lørdag 12. mai 2018

Diktlesesirkelen mai-18: Les en samling av en prisbelønt lyriker

Hola hola hei hei, 
dikt skal atter leses, men ikke i en fei
Finn frem en bok, les om glede og sorg, bli klok
om natur, gå på tur
så masse kultur
noen ble hyllet, noen vant priser
det er denne dikteren du nå oss viser




De siste anskaffede diktsamlinger til hylla mi. Her er flere prisbelønte.


Nå er det igjen klar for en ny runde Diktlesesirkel. Har du funnet bok? Trenger du tips? Lest ferdig? Sliter med konsentrasjonen? Har du skrevet noe selv? Har du blogget om diktsamlingen du har valgt? Ser du på Eurovision? (ESC/Melodi Grand Prix) Favoritt? Dårligste låt? Kostyme? Hvem vinner i morgen? Har du konfirmant eller russ i huset? Skal du gå i 17-maitog?
Hyl stille ut i kommentarfeltet.
Det er aldri så travelt at man ikke kan lese et dikt eller flere. Det er fortsatt mange dager igjen av mai, du skjønne milde.
(linker legges inn i kommentarfeltet før måneden er omme)

Jeg skal lese en samling av den polske lyrikeren Wislawa Szymborska som heter  Utsikt med et sandkorn. Hun vant Nobelprisen i litteratur i 1996.
Jeg kom over flere bøker av henne på Norli i forbindelse med Mammutsalget i vinter og kjøpte to. Spent på dem.

***Oppdatert: Har blogget om den her


Mens vi venter på innlegg og ferdigleste samlinger kan vi nyte dette fine diktet av Andre Bjerke, som hadde vært 100 år i år, hvis han hadde levd. Diktet er valgt som ukas dikt på bloggen Forlagsliv

«Du skal være tro»

Du skal være tro
Men ikke mot noe menneske
som i gold grådighet
henger ved dine hender.
Ikke mot noe ideal
som svulmer i store bokstaver
uten å røre ved ditt hjerte.
Ikke mot noe bud
som gjør deg til en utlending
i ditt eget legeme.
Ikke mot noen drøm
du ikke selv har drømt…
Når var du tro?
Var du tro
når du knelte i skyggen
av andres avgudsbilder?
Var du tro
når du ikke bedro
den du ikke elsket?
Var du tro
når din feighet forkledde seg
og kalte seg samvittighet?
Nei.
Men når det som rørte ved deg
gav tone.
Når din egen puls
gav rytme til handling.
Når du var ett med det
som sitret i deg
Da var du tro!

Andre Bjerke (wiki)

***Innlegg denne måned:
Reading-Randi: Wislawa Szymborska: Livet er den eneste måte
Åslaug: Stein Mehren: Nattmaskin
Ingun/Kleppanrova: Hans Børli

14 kommentarer:

  1. Hehe....herlig innlegg! Jeg trodde jeg hadde god tid til å finne en bok og plutselig var mai her med all sin prakt. Jeg ble jo nysgjerrig på Karin Boye, men det viser seg at hun ikke er prisbelønt, hun har bare en pris oppkalt etter seg. Jeg har de samlede dikt i Kindle versjon, kanskje ikke helt ideelt men det får gå så da velger jeg meg "Dikt i samling"av Haldis Moren Vesaas selv om jeg kanskje ikke kommer gjennom hele nå i Mai.

    Har verken russ elelr konfirmant i hus i år! Ei heller ser jeg på Grand prix, det er mange år siden jeg mistet helt interessen for det.
    17. mai skal tilbringes med litt tv-titting, god mat og bøker tenker jeg. Men nå er jeg egentlig ikke så kjedelig som det kanskje kan høres ut her nå.

    En spennende forfatter du har valgt deg, er spent på hva du får ut av den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, takk for det Beathe:)
      Halldis Moren er fin. Om du ikke leser alt, er jo det helt ok.
      Jeg er spent på polakken min..men har ikke begynt å lese enda.

      Maidagene går så fort.. men jeg kan jo bestemme meg for å lese litt dikt (nesten) hver dag.

      MGP/ESC ser jeg hvert år hvis jeg kan, Min lillesøster og jeg er fans. I kveld hadde jeg med meg min yngste sønn på messenger også..

      Slett
  2. Tankene mine surret rundt Diktsirkelen, men jeg kunne ikke komme på hva temaet var. Nå kan tanken gå over til å gruble på hvilken prisbelønnet lyriker jeg skal velge meg :)

    SvarSlett
  3. Teller OBE som "pris"? I så fall blir det Wendy Cope på meg, ellers må jeg lete mer i hyllene...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva er OBE? Så lenge det er en offisiell anerkjent pris så går det fint.:)

      Slett
    2. Order of the British Empire, altså hun er slått til ridder. Det er jo ikke en pris som sådan...

      Slett
    3. Er det pga lyrikken, så er det vel pris- heder og ære- så god som noen.:) Uansett-- finner du argumenter nok, så går det nok fint.

      Slett
  4. Da skal jeg også velge Szymborska, Anita - men jeg tar hennes første samling som ble oversatt til norsk. (Kunne også valgt Nobel-pris vinner Tranströmer.)Skal jeg legge link her? (Etter Spammet?)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare gjør det Randi. spammet skal slettes. Mange har fått slikt arabisk spam i dag, ser jeg på varslene mine. Hva gjør du i dag da? Artig at vi valgte samme lyriker 😃

      Slett
    2. Har hatt en fin og rolig 17.mai – første gang på mange år at jeg ikke ikledde meg bunaden – men jeg har endelig blitt bra etter en 8-dagers mageinfeksjon. Tok en herlig jogge-tur i kveld, kom hjem nå og tok inn flagget i rett tid.
      For denne måneden velger jeg meg Wislawa Szymborska sin første samling som ble oversatt til norsk etter at hun fikk Nobel-prisen. Den består egentlig av fire diktsamlinger og har fått en svært god tittel, synes jeg: Livet er den eneste måten. (Hva annet kan vi gjøre utav det, enn å leve? – Min tilføyelse)
      Her er en liten omtale:
      http://reading-randi.blogspot.no/2013/08/tanker-om-bok-wislawa-szymborska-livet.html

      Slett
    3. Har hatt en rolig dag jeg også. Deilig med sol på verandaen, og så hadde jeg besøk av sønnen min. Godt at du er bra at mageinfeksjon.

      Spent på å lese hva du skriver om Szymborska sin samling. Jeg ble ferdig med min antologi i dag, og tror ikke det blir så lett å skrive om den. Den er så spredt- rommer så mye, men jeg skal få ned noe, men satser ikke på noen analyse akkurat. Har lest om henne på wiki og i etterordet og skjønner at hun var meget folkekjær. Tror nok det er mer spesielt for polakkene å lese diktene hennes enn for oss.

      Legger inn innlegget ditt i innlegget over og oppsummeringen i fanen.

      Slett
  5. Blir ikke diktlesing på meg. Ingenting virker, for øyeblikket, fjernere, men, siden jeg er med i ånden, kan jeg si at morra mi (på besøk) begynte å lese Levepistolen (kom i posten) og ble betatt. So there...

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff da, enda fjernere? Håper Lillehammer vil koble deg på igjen, litterært sett.
      Godt at du er med i ånden, det vil jo bety at du ikke er helt åndsfraværende tross alt.;)
      Levepistolen har jeg også fått- men de bøkene jeg ikke har bedt om får vente til innimellom alt annet.. Hvis betatt, så er det jo håp om at den blir sett på snart.

      Slett