torsdag 24. august 2017

Seks historier av Matt Wesolowski : Ny skummel og hyperspennende krimthriller

Akkurat nå befinner jeg meg på Kreta. Jeg har overvært en fantastisk konsert ved havna med et gresk worldpoprockfolkband og er ganske matt. (som i Matt) Jeg som skulle tidlig hjem til hotellet for å skrive blogginnlegg. Det er jo bloggturne for den nye krimromanen som Font i disse dager gir ut; Seks historier, og mitt innlegg skal postes i dag. Om noen timer når folk våkner. Vel, sånn får det bli. Jeg leste ferdig boka på rommet i dag før jeg dro ut, fordi jeg kun har PDFèn tilgjengelig med meg på tur, og en laptop er ikke akkurat noe å dra med på stranda. Men sidene raste avgårde, så det var ingen sak. Oj, for en bok, sier jeg..



Da jeg fikk spørsmålet fra forlaget om å delta i dette stuntet, trengte jeg ikke lang betenkningstid. Boka virket spennende og det å delta på en bloggturne, en form for samlesing, var en utfordring jeg synes virket artig. 

Litt om handlingen i boka:
Romanen presenteres som en podcast med seks historier. For tyve år siden forsvant en ung gutt på 16, og ble funnet død i ei myr et år etterpå . Det ble spekulert i drap og selvmord, men ble henlagt som en ulykke. Tom Jeffrey som unggutten het, var på villmarksleir sammen med flere andre ungdommer da han forsvant en tidlig morgen. Han var sammen med en gjeng som kalte seg Vandrerne, kjernen besto av Charlie- en tøff langhåret alfahantype, Brian - en følger, en usikker ungdom som gjorde alt han kunne for å bli akseptert, men som kunne irritere de andre sterkt, Eva- sterk jente, sønn av leirens leder Derek, Anyu, en sterk stille og gåtefull jente av Inuittisk avstamning, samt Tom som kom med i gjengen senere enn de andre, og som ønsket å ta ledelsen, noe han gjorde ved å manipulere. Alle var outsidere på sin måte. Men de hadde en felles interesse, å det var å være med i villmarksgjengen Vandrerne, og å delta i frilufsliv i skog og mark. Samt å røyke dop og feste.
Det verserte noen fæle myter om skumle skapninger i området de brukte å være. Bl.a om Nanna Wack, en slags myrheks som har vist seg for flere, og Udyret fra Belkeld, et myrområde der Tom ble funnet. I Scarlawheia der leiren deres var , fantes det også noen nedlagte gruvesjakter, som ungdommen fikk vite om gjennom en sær mann, autisten Harris Novak. Han ble mistenkt for drapet, men ble sjekket ut av saken. 

I podcastserien som ledes av Scott King får vi høre seks historier , seks versjoner av den samme saken. Ungdommene og lederen samt noen andre blir intervjuet. King ønsker å finne sannheten samt at han er opptatt av dynamikken blant ungdommene. Hva ledet til hva?

I løpet av serien kommer det opp ulike synspunkt, vinklinger, momenter. Saken er gammel, mye er glemt og ønskes glemt, men det ulmer..
Slik boka er lagt opp, kommer det stadig nye drypp, lag på lag skrelles av, og det blir riktig så ekkelt etterhvert, ja nesten litt skummelt faktisk, før det hele blir ganske trist. 
Forfatteren skildrer ungdoms usikkerhet, behov for aksept, råhet, dumskap, utprøving av dop og annet på en glitrende måte, samt de  prosesser man ofte ser i ungdomsgrupper. 
Det er spennende, rått skrevet, levende, originalt, og spenner på hele følelsesregisteret. En bok det var vanskelig å legge fra seg når jeg først var kommet skikkelig i gang. Det er også veldig interessant å se hvordan mennesker som er med på det samme kan oppleve ting så forskjellig, og hvordan man tror folk er, stemmer så dårlig med virkeligheten.
Jeg tipper at dette blir en av høstens høydare for lesere som ønsker krim og spenning. Søk pledd og stearinlys, dra for gardinene og les bok!


Andre bloggere i turneèn:

(jeg har ikke lest deres innlegg før jeg skrev mitt)


Om forfatteren Dette er hans første roman





Matt Wesolowski: Seks historier, 266 s
Font forlag 2017
Kilde: leseeksemplar



2 kommentarer:

  1. Har sett denne turneen i sidesynet, men du vet, sliter med internettet fortida, shame, shame, for hver gang jeg dukker opp innser jeg alt jeg har gått glipp av. Er egentlig ganske glad i denne formen (godt gammelt grep) om gradvise avsløringer - eg, The Sound and the Fury, og det høres ut som om denne er vellykket. Tas herved med i betraktningene til årets norskehøst.
    , men først.. hør nå sabeltann for ditt indre øre
    , mmm vi hører han og vet han er på vei-ei-ei
    , og julius vi tenker på deg...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det internette, det internette, sånn er det å bo i skogen, ingen fiberkable der antar jeg..
      Seks historier er ikke norskehøstbok, altså.. inglish. Men læs læll!

      Har bestillt Apeboka nå... ser frem til den.:) Kanskje han vil konkurrere med Robert Plant i hårete? Jeg tenker på Julius, nemlig.

      Slett