å tygge på.

Språket er frodig og friskt, men så er også Jakob Arvola nordfra (oppvokst i Finnmark og Trondheim). Det merkes. Og det mener jeg positivt.

Jakob Arvolas hjemmeside her

Arvola, født 1967 jobber som journalist i Oslo.




Jakob Arvola: Jeg vet hva du driver med, 194 s
Vigmostad og Bjørke 2017
Kilde: Leseeksemplar


OBS! Bokbloggere, dette er en novellesamling verdt å få med når dere leser til Bokbloggerprisen dette året.!


11 kommentarer:

  1. Denne noterte jeg meg i starten av året da jeg satt og så på lister over hva som kommer av norske bøker i vår. Og jeg fikk den også i postkassa i går. Etter å ha lest dette gleder jeg meg til å lese. Ikke bare fordi du liker (vi liker vel ikke alltid de samme bøkene, eks. Frobenius), men fordi du beskriver som mørkt, ekkelt og absurd. Det høres ut som ei bok helt i min gate. Krysser fingrene for at det stemmer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra Elisabeth! Jeg håper du liker den. Jeg synes den innimellom kan minne litt om Frobenius, men det ville jeg ikke skrive i omtalen i fare for å skremme deg vekk.;) Men samtidig er det ikke likt heller.. Håper du liker denne bedre!

      Slett
    2. Jeg har lest nå, og liker definitivt bedre enn Frobenius. Noe som ikke skulle så veldig mye til - det holdt å ikke mislike den. Det ble dessverre ikke noe høydare denne gangen heller, uten at jeg kan helt sette fingeren på hvorfor. Men definitivt ubehagelig med alle sitatene på slutten. Kjenner at det er det jeg sitter igjen med etter å ha lest den.

      Slett
  2. Jeg leste hans "Det går ikke over", en samling noveller som virkelig gjorde inntrykk på meg. Om ikke alle, så gjorde noen av fortellingene meg helt nummen. Han evner å formidle vonde, ubehagelige, nagende følelser som få andre. - Derfor var jeg rask med å sikre meg et eksemplar av denne. Gruglede er vel et passende uttrykk.

    (Og ta av omslaget, se under, så vakkert, så vakkert)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oj så bra! Jeg ble i alle fall fristet til å lese mer av ham. Må nok skaffe meg Det går ikke over.

      (ja, har sett under omslaget- på denne boka- det er veldig vakkert)

      Slett
  3. Jeg har søkt på eBokBib uten å finne noe av Arvola. Må vente til jeg kommer på biblioteket hjemme. Virker bra.

    SvarSlett
  4. Jeg husker at flere bloggere var begeistret for hans forrige bok, så derfor ba jeg forlaget om et leseeksemplar. Har ikke lest omtalen din Anita, men har fått med meg din begeistring, og det gjør at jeg gleder meg til å lese den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. JA, jeg synes jeg husker noen som blogget om den forrige, ja. Tror jeg også kikket på den på bib, mend en ble aldri med meg hjem, eller gjorde den? Leste den gjorde jeg ikke, i alle fall.. Men det kan jeg jo gjøre nå:) Så bra at du vil lese den. Spent på hva dere andre vil synes.

      Slett
  5. Denne fikk jeg lyst å lese, takk for supert lesetips Anita!

    SvarSlett